המירוץ להצלת ערוץ 10: העובדים קוראים לרה"מ לקחת אחריות

"אל תהיה ראש הממשלה שיחתום על סגירת ערוץ 10 וחדשות 10" ■ שר האוצר ייוועד מחר עם נציגי הבעלים של ערוץ 10 ■ מתחשיבי האוצר עולה כי חובות הערוץ גבוהים בכ-25% ממה שפורסם ועומדים על כ-48 מיליון שקל

עובדי ערוץ 10 ממשיכים בקמפיין להצלת הערוץ - ופנו הערב (ד') במכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בבקשה לקחת אחריות על המצב.

"אנחנו - 500 עובדי ערוץ 10 וחדשות 10 - פונים אלייך, אדוני ראש הממשלה, לאחר ניסיונות כושלים שנחלנו במלחמה להציל את הבית שלנו. אנחנו פונים אלייך כמוצא אחרון ובלית ברירה, לאחר ששרי התקשורת והאוצר לא לוקחים אחריות ולא 'סופרים' אותנו", נכתב במכתב לנתניהו.

במכתבם כותבים עובדי הערוץ כי "שר התקשורת נסע לחופשה משפחתית בחו"ל, שר האוצר לא מוכן להקשיב לנו, וכעת נותרת רק אתה, ראש הממשלה, שממונה על שני השרים הללו, יכול וחייב להביא לפיתרון מיידי. כעת אנחנו מבקשים ממך לקחת אחריות - אחרת בעוד שבוע יזרקו מאות אנשים לרחוב, ממש סתם, מתוך רשלנות ובריחה מאחריות.

"רגע לפני שמכבים את המסך ושולחים אותנו לחתום בלשכת האבטלה ולהיגרר לתהום של חיפוש עבודה, אובדן הכנסה איבוד הביטחון והעצמאות שלנו ושל מאות ילדנו - ערוץ 10 הינו מקור פרנסתנו, לחם ילדינו והגג מעל ראשינו. קח אחריות רגע לפני שיהיה מאוחר מדי".

"אסור שישלחו אלפי אנשים שמתפרנסים מהערוץ למעגל האבטלה, כאשר הערוץ - על כל 'חובותיו' לכאורה - ממשיך דווקא להכניס כסף למדינה. מי כמוך מבין בדיוק את המאזן הכלכלי הזה. אנחנו מבקשים ממך להתערב באופן מיידי, ואין לנו ספק בכך שיש בך את היכולת, האפשרות והראייה הרחבה של המצב על מנת להבין את דחיפות העניין.

"פרסום מכרז על הבית שלנו על-ידי מועצת הרשות השנייה ביום שני הקרוב - משמעותו נזק בלתי הפיך. מהלך זה יקרה אם האוצר לא יילך לקראתנו ויתעקש לא להביא לפיתרון הבעיה. הבעיה של ערוץ 10 היא לא רק שלנו אלא בעיה לאומית, ואתה חייב להתערב.

"אדוני ראש הממשלה, אנו קוראים לך לצאת מעמדת הנייטרליות שלך ולנקוט עמדה, כראוי לראש ממשלה. אל תהיה ראש הממשלה שיחתום על סגירת ערוץ 10 וחדשות 10", נכתב במכתב לנתניהו.

נפגשים לראשונה עם שר האוצר

שר האוצר, יובל שטייניץ, ייוועד מחר (ה') בצהריים עם נציגם של הבעלים של ערוץ 10, יוסי מימן, על מנת להגיע לפיתרון מוסכם למשבר השורר בערוץ ולמנוע את סגירתו - כך נודע ל"גלובס".

מדובר בפגישה הרשמית הראשונה בין נציגי הבעלים לבין שר האוצר עצמו, שכן עד כה ניהלו אנשי אגף התקציבים את הדיונים והמשא-ומתן עם בכירי הערוץ אך השר לא התערב באופן ישיר. עוד נודע כי מימן לא יהיה נוכח בפגישה, שכן הוא שוהה כעת בחו''ל.

בסביבתו של שטייניץ אומרים היום כי שר האוצר מעוניין למנוע את סגירת הערוץ בגלל 3 סיבות: הראשונה קשורה למניעת פיטורים המוניים, שיגרמו ליותר מ-400 עובדים לאבד את מקום פרנסתם דווקא בתקופת מיתון. בנוסף, שטייניץ הפנים כי הותרת ערוץ מסחרי אחד ויחיד (ערוץ 2) אינה רצויה לשוק התקשורת, שיהפוך לריכוזי מאוד. הסיבה השלישית קשורה לחיזוק הדמוקרטיה, שכן "פלורליזם תקשורתי הוא אבן-יסוד של הדמוקרטיה", מסר הבכיר באוצר.

הפיתרון המסתמן כאמור מורכב מפריסת חובות או הלוואת מדינה מטעם האוצר, אך במקביל ידרוש שטייניץ הזרמה נוספת מהבעלים וגם עמידה בתנאי המכרז ובהתחייבויות שערוץ 10 לקח על עצמו מבחינת התוכן.

לפני מספר ימים הציעו בכירי אגף התקציבים את הפיתרון הבא: ערוץ 10 יקבל מהמדינה הלוואה בסך 20 מיליון שקל, בעלי הערוץ יאלצו להביא 15 מיליון שקל מכיסם, ודמי הזיכיון יופחתו רטרואקטיבית מינואר 2009, מ-4% ל-1% - הצעה שלא התקבלה על-ידי הערוץ.

עוד נודע כי לעומת הפרסומים לפיהם סך החוב של ערוץ 10 עומד על כ-38 מיליון שקל - התחשיבים שביצע האוצר בימים האחרונים מראים על סכום גבוה יותר ב-25%: כ-48 מיליון שקל.