וול סטריט ננעלה במגמה מעורבת: המדדים עלו השבוע בכ-4%

מצד אחד, משכו מניות מיקרוסופט ואמזון את הנאסד"ק והשוק למטה, כשצנחו בכ-8% על רקע דו"חות מאכזבים ■ מצד שני, מגזר הפיננסים משך מעלה - בהובלת קפיטל 1, שטיפסה ב-8.1% בתגובה לדו"חות חיוביים

יום המסחר אומנם האחרון לשבוע זה אומנם התנהל ברובו המכריע בטריטוריה השלילית, וגם כשהפציעו העליות הייתה זו מגמה מעורבת שהלכה וחזרה בכל כמה דקות, אבל בסיכומו של דבר הן הדאו ג'ונס והן ה-S&P 500 סיימו את היום בעליות, והנאסד"ק צמם בשני שלישים את הירידות עימן פתח את היום. יתרה מזאת; מדד הדאו ג'ונס סגר את העלייה הדו-שבועית הטובה ביותר מאז 2000, אז עמדו המשקיעים בפני נפילה אחרת של שוק המניות מסיבות אחרות בתכלית. זוכרים?

ואם בדאו ג'ונס עסקינן, הרי שלמרות הכל, זה שמר על רמת ה-9,000 נקודות אליה חזר אתמול (ה') - לראשונה ב-2009. ועם זאת, את מלוא כובד משקלן הטילו מניות הטכנולוגיה, וליתרא דיוק מיקרוסופט ואמזון, שהדו"חות שלהן מאמש הכבידו על הנאסד"ק ולמעשה על המסחר כולו. מנגד, תמכו בעליות חדשות ממגזר הפיננסים - לרבות דו"חותיה שנתפסו כטובים של קפיטל 1, מנפיקת כרטיסי האשראי הגדולה בארה"ב.

כמתבקש מיום שישי קייצי, המסחר בוול סטריט התנהל על מי מנוחות. במבט קדימה, נזכיר את מבול הדו"חות הצפוי לנו גם בשבוע הבא, לאחר שרק כ-40% בקירוב מהחברות הציבוריות פרסמו את דו"חותיהן (אם כי הנתונים מעודדים, ראו בהמשך). מעניין יהיה לשים לב לגל הנפקות המניות המתרגש על וול סטריט - כשהחברות השונות מזהות את הרעב בשוק ההנפקות ונערכות לגיוס הון שיספק להם את צרכיהם עד שההתאוששות הכלכלית תתורגם לעלייה במכירות, הפרמטר המרכזי אליו נושאים המשקיעים מבט בהיעדרה של שורת רווח מספקת.

74% מהחברות עקפו את תחזיות האנליסטים

עיקר תשומת הלב נתונה היתה היום לשר האוצר האמריקני גייתנר. זה שם את המערכת הפיננסית על הכוונת, באומרו כי היא "נכשלה באחריות הבסיסית לספק אשראי ולהגן על הצרכנים". שר האוצר האמריקני העיד היום (ו') בפני בית הנבחרים וקורא לשינוי משמעותי בפיקוח על הבנקים: "הרפורמה תמנע מהם לבחור מיהו המפקח הטוב ביותר עבורם, 'לשייף' את הרגולציה העתידית ולהמשיך במנהגים הרווחיים בעבר וההרסניים בהווה". גייתנר ציין כי "עד כה הבנקים החזירו לממשל 80 מיליארד דולר".

אם נמשיך בכיוון האופטימי, מדד ה-S&P 500 כבר החזיר כמחצית מהירידות לאחר קריסת ליהמן ברדרס בספטמבר האחרון. בהינתן הריבית האפסית והיעדר חלופות ההשקעה בשוק הסולידי, המשקיעים בארה"ב הזרימו כספים רבים לשוקי המניות, מה שמסתדר עם שובו לחיים של שוק ההנפקות, כפי שציינו קודם. השבוע בלבד הזרימו האמריקנים 1.5 מיליארד דולר לקרנות נאמנות מנייתיות, לפי נתוני AMG Data Services.

מניתוח הדו"חות הכספיים שפורסמו עד כה על ידי החברות ב-S&P 500 עולה, כי 74% מהן הצליחו לעבור את תחזיות האנליסטים. מצד שני, בעולם בו מדד אמון הצרכנים יורד על רקע ירידה בתחושת הביטחון הכלכלי על רקע גאות בשיעורי האבטלה, ועלייה בשכר המינימום ב-70 סנט לשעה, לא ברור כמה מהאופטימיות היא בת-קיימא.

האם הראלי יימשך?

"הדאו ג'ונס עלה מהר מדי וחזק מדי", אמר מוקדם יותר ל-CNN יו ג'ונסון, אסטרטג ההשקעות הראשי ב-Johnson Illington Advisors. "במבט לטווח הקצר, שווי המניות גבוה מדי". ג'ונסון מעריך כי הדאו ג'ונס ירד ב-5%-10% עד סוף השנה. "כשבוחנים את היסטוריה של גלי העליות הגדולים - הן מבחינת אורכם והן מבחינת עוצמתם - ניתן להסיק שהגל הנוכחי נמצא רק בשלבים הראשונים".

דאו ג'ונס עלה ב-0.26% ל-9,093.24 נק' נאסד"ק ירד ב-0.39% ל-1,965.96 נק'S&P 500 עלה ב-0.3% ל-979.26 נק'. בסיכום שבועי, עלו המדדים ב-4%, 4.2% ו-4.1%, בהתאמה.

זירת המאקרו

זמן קצר לאחר פתיחת המסחר פורסם מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן. המדד ירד ל-66 נקודות, חרף 64.6 נקודות באומדן הראשוני. הציפיות היו לירידה חדה יותר, ל-65 נקודות. ביוני עמד המדד על 70.8נקודות.

במסחר המאוחר בחוזים העתידיים על הנפט למסירה בספטמבר, מחירו של הזהב השחור עולה ב-1.06% ל-67.87 דולר לחבית.

החוזים המקבילים על הזהב נסחרים בירידה של 0.34% ל-951.6 דולר לאונקיה.

אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים אשר אינן צמודות ונושאות ריבית קבועה של 3.125%, נסחרות בעליות שערים. התשואה לפדיון שלהן יורדת בהתאמה ב-1.05% ל-3.67% לשנה.

מניות בכותרות

במגזר הטכנולוגיה, מיקרוסופט ואמזון עמדו במרכז העניינים לאחר שהשתיים פירסמו דוחות מאכזבים אמש. מיקרוסופט דיווחה על ירידה של 29% ברווח הנקי בשל נפילה של 17% בהכנסות. אמזון דיווחה על ירידה של 10% ברווח הנקי, בעיקר בשל הוצאות חד פעמיות, ופספסה את תחזיות האנליסטים.

הכלכלה האמריקנית רק מפגינה סימני התייצבות - ובוול סטריט חוזרים לחגוג עם השכר והבונוסים. JP מורגן-צ'ייס , הבנק השני בגודלו בארה"ב שנזקק לסיוע של הממשל כדי להיחלץ מהמשבר הפיננסי, מתכנן העלאות שכר עבור חלק מעובדיו החל משנת 2010. כך מדווחת סוכנות בלומברג. עוד בזירת הפיננסים, אמריקן אקספרס ומנפיקת כרטיסי האשראי הגדולה בארה"ב, קפיטל 1 , פרסמו אמש לאחר נעילת המסחר את דו"חותיהן הכספיים.

בעניין אחר, גולדמן זאקס רכש מהממשל בימים האחרונים כתבי אופציות למניותיו, לאחר שאלו ניתנו במסגרת תוכנית ה-TARP. בסיטיגרופ מונו שלושה דירקטורים חיצוניים בניסיון להדוף טענות על היעדר ניסיון בנקאי של חברי מועצת המנהלים בבנק. נשמע מוכר?

עוד במגזר הפיננסים, סאגת CIT נמשכת: הבנק מחפש קונים לחטיבות השכרת המטוסים וקרונות הרכבת שלו בניסיון למנוע פשיטת רגל. בינתיים, הפחית הבנק את שער האג"ח הנפדית בחודש הבא בהצעת הרכש ל-775 דולר עבור 1,000 דולר ערך נקוב, במקום 800 דולר. ההצעה כוללת עמלת פירעון מוקדם של 25 דולר ומועד הקיבול הוא נעילת המסחר בסוף יולי.

חיסון של גלקסו-סמית'-קליין לשפעת החזירים זכה לחוות דעת חיובית במסגרת סקירה חודשית של ועדת המשנה למוצרים רופאיים של האיחוד האירופאי.

פוטאש נסחרה בסנטימנט שלילי על רקע חתימת חוזה אשלג נוסף עם ההודים במחיר של 460 דולר לטון. הפעם מדובר בתאגיד ייצוא האשלג הרוסי, BPC.

ישראליות מעבר לים

טבע , המשיכה להתבסס מעל 50 דולר, ונסחרה על רקע הדוחות הכספיים של מרק KGaA הגרמנית. הדוחות הכספיים של מרק לא היו טובים, אולם נתון מעניין עבור משקיעי טבע הוא מכירות הרביף, התרופה המתחרה בקופקסון, אשר זינקו ב-21%. טבע תפרסם את הדוחות הכספיים שלה ביום שלישי הקרוב.

חדשות נוספות הקשורות לטבע נוגעות לגלולה נגד הריון - Tri-Cyclen - אותה השיקה טבע בסיכון בתחילת החודש ונתבעה על ידי חברת אורת'ו בגין הפרת פטנט לכאורה. היום הודיעה טבע כי השיגה הסדר משפטי עם אורת'ו, במסגרתו היא תפסיק לשווק את התרופה ותפצה את אורת'ו בגין המכירות שבוצעו עד כה.

בזירה אחרת, ועדת התרופות של האיחוד האירופאי (המקבילה האירופאית ל-FDA) נקבה בדיעה חיובית על ה-Irbesartan של טבע פארמה (חברה בת הולנדית), המהווה גרסה גנרית לאפרובל (Aprovel), אשר מיועדת לטיפול ביתר לחץ דם.

מניית טאואר הוסיפה לבלוט לאחר שנסקה השבוע ב-46% והשלימה זינוק של 371% מתחילת השנה. המניה ריכזה השבוע מחזורים חריגים תוך כדי העליות, בעקבות חוזה ייצור חדש של החברה הבת ג'אז סמיקונדקטור. ג'אז וחברת אנטרופיק קומיוניקיישנס יתחילו בייצור המוני של הטיונר הרב-ערוצי המשולב החדש של אנטרופיק, בטכנולוגיית 0.18 מיקרון תוך שימוש בפלטפורמת ה-RF של ג'אז. לפי ההערכות בשוק, היקף החוזה נאמד במיליוני דולרים. עסקה זו מצטרפת לעסקאות נוספות עליהן דיווחה החברה בתקופה האחרונה.

קומברס ואינפור (Infor) הכריזו על שותפות במסגרתה ירחיבו את תוכנת הגבייה קומברס 1 וניהול לקוחות פעיל כך שיכללו יכולות CRM של אינפור.

פרידמן, בילינג ורמזי העלו את מחיר היעד של מניית אמדוקס ב-10% ל-22 דולר. היה זה עדיין מחיר הנמוך ב-7% משער הפתיחה של המנייה בנאסד"ק. שבת שלום.