לנצל את הירידה ברשתות הקמעונאות

הגוראים מזהים הזדמנות: שלוש רשתות מיוחדות השוות קניה לאחר הירידה הכואבת

ענף הקמעונאות ספג סטירה די חזקה בשנה-שנתיים האחרונות. שחקניות גדולות, כמו רשת האלקטרוניקה סירקוויט סיטי, נסגרו לחלוטין, ולמשקיעים, עושה רושם, אין תיאבון גדול למניות קמעונאות.

זו הסיבה לכך שהחלטתי לבדוק את המגזר הקמעוני, כדי לראות האם מסתתרים שם יהלומים מתחת לקש. בדקתי את הקמעונאים המתמחים, אלה שמתמקדים בנישה מסוימת, ומצאתי שכמה מהם מקבלים ציונים טובים מאסטרטגיות הגורואים בעזרתן אני מאתר מניות ששוות קנייה. אני חושב שזה הזמן לקנות את המניות הללו מפני שהן דומיננטיות בנישות שלהן והתמחור שלהן טוב.

Cabela's

אחת המניות ששוות השקעה היא Cabela's (סימול: CAB), רשת שמוכרת ציוד ספורט ופעילות שטח, כמו דייג, צייד, קמפינג ושייט. הרשת ידועה בעיקר בשירות ההזמנות בדואר, אך בשנים האחרונות היא הרחיבה גם את רשת חנויותיה. כעת הרשת מונה 30 חנויות גדולות מאוד, שהפכו לאתרי בילוי בפני עצמם - שהקונים נוסעים אליהן מרחק של קילומטרים רבים.

האסטרטגיה של בנג'מין גראהם אוהבת מאוד את המניה הזו. החברה גדולה למדי (מכירותיה עולות על 2.5 מיליארד דולר בשנה), קנה מידה שהאסטרטגיה הזו מעדיפה. גראהם היה ידוע בהדגשת חשיבות הנזילות. הוא לא אהב חברות עם הרבה חובות. את הנזילות גראהם מדד על ידי היחס השוטף, שמתקבל מחלקות הנכסים השוטפים בהתחייבויות השוטפות. היעד של גראהם היה 2:1 לכל הפחות, ולכן היחס של Cabela's, 2.25:1, הוא מצוין.

לטובתה של החברה פועל גם החוב המוגבל לטווח הארוך, 475 מיליון דולר, ביחס לנכסים שוטפים בסך 800 מיליון דולר. כלומר מדובר בחברה שמנוהלת בצורה שמרנית מבחינה פיננסית. בנוסף, המניה אינה יקרה, והיא נסחרת במכפיל רווח של 12.52.

עוד גורם שצריך לקחת בחשבון הוא מכפיל ההון העצמי. גראהם דרש שמכפלת ההון העצמי במכפיל הרווח לא תעלה על 22. מכפיל ההון העצמי של Cabela's הוא 0.97, וכאשר מכפילים אותו במכפיל הרווח, מקבלים תוצאה חיובית מאוד של 12.14.

Advance Auto Parts

המניה השלישית המומלצת היא Advance Auto Parts (סימול: AAP), רשת חנויות חלקי הרכב השנייה בגודלה בארה"ב. מאחר שאנשים קונים היום פחות מכוניות חדשות, הם מוציאים יותר על תיקון כלי הרכב שלהם, מה שמסייע לרשת הזו.

הגורו שהאסטרטגיה שלו מעניקה לרשת הזו ציונים גבוהים הוא ג'יימס או'שונסי. שווי השוק הגבוה של הרשת, מעל 4 מיליארד דולר, פועל לטובתה, כמו גם יכולתה להעלות בעקביות את הרווח למניה (EPS), שעלה בכל אחת מחמש השנים האחרונות.

האסטרטגיה דורשת גם שמכפיל המכירות (מחושב כיחס המחיר למכירות), לא יעלה על 1.5:1. במקרה של אדבנס אוטו, המכפיל טוב ונמוך, 0.82.

הקריטריון האחרון הוא חוזק יחסי, וכדי למדוד אותו, המודל דורש שמכפיל המכירות ימקם את החברה בין 50 המניות הטובות ביותר במונחי המבחנים הקודמים. החוזק היחסי של הרשת הזו הוא 87. פירושו שבשנה האחרונה היא עקפה 87% מהמניות במדד ה-500 S&P. זוהי אכן הפגנת עוצמה, ואין צורך לעבור מבחן דרכים כדי להעריך שהרשת מטפלת היטב בשוק שלה.

EZCorp

רשת מתמחה אחרת ששווה בדיקה היא EZCorp (סימול: EZPW), שמפעילה יותר מ-300 חנויות עבוט (משכון) ועוד מאות חנויות שמציעות "הלוואות ליום משכורת".

החברה הזו מקבלת חותם כשרות מהאסטרטגיה של פיטר לינץ'. המשתנה החשוב ביותר באסטרטגיה שלו הוא ה-P/E/G, מכפיל הרווח ביחס לקצב צמיחה - נתון שבודק האם המשקיעים משלמים ביוקר עבור הצמיחה. לפי מודל לינץ', ה- P/E/G צריך להיות נמוך מ-1, וכמה שיותר נמוך יותר טוב. ל-EZCorp יש יחס מכפיל רווח לצמיחה מצוין של 0.17, לאור מכפיל הרווח הנמוך (7.99) ושיעור הצמיחה הגבוה של 47.1% (בהתבסס על צמיחת הרווח למניע בממוצע של שלוש, ארבע וחמש השנים האחרונות). מה שעוד מרשים בחברה הזו זה החוב הנמוך שלה יחסית להון - כ-11% בלבד. *

ג'ון פ. ריס הוא מנכ"ל חברת מחקר ההשקעות Validea.com, מייסד חברת ניהול ההון Validea ומנהל קרן הגידור Validea. ריס הוא מחבר-שותף של רב המכר "הגורואים של השוק"