יזמי כביש 6 מבקשים מהמוסדיים מחילה על תשלום של 60 מ' ש'

יזמי הפרויקט, בהם אפריקה ישראל ושיכון ובינוי, טוענים שאין כרגע צורך ברזרבה של 60 מיליון שקל, ומתחייבים להשיב אותה לפני שיחלקו דיבידנד ■ המוסדיים: זו הפרה של הקובננטס

3 ימים בלבד לאחר הטקס החגיגי לפתיחת הקטע הצפוני של כביש 6, מסתבר כי בכל הנוגע להיבטים הפיננסיים של הפרויקט המצב רחוק מלהיות חגיגי. ל"גלובס" נודע כי יזמי הפרויקט - אפריקה ישראל , שבשליטת לב לבייב; שיכון ובינוי , שבשליטת שרי אריסון; ו-Canadian Highways Investment Corporation - מבקשים מהמוסדיים מחילה על חוב בסך 60 מיליון שקל.

לצורך הקמת פרויקט כביש 6 נטלו יזמיו הלוואות ממספר בנקים בישראל, אך בהמשך נמכר מרבית החוב למוסדיים. במסגרת הסכמי המימון שנתחמו עם הבנקים לצורך מימון הפרויקט ישנן רזרבות לשירות החוב, להרחבות ולשיקום בהיקף של 320 מיליון שקל.

רזרבה נוספת, שלה נוגעת כעת בקשת החברה מהמוסדיים, היא בהיקף של 60 מיליון שקל. רזרבה זו נוגעת לנושא הפעלה ותחזוקה, למקרה שלחברת ההפעלה לא יהיה כסף להפעיל את הכביש. חברת ההפעלה היא קבלן משנה של חברת דרך ארץ ויש לה תקציב קבוע.

המטרה: להרחיב את הכביש

לטענת אהוד סביון, מנכ"ל דרך ארץ הייווייז, למרות ההסכמים עליהם חתמה החברה במסגרת נטילת האשראי, התקציב מספיק, ולכן אין צורך ברזרבה. "ביקשנו מהמלווים לדחות את התזמון של הכנסת הכסף לרזרבה", הוא אמר בתשובה לפניית "גלובס".

"זאת זכותנו לבקש את זה כי הצורך ברזרבות נעלם בשלב זה ואנו רוצים להשתמש בכסף להרחבות של הכביש", מוסיף סביון. "זה לא קשור לאיתנות הפיננסית של הסדר החוב של החברה. יש לנו כריות של 320 מיליון שקל לשירות החוב ולנושאים אחרים, ויחסי הכיסוי עומדים כמצופה. מה שאנחנו מבקשים הוא 'וויבר' (מחילה) ונחזיר אותו לפני שנחלק דיבידנד. התנועה על כביש 6 היא מעבר למה שתוכנן במודל, ופתיחת קטע 18 גרמה לעלייה בתנועה של 14% בקטע המרכזי של הכביש".

את הרזרבה של 60 מיליון השקלים אמורה החברה למלא עד לסוף השנה, כך שמבחינת סביון פתרון הבעיה כבר כעת היא בבחינת "הקדמת תרופה למכה". המוסדיים טוענים מנגד שבקשת החברה מהווה הפרה של הקובננטס. "מדובר בהפרות של שתי כריות", אומרים שם, "כרית התפעול והניהול של 60 מיליון שקל, וכרית הרזרבה של 25 מיליון שקל".

היקף השקעה אדיר

הדו"חות הכספיים לרבעון הראשון של השנה מבהירים את היקף ההשקעה האדיר של "דרך ארץ הייווייז". לחברה התחייבויות של 8 מיליארד שקל וגרעון של 209 מיליון שקל בהון העצמי. את הרבעון היא סיימה בהפסד של 18.4 מיליון שקל.

בניית הקטע המרכזי של הכביש עלתה כ-3.5 מיליארד שקל, הקטע הדרומי נבנה מתקציב המדינה ב-800 מיליון שקל והקטע הצפוני (קטע 18) שנפתח השבוע, עלה 1.2 מיליארד שקל. לדברי סביון, היזמים גיסו בזמנו 4.5 מיליארד שקל מהבנקים ומהמוסדיים.