הכרכרה חזרה להיות דלעת

דניאל יאמר יושב באיביזה ומבקש מהאנשים שלו במכבי נתניה רק דבר אחד: קצצו כל מה שזז ■ בעונה הקרובה התקציב יקוצץ מ-40 מיליון שקל ל-15 מיליון ■ חבר ההנהלה, קובי בלדב, לא מבין על מה המהומה: " בסופו של דבר נתניה קבוצה קטנה"

לפני שנה וחצי סיפר קובי בלדב מעל דפים אלו שהוא כמעט ולא מכיר את מכבי נתניה שלו. כל ציוץ קטן לכיוון דניאל יאמר ובעל הבית שלף צ'ק. פוצצו משכורות ברמות שלא מכירים בנתניה, לקחו שחקנים למכבי תל אביב כאילו כלום, הביאו את לותר מתיאוס לקופסה.

עכשיו הכרכרה שלו חזרה להיות דלעת. מדניאל יאמר שנופש עכשיו באיביזה הם שומעים כל יום 'תחתכו בהוצאות, תחתכו בשכר, תפטרו אנשים, תשחררו שחקנים, תשכחו מזרים'. בקיצור, תחזרו להתנהל לפני הימים שהייתי כאן. למי שרצה תמונת מצב הכי טובה, קיבל אותה באייטם ההוא ב"חדשות הספורט" כשהשחקנים מתקלחים בממטרות של מגרש האימונים בעמישב ותולים לייבוש את בגדי האימון על הגדרות שמקיפות את המגרש.

יממה לפני משחק הגומלין בגביע אופ"א מול סליימה ממלטה, קובי בלדב, חבר הנהלת מכבי נתניה והאיש שהכי מזוהה עם המועדון, מנסה לתאר את החזרה למציאות. "האמת, גם לפני שנה וחצי כשהיינו בשיא, ידעתי שיש מצב שנגיע למקום שבו אנחנו נמצאים עכשיו. כי אני בכדורגל כל כך הרבה שנים ויודע שלא לעולם חוסן. הייתי בתקופות הרבה הרבה יותר גרועות ממה שכביכול מציירים את התקופה הנוכחית. אבל עדיין הייתי רוצה להגדיר את התקופה הזאת רק כגרועה. למה רק גרועה? כי מכבי נתניה נקייה מחובות. לא חייבים כסף לספקים, לא חייבים לאף שחקן, ודבר כזה לא היה הרבה שנים".

* כמה ירדתם בתקציב?

"התקציב ירד מ-40 מיליון שקל בעונה שעברה ל - 15-16 מיליון השנה, שזה עדיין תקציב לגיטימי בליגת העל. הירידה החדשה הזאת בתקציב והמעברים החדים האלו ממתיאוס לנתי עזריה, או כל דבר קיצוני אחר, זה גרם לכל הרעש התקשורתי".

* יש דברים שהם לא סתם רעש. הנה, אתם לא מביאים זרים.

"נכון, כרגע אנחנו לא מביאים זרים. ונכון שכרגע אנחנו אפילו לא מסתכלים על שחקנים ולא מחפשים. אבל זה לא אומר שלא יהיו בהמשך. כרגע כל מה שמעניין אותנו זה לסיים את כל מה שקשור למכירת השחקנים שהצבנו לעצמנו כי חייבים לצמצם עלויות, ויש לנו עוד בעיות עם פרנסמן. אני לא מאמין שנתניה לא תתחזק. הנה, אמרו שלא נצא למחנה אימון, אבל יצאנו וזה היה אחד המחנות הטובים שהיו לנו".

* כמה דניאל יאמר מעורב עכשיו לעומת לפני שנה כשהכנתם את הקבוצה?

"בואו נשים דברים במדויק. ההכנה השנה מבחינת המעורבות של דני היא בדיוק כמו בשנים הקודמות. בכל קיץ בתקופה הזאת הוא עוזב את הארץ ונוסע לאיביזה עד 15 באוגוסט. גם בשנים עם ברקוביץ' וגוטמן וגם בשנה שעברה הוא נסע לאיביזה, ותמיד עידכנו אותו מה קורה. בניגוד למה שחושבים או כותבים, הוא לא נעלם, לא נטש ולא עזב. אנחנו מדברים איתו כל יום בטלפון, הוא מעורב, אכפת לו. הוא מבין את גודל האחריות שיש עליו. אנשים לא יודעים, אבל כשחזרנו מהמשחק בגביע אופ"א בשבוע שעבר היינו צריכים לקבל מדני סכום לא מבוטל כדי להמשיך הלאה, והוא הזרים 500 אלף דולר לקבוצה כדי שנמשיך לעבוד. נכון שהוא דורש נחרצות שנקטין את התקציב ושנמשיך להקטין, אבל מכאן ועד לא לעמוד בהתחייבויות המרחק עצום".

* מלבד שחרור שחקנים ועניין הזרים, מה עוד עשיתם כדי לחתוך?

"נתחיל מזה שמאוד קשה לרדת מתקציב של 40 מיליון שקל ל-16 מיליון. קשה מאוד להוריד את השחקנים בשכר, שלא לדבר על הבאת שחקנים בכסף קטן שזה מאוד קשה. פיטרנו עד עכשיו חמישה עובדים של המועדון, ועזבנו את המשרדים ששכרנו באזור התעשייה פולג. ותבין, לעזוב משרדים של 500 מ"ר ולחזור למשרדים בקופסה זה גם דבר לא קל. חתכנו בכל מה שזז. לא היה מקום אחד שלא נגענו בו. ואני לא מדבר על הצד המקצועי. דדי בן דיין, שטראובר, פרנסמן, מארין, שכטר - את כל הלידרים שלנו נאלצנו לשחרר".

"יאמר ציפה לפידבק"

כשאני שואל את בלדב אם היה רגע שבו הבינו בהנהלה שיאמר מתחיל להישבר, הוא טוען שמדובר בתהליך שנמשך לאורך כל העונה שעברה. "זה תהליך שהתבשל, מכות שהגיעו אחת אחרי השנייה. הוא התבשר שהאצטדיון לא יהיה מוכן וזה תרם לשבירה. גם העובדה שלמשחק הראשון בגביע אופ"א בשנה שעברה הגיעו בקושי 1,800 איש. או זה שהוא הביא את מתיאוס ואנשים בכל זאת לא באו. וגם העובדה שלא זכינו באליפות. איפשהו בסיבוב השלישי של העונה שעברה כבר הבנו ממנו שהוא הולך לחתוך עלויות ושמה שהיה כבר לא יחזור".

* אתה באופן אישי לא מרגיש ייאוש, שהנה אחרי העבודה של השנתיים האחרונות חזרתם אחורה לנקודת ההתחלה?

"תמיד כיף לעבוד באווירה של הכי טוב ושל כסף, וככה עבדנו בשנתיים האחרונות. אבל קצת אחרי אמצע העונה שעברה דני הגיע למצב שהוא תפס את עצמו ואמר 'רגע, לא עושה לי שכל השקעה כל כך גדולה בנתונים הקיימים'. הוא השקיע מעל 70 מיליון שקל בשלוש שנים, וזה לא עושה שכל. יכול להיות שהיה נכון יותר לפזר את ההשקעה הזאת על יותר שנים וככה לשרוד יותר זמן. אבל מה בסך הכל הוא רצה? מתקן אימונים, אצטדיון, שיבוא קהל למשחקים. הוא יודע שהוא לא יקבל את הכסף שלו בחזרה. אבל הוא ציפה לקבל מינימום פידבק על מה שהוא עושה, אבל מה שהוא קיבל זה כתבות בעיתונים וקופסה".

* מבחוץ זה נראה שיש קריסה מוחלטת. לא מה שאתה מתאר.

"מציירים אותנו לא טוב וכאילו שיש קרייסס. אבל זה לא נכון. מצד שני, אני לא אשקר אף אחד ואני יכול להגיד שבאמת מאוד קשה לנו עכשיו. גם להגיע לתקציב של 15 מיליון שקל קשה מאוד, כי כולם חותכים לנו. קשה לנו עם הספונסרים, שכולם ממשיכים איתנו אמנם, אבל מדברים על קיצוץ של התמיכה בסכומים של בסביבות 40% לעומת העונה שעברה".

* כמה יאמר יצטרך להשלים מכיסו כדי לסגור את התקציב?

"לפי התוכנית של העונה הוא יצטרך להשלים בסביבות חמישה מיליון שקלים מכיסו. שני מיליון הוא כבר שם בשבוע שעבר".

* אני חייב לדעת פעם אחת באמת: מה הסיכוי שישחקו פעם כדורגל באצטדיון הזה שמקימים לכם?

"הסיפור עם האצטדיון הוא אחד הדברים שהכי מעיקים ומשפיעים על דני. אני יכול להגיד שבספטמבר ייצא מכרז חדש, אחרי שהקבלן הקודם הפסיק את העבודות. חוץ מזה, תוך שמונה חודשים יהיה לנו מתקן אימונים משלנו. לפחות העירייה היתה מספיק הוגנת ומרים פיירברג היא אחלה ראש עיר ומבינה אותנו ואת המצוקה שלנו. השנה היא החליטה להגדיל לנו את התמיכה ממיליון שקלים לשני מיליון. את הקופסה אנחנו מקבלים בחינם, ומשלמים רק על המים, וזה גם משמעותי".

* איך אפשר בכלל למכור מנויים כשאין קבוצה?

"הוזלנו את המנויים ל-800 ו-400 שקל, וכנראה נלך לעוד מבצע שבו נוריד את המחיר של המנויים הזולים ל-350 שקל. אני מאמין שבסוף נגיע לאזור ה-1,000 מנויים שלנו".

"משהו חדש וטוב"

כשאנחנו מדברים על נתניה ועל גלגוליה השונים, בלדב מספיק הגון להגיד ששלוש השנים האחרונות כנראה הוכיחו שנתניה לא בשלה לשדרוג שניסו לכפות עליה. "למרות שהיה כיף לעבוד עם כסף גדול, אני חייב להיות אמיתי ולהגיד שהכדורגל שלנו לא מצדיק את הסכומים הגדולים האלו. ואני שמח שכולם חזרו לפרופורציות".

* בשנה שעברה יצאתם לעונה עם הצהרות על צמרת גבוהה ואפילו אליפות. השנה על מה מדברים, להישאר בליגה?

"אנחנו לא מדברים על להישאר בליגה. יש פה סגל לא רע בכלל ואפשר לסיים בפלייאוף העליון, ואם לא אז פלייאוף אמצעי גם טוב".

* בסופו של יום מכבי נתניה היא קבוצה קטנה?

"כן. מכבי נתניה שווה תקציב של 15 מיליון שקל. זה מה שהיא שווה באמת. לא 40 מיליון".

* איך כל הסיפור הזה מריח לך?

"מריח לי משהו חדש וטוב. ההרגשה שלי לא רעה. הכי חשוב לא להירדם בשמירה".