מניות הבנייה בארה"ב זינקו ב-76% מנובמבר: החגיגה תימשך?

לאחר 3 שנות מיתון, שוק הדיור האמריקני מראה סימני התייצבות ■ המשקיעים מתלהבים ומסתערים על מניות הבנייה המובילות, שזינקו ב-56-210% מאז נובמבר ■ אך לא הכל ורוד: כמעט 19 מיליון בתים עומדים ריקים והחשש הוא שהעלייה באבטלה והמשך העיקולים יפגעו בשוק

כ-3 שנים לאחר שבועת הנדל"ן בארה"ב התפוצצה, וול סטריט כבר מסמנת את השינוי. מדד מניות הבנייה ב-S&P 500 זינק בכ-76% מאז השפל בנובמבר האחרון, אז הגיע המדד לרמה הנמוכה ביותר מזה כ-9 שנים. מניות הבנייה המובילות בארה"ב זינקו בשיעורים חדים מנובמבר, כגון לנר שנסקה בכ-210%, DR הורטון שעלתה ב-146%, KB הום הכפילה את שוויה, סנטקס עלתה ב-62% ופולטי הומס עלתה "רק" ב-56%.

למרות ששוק הדיור עדיין שרוי בקשיים, בחודשים האחרונים ניכרים ניצני התאוששות שגורמים למשקיעים להתנפל על מניות הבנייה, אשר שוויין נחתך בעשרות אחוזים בשנים האחרונות. מכירות הבתים מתייצבות וכך גם המחירים; רק השבוע התבשרנו כי מכירות הבתים הקיימים בחודש מאי עלו ב-3.6% ל-4.89 מיליון יחידות. ביום שני הקרוב יפורסם נתון מכירות הבתים החדשים לחודש יוני, כאשר בשוק מצפים כי המכירות יעלו בכ-3% לרמה של 352 אלף יחידות.

באשר למחירי הבתים, השבוע הודיעה הסוכנות הפדרלית למימון הדיור (FHFA) כי מחירי הבתים עלו בחודש מאי ב-0.9% - בעוד שבשוק ציפו בכלל לירידה של 0.2% במחירים. לפי נתוני מדד S&P קייס-שילר, המודד את מחירי הבתים ב-20 הערים הגדולות בארה"ב, המחירים צנחו בכ-33% מאז יולי 2006.

המציאות בשטח עדיין עגומה

אך האם די בסימנים הללו כדי להכריז על תפנית בשוק הדיור? כנראה שלא. בבית ההשקעות מריל לינץ' מעריכים כי מניות הבנייה עלולות לרדת בכ-20% אלא אם מחירי הבתים והמחיקות בגין ירידת שווי הנכסים ימשיכו להעיד על שיפור. האנליסטים מסבירים כי ענף הבנייה יתחיל בהתאוששות של ממש רק כאשר התנאים בשוק העבודה יתחילו להשתפר ומספר עיקולי הבתים יירד.

בינתיים, ישנם לא מעט סימנים מדאיגים בשטח. מלבד שיעור האבטלה שכבר הגיע ל-9.6% ביוני וצפוי לחצות את ה-10% השנה, חברות בנייה רבות הקפיאו פרויקטים ואפילו מנכ"ל לנר, חברת הבנייה הגדולה בארה"ב, מנסה לצנן את ההתלהבות.

חברת סנטקס עצרה את הבנייה בפרויקט "מורנינגסטאר" שבפלורידה בשנה שעברה והודיעה כי לא תמשיך בבנייה עד שהביקושים לבתים יתאוששו. החברה טרם חידשה את העבודות בפרויקט. טול ברדרס , המתמחה במגורי יוקרה, עצרה 33 פרויקטים. הובנאניין, חברת הבנייה הגדולה בניו ג'רזי, הקפיאה את העבודות ב-12 פרויקטים השנה.

יתרה מזאת, מלאי הבתים בארה"ב עדיין גבוה יחסית לקצב הביקושים. יותר מ-18.7 מיליון בתים בארה"ב עמדו ריקים ברבעון השני של השנה (כולל בתים מעוקלים הנמצאים בתהליכי מכירה). לפני שנה עמד מספר זה על 18.6 מיליון בתים, כך שבשנה האחרונה מלאי הבתים דווקא עלה.

מנכ"ל לנר: "בשום פנים ואופן לא הגענו לנקודת המפנה"

באשר לחברות הבנייה, אלה צפויות להמשיך לסבול משני גורמים שלוחצים עליהן מכיוונים מנוגדים: מצד אחד המכירות שלהן נפגעו כתוצאה מהביקושים החלשים ומצד שני הם צריכות לבצע מחיקות בספרים החשבונאיים שלהן בגין ירידת ערך הנכסים שברשותן. לפי הערכות בוול סטריט, חברות הבנייה ימחקו השנה סכום שיא של 10 מיליארד דולר בגין ירידת ערך הנכסים שבידיהם, וזאת בהמשך לסכומים שמחקו בשנים האחרונות. לפי נתוני משרד המסחר האמריקני, המחיר החציוני של בית יד ראשונה בארה"ב עמד בחודש מאי על 221.6 אלף דולר בלבד. השאלה העיקרית היא האם הביקושים יתחילו להתרומם ויספגו את הכמות הגדולה של הבתים הנמצאים בתהליכי עיקול, או שמא העיקולים ילחצו את המחירים מטה.

הדוגמה של לנר היא אולי הטובה ביותר להדגים את מצבן של חברות הבנייה בארה"ב. לנר פירסמה בשלהי יוני את הדוחות הכספיים לרבעון הפיסקלי השני של 2009, בהם ניתן היה לראות נתונים מעורבים. מחד, ההפסד שלה התרחב ב-3.5% ל-125.2 מיליון דולר וההכנסות נפלו ה-21% ל-891 מיליון דולר. מאידך, מכירות הבתים חדשים של החברה עלו ב-47% ומספר ההזמנות החדשות עלה ב-63%. כמו כן, מספר ביטולי הרכישות ירד ל-15% מסך המכירות, לעומת 22% ברבעון המקביל.

סטיוארט מילר, מנכ"ל לנר, זרע מעט אופטימיות בשיחת הוועידה שנערכה לאחר פירסום הדוחות, אך השתדל בעיקר לצנן את התלהבות המשקיעים ולא לנטוע את התחושה שהרע מכל בשוק הדיור כבר מאחורינו.

"אנו מרגישים עלייה קלה בביקושים בשוק הדיור; ישנם גורמים חיוביים שמתחילים לעצב עתיד טוב יותר בראייה לטווח הארוך", הוא אמר, ומייד סייג: "אך העלייה באבטלה, הגידול בעיקולי הבתים ותנאי האשראי הלחוצים ממשיכים להוות אתגר עבור התעשייה. בשום פנים ואופן אני לא אומר שהגענו לנקודת המפנה. אני רק אומר שישנם סימנים של שינוי".