עוזי לנדאו: "קשה להתמצא במחלף החדש בכביש 6"

שר התשתיות: "במחלף החדש בעין תות הכביש הוא החשוב - השטח מתגמד והנוף הולך לאיבוד. השתמשו בקרקע ברדיוסים מטורפים" ■ הקטע הצפוני נפתח בשבוע שעבר, ונוסעים בו 30 אלף כלי רכב ביום

"קשה לראות את התכנון הבזבזני של המחלפים הגדולים בכביש חוצה ישראל, כמו המחלף החדש שנפתח בקטע הצפוני בעין תות. יוצרים ומשתמשים בשטחי קרקע ברדיוסים מטורפים, כאילו הכביש הוא החשוב, השטח מתגמד והנוף הולך לאיבוד. אתה מתקשה להתמצא במחלף הזה". כך אמר בסוף השבוע שר התשתיות הלאומיות, ד"ר עוזי לנדאו, בכינוס התאגדות מהנדסי החשמל והאלקטרוניקה במלון השרון בהרצליה.

לנדאו כיהן בעבר כמנכ"ל משרד התחבורה, והיה ידוע כאחד ממתנגדי כביש האגרה. הוא הוסיף כי "הבעיה היא בחינוך שאינו לוקח בחשבון את השטח, ולא מלמד כיצד להשתמש בקרקע כמשאב המצוי בצמצום ולחשוב. תכנון נכון הוא אומנות, והולך יד ביד עם חוש אסתטי ורגישות למשאבים מוגבלים".

הקטע הצפוני של כביש 6 ממחלף עירון ועד אליקים נפתח לתנועה בשבוע שעבר, לאחר שנתיים של עבודות, ובהשקעה של כ-1.3 מיליארד שקל. בקטע הצפוני הושקעו כ-400 מיליון שקל במיזעור הנזק לאיכות הסביבה ושימור הנוף. ביום הראשון לפתיחתו נסעו בקטע הצפוני למעלה מ-30 אלף כלי רכב, לעומת תחזית לכ-20-25 אלף כלי רכב.

כפי שפורסם ב"גלובס", לנדאו הביע תמיכה חד משמעית בהקמת תחנה פחמית נוספת באשקלון (פרויקט D). "לצד ההתייעלות האנרגטית אני לא שוכח שתפקיד המשרד הוא להבטיח אספקה שוטפת של חשמל ביעילות כלכלית אופטימלית. אנרגיות מתחדשות זה חשוב, אבל אסור לשכוח את התחנות על פחם וגם את החדשות שמייצרות בגז", אמר.

לדאו תקף בחריפות את החלטת המשרד לאיכות הסביבה שלא לאפשר לחברת החשמל להפעיל יחידת ייצור ישנה בתחנת אשכול באשדוד במזוט במהלך הקיץ.

"המחסור בחשמל הוא גדול. והפער בין הביקוש לחשמל להיצע הוא כ-2% בלבד. המשרד לאיכות הסביבה לא התחשב בסיכון של אי אספקת חשמל שלדעתי הוא גדול מדי", אמר לנדאו, שהוסיף כי "מדברים על התחנה הפחמית כבר 10 שנים וכלום לא זז. לכל משרד ממשלתי יש אג'נדה משלו. אנחנו לעיתים מחסלים זה את זה".

לנדאו חזר והתחייב כי עד ה-1 באוגוסט תשלים המדינה את פרסום הרגולציה הסופית ליצרני החשמל הפרטיים, "היצרנים לא ידעו מה קורה בשוק. רשת הביטחון לא הספיקה בשביל להגיע לסגירה פיננסית. אני מקווה שב-1 באוגוסט שנוכל להציג תמונה ברורה שתהיה טובה מבחינת התמריצים בהשוואה למדינות אחרות בעולם", אמר.

לנדאו סיכם את דבריו בקריאה ליצרנים הפרטיים להתחיל לעבוד, "המדינה תציע תנאים אטרקטיביים. את חלקנו אנחנו נמלא ועכשיו תפקידו של הסקטור הפרטי להתגייס", אמר.