"המדינה סובלת מבצורת, ופחתי המים במגזר הערבי מגיעים ל-50%"

מנכ"ל ארגון עובדי המים קרא לשר המופקד על ענייני המיעוטים לטפל באופן מיידי בייעול ושיקום מערכות המים ביישובי המגזר

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

המדינה מתמודדת עם בצורת מתמשכת, הציבור נאלץ להתמודד עם מס בצורת, וברשויות היישובים הערביים שסובלים מהזנחה בנושאי תשתיות שונים, ישנו פחת של 50% במערות המים. כך טוען ארגון עובדי המים.

לטענת הארגון, בעוד שבחלק מהרשויות המקומיות שטיפלו בנושא, פחת המים הוא כ-5% מהכמות לכל היותר, הרי שברשויות אחרות אחוזי הפחת גבוהים בהרבה מהממוצע, ומגיעים ל-40% מהכמות ואף יותר. התופעה חמורה בעיקר ברשויות המקומיות במגזר הערבי, שם על פי נתוני הארגון, מגיעים פחתי המים ל-50% בחלק מהיישובים.

לטענת הארגון, הפחתים נגרמים כתוצאה מליקויים בצנרת ובשל מערכות מים שאינן יעילות וכך נגרמים דלף ונזילות. מצב תשתיות המים ביישובים הערביים מעמיד את חלקם בראש רשימת הרשויות הבזבזניות. מנכ"ל ארגון עובדי המים, ארז וייסמן, קרא לשר אבישי ברוורמן, המופקד על ענייני המיעוטים, לטפל באופן מיידי בייעול ושיקום מערכות המים ביישובי המגזר, בכדי למנוע בזבוז מיותר בעיצומו של משבר המים.

"אין יישוב שלא מאבד מים במדינת ישראל, בין אם הסיבה היא גניבה, פחת או אבזור לא נכון. על פי הנתונים שבידינו, קיימים ישובים שבהם אחוזי אובדן המים הוא גבוה במיוחד, אולם ישנן דרכים יעילות ביותר להתמודד עם הבעיה הזאת" אמר וייסמן. "כשמדינת ישראל מחוקקת חוק המטיל קנסות על צריכת המים של אזרחיה, אנחנו נמצאים במצב שלא מאפשר לנו את המותרות של בזבוז מים, אך ורק בשל צנרת לא תקינה או חוסר תשומת לב", ציין.

בארגון עובדי המים מדגישים כי מעבר לחסכון במים, רשויות רבות הנמצאות במצב גירעוני, אינן מודעות לכך שהן יכולות לחסוך סכומים משמעותיים המסתכמים במאות אלפי שקלים ואף מיליוני שקלים בשנה, כסף שלדבריהם כיום פשוט מחלחל לאדמה.

וייסמן, שקרא באחרונה לחברי הכנסת להתנות את אישור היטל הבצורת בהעברת הכספים לשיקום משק המים, ציין כי בידי ארגון עובדי המים הידע, הציוד והניסיון המקצועי לביצוע סקרי מים לאיתור ולפתרון נושא הדלף בעומק של עד 7 מטרים ובדיוק של עד 40 ס"מ. "ביישובים הרבים שבהם ביצע הארגון התייעלות של משק המים, נחסכו עשרות אחוזים בצריכת המים, מה שהביא לחסכון אמיתי ומשמעותי במים וכמובן חסכון כספי ניכר החשוב במיוחד בתקופה קשה זאת", אמר וייסמן.

ארגון עובדי המים, אגודה חקלאית שיתופית בע"מ, נוסד ב-1954 במטרה לייעל את השימוש במים, לשפר ולשכלל את מערכות המים של לקוחות האגודה וצרכני המים, להכשיר אנשי ניהול ותפעול, לקדם ולשפר את הטכנולוגיה והידע התפעולי והניהולי של מערכות לאספקת מים, השקיה, ניצול שפכים והשבת קולחים. הארגון, שבו חברים מאות יישובים במגזר הכפרי (קיבוצים ומושבים) ואגודות מים, משמש כנציג מקצועי בתחומי המים לסוגיהם".