קרדן ישראל לווה 140 מיליון שקל מקרן בראשית והדס מרכנתיל

ההלוואה תינתן בריבית של 7.5% וקרדן תעניק לקרנות אופציות הנמצאות עמוק בתוך הכסף ■ קרדן תשעבד מניות חברת יוניברסל שברשותה ותעמיד ערבות בסך 15 מיליון שקל ■ החברה הפסידה 178 מיליון שקל ב-2008

כחודש לאחר שהלוותה להכשרת היישוב 105 מיליון שקל בריבית של 7.5% (צמודה למדד), הודיעה היום (ד') קרן המנוף "בראשית" על הלוואה נוספת - והפעם לקרדן ישראל .

בראשית תעמיד לקרן 100 מיליון שקל כחלק מהלוואה רחבה יותר של 140 מיליון שקל. ההלוואה תינתן בריבית של 7.5% צמודה למדד והיא תיפרע תוך 5 שנים. מדובר בריבית גבוהה יחסית שכן אגרות החוב של החברה (סדרה 3) נסחרות בריבית של 6% ובתשואה לפידיון של 2.6%.

הריבית תיפרע בתשלומים חצי שנתיים מיום מתן ההלוואה. את 40 המיליון הנותרים תקבל קרדן ישראל מקופת הגמל הדס מרכנתיל. קרדן תשעבד את מניות חברת יוניברסל שברשותה כנגד ההלוואות (בהיקף של 240 מיליון שקל), המהוות 40.5% מהון המניות המונפק והנפרע של UMI. בנוסף לשעבוד, קרדן תספק לקרנות ערבות של 15 מיליון שקל.

אם כן, קווי דימיון רבים ניתן לזהות בשתי ההלוואות שסיפקה קרן המנוף בחודש האחרון: הריבית זהה, תקופת ההלוואה זהה, הסכום זהה - ובשתי המקרים ההלוואה ניתנה לחברה העוסקת (בין היתר) בהשקעות נדל"ן. בנוסף, גם בהלוואה הזו קיבלה בראשית אופציות של קרדן - 1.75 מיליון אופציות הניתנות להמרה למניות בשער מימוש של 6 שקלים. האופציות נמצאות עמוק בתוך הכסף, שכן מניית קרדן ישראל נסחרת היום בשער של 7.6 שקלים. קרן הדס תקבל 700 אלף אופציות באותו מחיר מימוש.

הפסד של 178 מיליון שקל ב-2008

קרדן ישראל נסחרת בבורסה לפי שווי של כ-620 מיליון שקל. החברה מנוהלת על ידי איתן ריכטר ובעלת השליטה בה היא קרדן NV , המחזיקה ב-73.85% ממניות החברה. בתחילת חודש יוני גייסה החברה 84 מיליון שקל בהנפקת אג"ח למוסדיים (בריבית של 7.9%), וזאת לצורך מיחזור חוב וביצוע השקעות חדשות.

את הרבעון הראשון של השנה סגרה קרדן ישראל עם ירידה של 16% ברווח הנקי לרמה של 36.5 מיליון שקל. זאת, לאחר שרשמה ב-2008 הפסד של 178.6 מיליון שקל. "מדובר בחברה איכותית המונהגת על ידי בעלי שליטה מנוסים וצוות ניהולי מקצועי", אומרים מני וסרמן ורן גרודצקי, השותפים המנהלים של קרן בראשית. "אנו מעריכים כי הנזילות הנוספת שמספקת העסקה עם בראשית תסייע לקרדן להמשיך להשביח ולפתח את פעילותה".

קרן בראשית היא אחת מקרנות המנוף שזכו במכרז משרד האוצר. הקרן זכתה במכרז באמצע מארס, לאחר שהצליחה לגייס מהמשקיעים המוסדיים את הסכום הגבוה ביותר: הממשלה התחייבה להשקיע בקרן סכום של 500 מיליון שקל וקבוצת בראשית הצליחה לגייס מהגופים המוסדיים סכום של 1.5 מיליארד שקלים. מטרת הקרן הינה הענקת אשראי וביצוע השקעות בחברות ישראליות הראויות לכך. מדובר בקרן הגדולה ביותר מבין קרנות המנוף.