לונדון כבר לא מחכה לכם. גרמניה אולי כן

גרמניה היא כלכלה חזקה מאד, אך שוק ההנפקות הגרמני מהווה אחוז שולי משוק ההנפקות העולמי ■ ב"פייננשל טיימס" מאמינים שזה עומד להשתנות ■ מדוע חברות גרמניות לא מחבבות הנפקות אקוויטי, וכיצד משבר האשראי יאלץ אותן לבחור בהנפקת הון במקום הנפקת חוב

כשחברה ישראלית שוקלת לבצע הנפקה ראשונית של מניותיה באירופה, אנגליה היא בחירתה הראשונה - למען האמת, אנגליה הפכה בשנים האחרונות למעין ברירת מחדל, אך המוניטין הקלוקל שנוצר לבורסת המשנה בבירה הבריטית (AIM ) הרחיק ממנה הרבה חברות - ישראליות כזרות - ועיון במהדורה האחרונה של העיתון הכלכלי המוביל באנגליה, "פייננשל טיימס", מגלה כי גרמניה עשויה לתפוס את מקומה של אנגליה כבית חם עבור חברות ישראליות וזרות.

נכון לרגע זה נסחרות בבורסת פרנקפורט חמש חברות ישראליות (ראו טבלה), רובן קטנות עד בינוניות, אך בעתיד אולי גדולות מהן יבחרו בבורסה הגרמנית כבית למניותיהן במקום בבירה האנגלית. והנה ההסבר של ה"פייננשל טיימס".

"הם המריאו!", פותח העיתון הבריטי מאמר שנושאו שוק ההון הגרמני, ומסביר כי תוכניתה המורכבת של יצרנית הרכב הגרמנית פורשה (Porsche) לגייס 5 מיליארד אירו היא בגדר "העלאת הילוך" עבור החברות הציבוריות בגרמניה. פורשה, למקרה שאתם מתעניינים, נסחרת לפי שווי של 12.7 מיליארד דולר.

"גרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, כמעט שנעדרה מענף ההנפקות בשוקי ההון בשנה האחרונה", נכתב בעיתון, ומצוין כי לגרמניה יש חלק של 3.6% משווי שוקי ההון בעולם, אך חלקה בהנפקות הראשוניות הוא חסר ערך. "הנפקת אג"ח להמרה בשווי 250 מיליון אירו של חברת Q Cells פה, והנפקת מניות בשווי של 412 מיליון אירו לחברת Premiere שם", מציינים ב"פייננשל טיימס". Q Cells מפתחת תאי סולר ונסחרת לפי שווי של 2.1 מיליארד דולר ואילו Premiere, חברת כבלים דוגמת הוט, נסחרת לפי שווי של 2 מיליארד דולר.

לדברי ה"פייננשל טיימס", חברות גרמניות גייסו מתחילת השנה "רק" 2.3 מיליארד דולר, בקושי חצי אחוז מהסכום שגייסו חברות בעשרים המדינות שנחשבות למנפיקות הגדולות בעולם. "אם בודקים את החלק של גרמניה כמנפיקה מתוך כלל ההנפקות באירופה, הוא בקושי עומד על 1.6%".

לא בנקאות ולא משאבי טבע, אז מה כן?

ב"פייננשל טיימס" מסבירים כי אחת הסיבות לנתונים אלו היא שחברות גרמניות הפיקו לקחים מימי השפל של השנים 2002-2003, ולכן נכנסו לתוך המיתון שבא לאחר מכן כשבמאזניהן אין הרבה חוב. "סיבה אחרת", מסבירים בעיתון היומי, "שתרבות ההתנגדות להנפקות אקוויטי במדינה - שדירקטוריונים של חברות רואים כמכשול - הפכה למאוד חזקה במהלך השנים, במיוחד בקרב חברות שנמצאות בשליטה משפחתית". עבורן, "מדובר במוצא האחרון, וכשמדובר בחברות 'בריאות', אלו בוחרות לגשת לשוק האג"ח ולא לשוק האקוויטי".

"יותר מזה", כותבים ב"פייננשל טיימס", "הסקטור הכי 'לוהט' עכשיו הוא סקטור הבנקאות, שאחראי לשליש מהנפקות האקוויטי באירופה. עם זאת, השוק הפיננסי בגרמניה נשלט בידי מוסדות ממשלתיים. רוב המימון מחדש (Recapitalization) של מוסדות אלו נעשה מחוץ לשוקי ההון, ורק הנפקה 'עסיסית' של דויטשה בנק (Deutsche Bank) ממשיכה לעורר תקוות שווא בקרב בנקאי השקעות".

כידוע, המדד המוביל של הבורסה הגרמנית הוא מדד דאקס , שכולל את 30 החברות הגדולות ביותר שנסחרות בבורסה (במונחי שווי). ב"פייננשל טיימס" טוענים כי מדובר במדד שאינו כולל הרבה חברות משאבי טבע, הסקטור השני ממנו הונפקו חברות באירופה מתחילת השנה הנוכחית, לפי היקף גיוסים בהנפקות ראשוניות ומשניות. "עם זאת, זה לא אומר שרוב הסקטורים ישמרו על שקט", מנסים בעיתון היומי לשמור על אופטימיות. "חברות ממונפות כמו Continental, יצרנית חלקי הרכב שנסחרת לפי שווי של 6 מיליארד דולר, או HeidelbergCement, יצרנית חומרי בנייה שנסחרת לפי שווי של 5.4 מיליארד דולר, עלולות לנסות בקרוב את מזלן בשוק הנפקות האקוויטי. אולי הן אפילו יעקפו בסיבוב את פורשה", מסכמים ב"פייננשל טיימס". *