קורבנותיו של ברנרד מיידוף: מה הם עשויים לקבל בחזרה?

עמותת על"ם תובעת מהנאמן על נכסי מיידוף חצי מיליון דולר ■ כמה כסף עשויים לקבל הקורבנות, ומה עושים בארה"ב עם נכסי מיידוף?

עמותת על"ם, אחת מקורבנותיו של ברנרד מיידוף, תובעת מהנאמן על נכסי מיידוף, עו"ד ארווין פיקארד, סכום של כחצי מיליון דולר. על"ם השקיעה 1.52 מיליון דולר בקרן של מיידוף בין השנים 2001-2007. בכל שנה הועברו לה רווחים של כ-90 אלף דולר, ובשנה שעברה הועברו של 400 אלף דולר מהקרן עצמה.

עמותת על"ם מסייעת לנוער במצוקה. היא הוקמה לפני 27 שנים ופועלת ב-25 ערים בישראל, ובסך-הכל מטפלת בכ-25 אלף נערים ונערות.

יש לציין כי על"ם ארה"ב היא זו שמנהלת את התביעה מול נאמן נכסי מיידוף, שכן היא אחראית לגיוס הכספים בארה"ב אותם היא מעבירה כתרומה לעמותת על"ם בישראל.

העמותה היא אחת ממאות קורבנותיו של מיידוף, אשר ביצע את הונאת הפונזי הגדולה בהיסטוריה בהיקף של 65 מיליארד דולר. ב-29 ביוני נגזר על מיידוף עונש מאסר בפועל של 150 שנה, והוא צפוי לבלות את שארית ימיו בכלא.

בזמן שמיידוף מרצה את תקופת מאסרו, מנהלים קורבנותיו מערכה על השגת כספיהם בחזרה - אך המשימה אינה פשוטה כלל ועיקר. עו"ד פיקארד, הנאמן על נכסי מיידוף, הצליח לאתר נכסים בהיקף של 1.5 מיליארד דולר בלבד, ועליו לטפל בכ-130 תביעות שהוגשו עד כה על-ידי הקורבנות.

רשויות המס בארה"ב החליטו לסייע לקורבנות על-ידי כך שהן מאפשרות להם לרשום את הכספים שאיבדו בהונאה כהפסדים לכל דבר, ובכך לבצע קיזוזי מס. מלבד זאת, בארה"ב ישנו ביטוח על השקעות (SIPC), אך הוא מכסה עד חצי מיליון דולר בלבד.

לצורך הדוגמה - פיקארד אישר עד עכשיו בקשות של 542 קורבנות לקבל את כספם בחזרה; סכום זה נאמד ב-2.9 מיליארד דולר, אולם הביטוח מכסה רק 231 מיליון דולר - כך שלקורבנות עדיין חסרים כ-2.7 מיליארד דולר.

פיקארד מעריך כי מיידוף שלשל לכיסו כ-13.5 מיליארד דולר והוא מקווה למצוא את הסכום הזה ולהחזיר אותו לקורבנות.

בינתיים, נראה כי האמריקנים לא מוותרים על אף דולר: הרשויות בארה"ב פשטו על דירתו היוקרתית של מיידוף ואשתו רות במנהטן ולקחו כל דבר שניתן למכור - החל מהפסנתר וכלה בכלי הכסף. החפצים יועמדו למכירה פומבית, כמו גם נכסים אחרים של מיידוף שהוחרמו על-ידי הרשויות.

דירתו של מיידוף במנהטן שווה כ-7.5 מיליון דולר, וביתו במונטאוק שווה 3.5 מיליון דולר. מוקדם יותר השנה החרימו הרשויות בית נוסף של מיידוף בפאלם ביץ', ששוויו כ-10 מיליון דולר.