אורן מוסט: "כשהצטרפתי אליה גם סלקום היתה רק סטארט-אפ"

מוסט ניהל את גילת תקשורת והוצאת הספרים כתר, והיה יו"ר פסטיבל דוקאביב ואיגוד המפרסמים - אבל הכי מעניינת אותו קבוצת הסטארט-אפים לה הוא מייעץ ■ מי יודע - אולי אחד מהם יהיה כמו סלקום, שהוא נמנה עם מייסדיה

לא מעט יזמים שמקימים סטארט-אפ, מחפשים לעצמם מנטור, בדרך-כלל זה אנג'ל שגם משקיע בחברה. אבל יש עוד סוג של מנטורים - אנשי עסקים מהתחום שסטארט-אפ פונה אליו, שישמש לו יועץ ומורה נבוכים.

אורן מוסט, הוא אחד מאותם מורה נבוכים, שללא חשיפה רבה מעורב כיום ב-10 סטארט-אפים, כמשקיע, יועץ ומסייע. מוסט, יוצא שייטת 13, הצליח בשני העשורים האחרונים להיות כמעט בכל מקום בעולם העסקים הישראלים.

הוא היה בצוות ההקמה של סלקום ושימש כסמנכ"ל השיווק והמשנה למנכ"ל הראשון של החברה. הוא גם ניהל את גילת תקשורת לוויינים והוצאת הספרים כתר, והיה יו"ר של פסטיבל דוקאביב, איגוד המפרסמים וההתאחדות הישראלית לצלילה. מוסט גם היה מועמד לתפקידי מנכ"ל קופת חולים כללית ומנכ"ל מעריב. לאחרונה הוא הצטרף לחברת סיקור שמבקשת להתחרות מול יפעת וביים אלו הוא גם מכהן כיו"ר הוועד המנהל של תיאטרון גשר.

במקביל לכל אלה, הוא מטפח פעילות ענפה בשורה ארוכה של חברות טכנולוגיה צעירות. אחת מהן, נחשפת פה לראשונה. סמנטיקה שמה.

שלב הפלסטלינה

מה לתמנון עסקי שכמותו ולחברות בנות יומן? מוסט מסביר בראיון בלעדי ל"גלובס" כי "לאחר הייתי ממקימי תעשיית הסלולר הישראלית והייתי מעורב גם בתחום הבנקאות, היום מעניין אותי להפוך חברות קטנות לחברות גלובליות.

"גם סלקום היתה סטארט-אפ כשהצטרפתי אליה. שלב עיצוב החברה, 'שלב הפלסטלינה' מושך ומאתגר אותי".

*אז נטשת את עולם העסקים הגדולים?

"לא שהחלטתי לנטוש, אבל עולם זה לא מביא לי את הסיפוק להביא את ניסיוני מהתחומים המגוונים ולתרום להקמת חברות, עד שיבשילו. אם בדרך יש אקזיט, זה טוב אבל זו לא התכלית".

זו עבודה קשה, להקים חברות מההתחלה.

"בעיני זה אתגר ולא כאב ראש. זו פעילות שבה אני יכול להביא לידי ביטוי את היכולות והניסיון שלי. כיום אני מעורב בכ-10 חברות, 2-3 מהן נמצאות כבר בשלבי מכירת המוצר, 2-3 בשלבים של גמר פיתוח ועוד 2-3 חברות שנמצאות, כמו סמנטיקה, בשלבים מוקדמים ביותר. היו גם שתי חברות שהייתי מעורב בהן ונאלצנו לסגור אותן".

*איך אתה בוחר את החברות?

מוסט: "בחרתי מיזמים מעבר לקריטריונים של השקעה, כמו אם יש להם יישום חדשני, תוכנית עסקית סולידית ויזמים איכותיים. כאלה שגם מבינים שהם צריכים מישהו שיעזור להשלים את הכישורים שלהם. אני מתמקד בסיוע בניהול ומאוד מעורב בחברות".

*איזו עבודה אתה עושה איתם?

"בשלבים מוקדמים אנחנו עובדים על האסטרטגיה - לזהות את היתרון של המיזם ולמצוא את המיקוד. הרי הרעות החולות בחברות בשלבים המוקדמים הן חוסר המיקוד, עודף יצירתיות והתזזית. כשאני חובר בשלב זה, אנחנו עובדים על מציאת לקוחות פוטנציאלים ושותפים ראשונים. ברוב המקרים, לקוח ראשון, גם אם הוא מקומי, הוא רפרנט מעולה ללקוחות עתידיים ובינלאומיים".

לדברי מוסט, הוא מסייע גם לחברות בגיוס הון ראשוני וביצירת הקשרים והאסטרטגיה השיווקית.

סמנטיקה חדשה לשירות

אחד המיזמים שמוסט מעורב בהם, נקרא סמנטיקה. החברה הוקמה לפני כשנה כמחלקה של בית התוכנה יוניפורט. כעת, כשהמוצר נמצא בשלבי פיתוח מתקדמים, היא עומדת לבצע מהלך של ספין-אוף ולצאת לתקופת טיפוח בחממת היי-סנטר בחיפה. לדברי מוסט, "מה שמשך אותי היה הפתרון לבעיה שמעסיקה את החברות הגדולות והבינוניות עתירות השיווק והמכירות".

*איך זה עובד?

"חברות תקשורת וסלולר, ספקי אינטרנט, טלפוניה וטלוויזיה רב ערוצית, ובעצם כל חברה המעניקה שירותים, מצויה בקונפליקט. התחרות מחריפה, והלקוחות בוחרים לא פעם ספקים לפי איכות השירות שהם מעניקים.

"הפתרון של סמנטיקה מסייע לחברות שנמצאות בדילמה. מצד אחד הן רוצות להיות תחרותיות, להעניק שירות טוב יותר ללקוחותיהן. מצד שני, יש לחץ בלתי פוסק להתייעל ולחסוך בעלויות. אלה שני וקטורים שמתנגשים, שכן מתן שירות טוב יותר כיום, משמעו יותר הוצאות. בדרך-כלל מגלים שייעול וקיצוץ במערך השירות לקוחות, הוא טעות חמורה".

סמנטיקה מנסה לפתור את הקונפליקט. היא מפתחת מוצר שיאפשר מתן מענה אוטומטי ללקוחות במרכזי שירות. עד היום היא גייסה כחצי מיליון דולר ובימים אלו היא מתכננת לגייס עוד מיליון דולר.

מוסט: "אנחנו לא מתיימרים לתת פתרון שמייתר את הגורם האנושי. אבל מרכזי השירות הפכו למחלקות עם מאות עובדים בתחלופה גבוהה. אנחנו מציעים להתייעל בשיעור של 10%-22%".

*איך זה יעבוד?

מוסט: "למשל בעולם הסלולר, 25% מהשאלות הן על תפעול מכשירים או תקלות שניתן לפתור מרחוק. המערכת האוטומטית יכולה לתת את התשובות, או במקרה שאין למערכת האוטומטית תשובה מתאימה, אפשר להפנות את הלקוח לכתובת המתאימה בארגון.

הלקוח יציג באתר או ב-SMS את שאלתו ויקבל תשובה אוטומטית ומהירה. המערכת שלנו תתממשק למדריך למשתמש או לשאלות ותשובות נפוצות. ותספק תשובות מדויקות".

*מה קורה עם בעיות יותר מורכבות?

מוסט: "המערכת תדע להפנות את הלקוח למחלקה המתאימה. כך תימנע ההמתנה וחיפוש הגורם המתאים. המערכת יודעת לסייע לנותני השירות להעניק את התשובה המתאימה. לא תמיד הם מצליחים להתמצא בכמויות החומר הגדולות כדי להעניק ללקוח תשובה מתאימה".

24 שעות ביממה

טל דיין, ממקימי החברה וסגן נשיא לפיתוח עסקי, אומר כי "בנוסף, המערכת שלא כמו המוקדנים, יכולה לעבוד 24 שעות ביממה, בכל השנה. הלקוחות לא יצטרכו לחכות לשעת פתיחת המוקד, אלא יוכלו לפנות בכל שעה ולקבל תשובה.

"המערכת כבר עובדת ואנחנו בשלב של יצירת קשר עם לקוחות בישראל ובשלב מאוחר יותר גם בארה"ב. נתחיל בתחום התקשורת, בעיקר בסלולר".

מוסט מאמין שבשלב הבא המערכת תיושם גם בתחומים אחרים, כמו אתרי מכירת כרטיסים, בנקים והתעופה. "נראה שנפעל במודל עסקי של השתתפות בשיעור החיסכון, או שיתוף בהכנסות שייגרמו ללקוח שלנו, כתוצאה משימוש במערכת של סמנטיקה".