מעוז: "פישר יעלה הריבית ל-3.5% תוך שנה; אחרת בנק ישראל הוא בית חרושת לבועות - נדל"ן, מניות וקונצרניות"

גלובס tv הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה הזהיר בראיון ל"גלובס TV" לקראת החלטת הריבית הערב: "אם פישר לא יעלה הריבית בזמן, האינפלציה עלולה להיות כ"כ כבדה שבעוד שנה וחצי במקום לגייס יפטרו עובדים"

"אני חושב שהנגיד ייאלץ להעלות את הריבית, ולא זו בלבד אלא שהוא ייאלץ לומר שהוא מתכוון להמשיך להעלות את הריבית. שנה מהיום, אני רואה ריבית של 3.5% לפחות" - אומר שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה, בראיון ל"גלובס TV", לקראת החלטת הריבית של בנק ישראל הערב (17:30).

"השארת המצב על כנו כרגע גורמת לכך שבעצם בנק ישראל הפך להיות בית חרושת לבועות", ממשיך מעוז. "הוא מייצר בועה בשוק הנדל"ן, מייצר בועה בשוק המניות ומייצר בעצם בועה של ניפוח מחירים בכל מיני תחומים שאנשים לא היו קונים אותם אם הריבית לא הייתה אפסית. גם בשוק אגרות החוב הקונצרניות, לגבי חלק מהן אני חושב שהמחירים גבוהים מדי. זאת הסיבה שהוא יעשה את השינוי", הוא מסביר.

- אתה יכול לתאר מה יקרה אם פישר לא יעשה את המהלך של העלאת ריבית?

"אם הוא לא מעלה את הריבית עכשיו, כלומר לא עושה פעולה מונעת בזמן, פישר בעצם גורם להתנפחות של השווקים, וכשהוא יצטרך להעלות את הריבית, הוא יצטרך להעלות אותה בשיעור חד. לא ברבע אחוז כמו שהוא צפוי להעלות היום, אלא בחצאי אחוזים, בשלושת רבעי אחוזים, באחוזים שלמים, ואז הוא יגרום לשינוי במגמת השוק".

מעוז ממשיך ומזהיר: "התנודות האלה לא טובות לשוק - לא לשוק המניות, לא לשוק האג"ח, לא לשוק הדיור ולא לשוק העבודה, כי אנחנו מגיעים לאינפלציה גבוהה. ואם פישר לא מעלה את הריבית בזמן, ותוך שנה ורבע מהיום אנחנו מגיעים לאינפלציה שבין 4% ל-6% , או אז האינפלציה העתידית והקשיים שתטיל על החברה הישראלית ועל החברות במשק הישראלי, תהיה כל כך כבדה שדווקא אז יצטרכו לפטר עובדים ולא לגייס עובדים בעוד שנה וחצי, וניכנס מחדש למיתון או האטה כלכלית, בגלל האינפלציה, בגלל עלייה חדה בהוצאות המימון של הפירמות".

"יש פירמות שמגייסות כסף ב-7% צמוד - ואם זה יגיע לתוספת של 4% אינפלציה, 11% בשנה הפירמות לא יוכלו לשלם ויצטרכו לפטר עובדים כדי לצמצם הוצאות", מסביר מעוז. "לכן, אם פישר רוצה 'לחסוך שבטו' זה לא טוב. הוא צריך להעלות היום ב-0.25% כדי למנוע צורך בהעלאה חדה בעתיד".

- ממה נובעת האופוריה האחרונה בבורסה בת"א?

"האופוריה בשוק המעו"ף נובעת מהאופוריה בשאר העולם. הסיבה לכך היא, כמו בישראל, שהריבית היא אפסית. השוני בין ישראל לשם הוא שבחו"ל גם האינפלציה אפסית, בעולם המערבי. אני חושב שברגע שנראה עלייה בצמיחה בארה"ב, אני צופה שברבעון הראשון של 2010 נראה עלייה בריבית בארה"ב ועלייה בריבית באירופה - ואז העליות יתמתנו. כרגע, העליות נובעות מכך שהריבית היא אפסית ולכאורה המכפיל יכול להיות אינסופי. ברגע שהריבית תעלה, המגמה תשתנה, ואז יסתכלו על הפירמות - באיזה ענפים ובאילו חברות כדאי להשקיע. אז תהיה השקעה לא פיננסית, אלא כלכלית".