הצלחה לתשובה: ים תטיס זכתה במכרז לאספקת גז טבעי לחברת החשמל בהיקף מיליארד דולר

ספקית הגז הטבעי מקבוצת דלק גברה על EMG המצרית, בה שותף יוסי מימן ■ מדובר במכרז לאספקת עד 5 מיליארד מ"ק גז טבעי למשך חמש שנים, החל מ-2009 ■ רכישת הגז נועדה לשימוש בתחנות הכוח שיוקמו בתוכנית החירום למשק החשמל

יצחק תשובה גבר על יוסי מימן: ספקית הגז הטבעי, קבוצת ים תטיס, שבשליטת קבוצת דלק , זכתה במכרז לאספקת גז טבעי לחברת החשמל, בהיקף של כמיליארד דולר, לאחר שגברה על EMG המצרית, בה שותף מימן.

"גלובס" חשף לראשונה כי שותפות ים תטיס שבבעלות קבוצת דלק (53%) ונובל אנרג'י (47%) וכן ספקית הגז המצרית EMG, בה שותף יוסי מימן, ניגשו למכרז של חברת החשמל. במשק האנרגיה העריכו מראש כי ים תטיס תוכל להציע מחיר זול יותר מהמצרים וסיכוייה לזכות במכרז הנוכחי גבוהים יותר.

מדובר במכרז שפרסמה חברת החשמל לפני כשנה לאספקת עד 5 מיליארד מ"ק גז טבעי (5 BCM) לחמש שנים, החל ב-2009. רכישת הגז נועדה לשימוש בתחנות הכוח שיוקמו במסגרת תוכנית החירום למשק החשמל החל מקיץ 2009.

בשנה האחרונה ניהלה חברת החשמל מו"מ מתקדם לרכישת הגז הטבעי מים תטיס, זאת במקביל למגעים עם EMG. המו"מ התעכב בשנה האחרונה בשל העיכוב בהקמת חלק מתחנות הכוח בתוכנית החירום.

נציין, כי המסחר במניות אבנר , דלק קידוחים ודלק אנרגיה , השותפות בקידוח, הופסק לקראת הדיווח לבורסה.

מנכ"ל דלק אנרגיה, גדעון תדמור, ומנכ"ל דלק קידוחים צבי גרינפלד, אמרו היום בתגובה לאישור ההסכם, "אנחנו שמחים שחברת החשמל החליטה לרכוש את הכמויות הנוספות של גז טבעי מ"ים תטיס". העיסקה החדשה שאושרה היום מחזקת את מעמדנו כספק המוביל והאמין ביותר של גז טבעי למשק הישראלי. בנוסף, עסקה זו מחזקת אף יותר את תזרים המזומנים של השותפויות לקראת ההשקעות הנדרשות לפיתוח מאגרי הגז הטבעי הגדולים ב"תמר" ו"דלית".

ים תטיס חתמה עד כה על חוזים בהיקף 22 מיליארד מ"ק מתוך מאגר של כ-32 מיליארד מ"ק. הזכייה במכרז זה של חברת החשמל ממצה את רוב פוטנציאל שיווק הגז ממאגרים מול אשקלון. להחלטה להגדיל את רכישות הגז מים תטיס אין קשר לגילוי מאגרי "תמר" ו"דלית" - שם מתכוונת חברת החשמל לנהל משא ומתן נפרד לרכש הגז, החל משנת 2012.
כפי שפורסם ב"גלובס", במקביל מנהלת חברת החשמל מגעים לפתיחת הסכם אספקת הגז ממצרים. זאת, בעקבות ייקור מחיר הגז שמוכרת מצרים ל-EMG. ככל הידוע, חברת החשמל אינה מתכוונת להגדיל את היקף רכישת הגז ממצרים, אך היא הסכימה עקרונית לבקשת EMG לפתוח את החוזה ולייקר את מחיר הגז. כל זאת, תמורת הפחתת התחייבותה לרכש הגז העתידי ולשיפור בתנאי האספקה.