ליעקב היו 100 ימים, בלי חסד

הביציות הרומניות התפוצצו על שר הבריאות בלב להבות פרשת "האם המרעיבה"

הביציות הרומניות התפוצצו השבוע על ראשו של יעקב ליצמן, ימים ספורים אחרי חגיגות מאה הימים שלו, בתוך להבות התבערה הגדולה בפרשת "האמא מירושלים", זו הקרויה אצל החילונים "האמא המרעיבה", בעיצומן של התפרצויות מחריפות ב"שפעת מקסיקו", המגיפה שהעולם האחר, לא חרדי, מכנה "שפעת החזירים", טפו טפו טפו.

היה לו גם תקציב דו-שנתי להעביר, לחתום על תוכנית ביטוח השיניים החדשה והמתוחכמת והמתחכמת של קופת חולים כללית, לערוך ביקורי פתע - פתע על אמת: הוא נכנס בשער מלווה בעוזר או שניים, עובר בידוק, עובר בפרוזדורים, ניגש לקבלה במיון, נרשם: קוראים לי יעקב ליצמן, אני רוצה להיכנס... - באיכילוב, לניאדו, מוקד מגן דוד בירושלים, הדסה עין כרם, מאיר, בני ציון, הלל יפה. הוא קיבל על עצמו העברת החקיקה לתרומת ביציות, עוד לפני שהדוקטורים הישראלים המדופלמים ותאבי הבצע רבו ביניהם, תוך הפעלת המשטרה הרומנית, על כספם של הורים הכמהים לילדים וישראל מתעללת בהם שנים ארוכות (תמיהה: איך זה שהחוק מאפשר לגברים לתרום זרע ולקבל תשלום, אבל אוסר על נשים לתרום ביצית?).

לקראת סופו של עוד שבוע מתיש ומפרך התחייב היום, ה', לסייע לער"ן, עזרה ראשונה נפשית, שקשיים כספיים מכריעים אותה. והיום גם יחזרו לחשבונו הפרטי 200,000 שקל שהפקיד להבטחת שחרורה בערובה של האמא, מינכהאוזן או לא מינכהאוזן, שעמה ועם בנה המבריא עברנו את השבועיים האחרונים. והוא, נעבעך, יענקל, איש סודו של האדמו"ר מגור, ששופטי בג"ץ נשנקו, נחנקו והקיאו כשאישרו את מינויו, אפילו לא שר הבריאות, הוא "רק" סגן שר, או כפי שהוא מכונה "מחזיק תיק הבריאות בממשלת נתניהו".

בשמים יודעים שהאיש, עם מבט שובב, קצת מתנשא, די מאוהב ומלא בעצמו, עם זקן ארוך לבן ומגבעות מרשימות, מנהל בית ספר יסודי בעבר, יו"ר ועדת כספים במשך שנים, שוויתר על אזרחותו האמריקנית רק לקראת בחירתו לראשונה לחבר כנסת ב-1999, יכול להסתדר עם הצרות. הוא עצמו אולי מצטט בלב את איוב, "גם את הטוב נקבל מאת האלוהים ואת הרע לא נקבל?".

ליצמן, שקיבל באחרונה את המקום הראשון בסקר השרים של "וואלה!" כ"הפתעה הנעימה של הממשלה, חדור מוטיבציות, יוצא למסע צלב למען מערכת הבריאות החולה", תפס את הסוד הגדול בקרניו: הוא נודע ומוצג בפני המפלגות והציבור החילוני כמי שפועל, בשם מפלגתו, רק למען החלשים בחברה כולה, סוג של "חברתי-חרד".

עם זאת, ברור שכל מה שמוגדר "לטובת החלשים" הוא קודם כול וראשית לכך לטובת החרדים ורבניהם, אלה ששלחו את הרב ליצמן לממשלה, לא שר, רחמנא ליצלן, אלא "רק" סגן שר. מין תרגיל רב-שנתי של המפלגות החרדיות האשכנזיות שיש בו בלוף מתובל בציניות בתוספת קורטוב יהירות והעמדת עצמם מעל עם הארץ: ללכת עם להרגיש בלי.

"זו קביעה של מועצת גדולי התורה שלא רוצה שחבריה יהיו אחראים למה שקורה", אמר ליצמן ב-2006 בראיון ל"גלובס". איך זה, יו"ר ועדת כספים ולא אחראי למה שקורה? "אנחנו לא משתתפים בממשלות ולא מביעים דעות בענייני מדיניות...", השיב והוסיף: "זו הפריבילגיה שלנו לא להיות מעורבים בעניינים שאיננו רוצים להיות מעורבים בהם ולקבל אחריות עליהם". אז לך תשים את הבריאות - "אני בא כדי לזעזע את מערכת הבריאות" לדבריו - בידיים של מי שמחזיק במין פריבילגיה משמים שלא לקחת אחריות על מה שלא בא לו.

stella-k@globes.co.il