ביה"ד: הסרטן במיתרי הקול של ספי ריבלין - "פגיעה בעבודה"

נקבע כי הגורם המרכזי למחלה היה השימוש התדיר במיתרי הקול, יותר מאשר גורמים אחרים ובהם העישון

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב קיבל את תביעתו של השחקן והבדרן ספי ריבלין להכיר במחלת הסרטן במיתרי הקול בה לקה כ"פגיעה בעבודה". זאת, לאחר שנקבע כי הגורם המרכזי למחלה היה השימוש התדיר במיתרי הקול, יותר מאשר גורמים אחרים ובהם העישון.

חוק הביטוח הלאומי קובע כי "פגיעה בעבודה" יכולה להיות תאונת עבודה או מחלת מקצוע. החוק מגדיר "מחלת מקצוע" כ"מחלה שנקבעה כמחלת מקצוע בתקנות לפי סעיף 85, והוא חלה בה עקב עבודתו אצל מעבידו או מטעמו, ובעובד עצמאי - עקב עיסוקו במשלח-ידו".

הביטוח הלאומי סירב להכיר במחלתו כ"מחלת מקצוע", ולפיכך הגיש ריבלין תביעה לבית הדין. הצדדים הסכימו על מינוי מומחה למחלות אף, אוזן, גרון. ריבלין הגיש למומחה, ד"ר ראובן בן-טובים, תצהיר בו פירט בין היתר הופעות והצגות רבות שבהן השתתף במהלך השנים.

הישנות מול רגרסיה

המומחה ציין כי ריבלין סובל משאת ממאירה במיתרי הקול, כאשר ידועים 3 גורמים אפשריים להתפתחות המחלה: voice abuse (שימוש רב לא נכון במיתרי הקול), עישון ורפלוקס-GERD (החזר קיבתי-ושטי הגורם לצרבת).

במקרה של ריבלין, קבע, הגורם הישיר והדומיננטי הוא ה-voice abuse, משום שבמהלך השנים בהן היה במעקב, נצפה קשר ישיר בין השימוש בקול ככלי עבודה לבין הופעת הצרידות בקולו וממצאים פתולוגיים בגרונו. כך נרשמה רגרסיה - לעיתים אף עד כדי היעלמות מוחלטת של הממצאים, לאחר שריבלין נתן מנוחה לקולו ולעיתים אף מנוחת דיבור מוחלטת.

התופעה של הישנות מול רגרסיה לאחר מנוחת דיבור, הוסיף המומחה, נצפתה לאורך כ-15 שנות מעקב. הוא אינו אופייני לגורמי סיכון כגון עישון או רפלוקס, המתאפיינים במהלך פרוגרסיבי מתמשך ואינם מושפעים ממנוחת הקול. לעישון או לרפלוקס או לשניהם גם יחד, ציין המומחה, עשויה להיות השפעה נלווית אך משנית בלבד.

לדבריו, יש קשר סיבתי בין המחלה לעבודה, כאשר המחלה היא גם תוצאה של תהליך תחלואתי וגם תוצאה של אירועים זעירים (מיקרוטראומה) חוזרים במיתרי הקול. גם לאחר שאלות הבהרה שהופנו לו, נותר המומחה איתן בדעתו כי "תנאי עבודתו היוו את הגורם הישיר והדומיננטי להתפתחות השאת הטרם ממאירה והממאירה".

גורם דומיננטי

השופטת הדס יהלום דחתה את טענת הביטוח הלאומי, לפיה מתשובות המומחה עולה כי מדובר על קשר סיבתי-הסתברותי ולא חד-משמעי. "המומחה מאשר את קיומם של גורמי סיכון אחרים ובכללם עישון, אך מבהיר כי הגורם הדומיננטי הוא השימוש התדיר במיתרי הקול", קבעה.

על יסוד חוות-דעת המומחה היא קיבלה את תביעתו של ריבלין, וחייבה את הביטוח הלאומי ב-2,000 שקל הוצאות משפט. (עב' 5958/07).