הסלולרי הופך למסוף מידע

כיצד רותמים יצרני אריזות בינלאומיים את הברקוד הדו-מימדי לצרכים שיווקיים?

גבר משוטט בקניון, ובזווית עינו קולט אישה צעירה ונאה היושבת ליד דלפק ולוגמת קפה מספל גדול. הגבר מסתקרן, מוציא מכיסו את הטלפון הסלולרי, סורק את פניה של האישה באמצעות המצלמה, ועל הצג של הטלפון מתחיל לזרום מידע - קורות חיים, צילומים, בלוגים, וקליפים של ווידיאו. כן, שניהם, גם הגבר וגם האישה רשומים בשירות היכרויות חדש, כאשר כל אחד מהם מעלה באתר מיועד תכנים מועדפים. האם זה קיים כבר? התשובה היא - לא. האם ניתן להקים מיזם כזה? התשובה היא - כן, כבר כעת. זהו אחד היישומים האפשריים במגמה חדשה המתפתחת במהירות של איסוף מידע באמצעות המצלמה של הטלפון הסלולרי, שקיבלה את התנופה שלה בשל התפתחויות טכנולוגיות של הברקוד הדו-מימדי.

ברקוד דו-מימדי אינו פיתוח חדש. הוא קיים מזה מספר שנים, אך למרות התכונות הייחודיות שלו, עד לפני מספר חודשים לא נראו סימנים המעידים על האפשרות שהוא יהפוך לדבר החם הבא בתחום התקשורת האינטראקטיבית בין הצרכן לבין מותגי צריכה שונים. לאחרונה, במה שנראה כמהלך מתוזמר של מספר גורמים מובילים בעולם, נראה כי הברקוד הדו-מימדי אכן עומד לבצע חדירה משמעותית לשוק, שתהווה תחרות לא פשוטה ל-RFID - השיטה שהפכה בשנים האחרונות לתקווה הגדולה של רשתות קמעונאיות, מערכות לוגיסטיות וגם יצרנים המבקשים להצמיד למוצרים מידע שיווקי שהצרכן יוכל להגיע אליו בהליך ידידותי ובקלות.

דו-שיח עם הצרכן

יצרני אריזות שהם מובילים גלובליים הודיעו לפני מספר ימים על הסכם שיתוף פעולה ביניהם, כדי להשיק מאמץ שיווקי המיועד לקדם טכנולוגיות חדשניות בברקוד, שיאפשרו אינטראקציה באמצעות הטלפון הסלולרי בין הלקוח לבין מידע על מוצרים.

החברות השותפות, דופונט וגראפיק פאקג'ינג, יקדמו טכנולוגיית ברקוד דו-מימדי באמצעות טלפונים ניידים, שפותחה על-ידי חברת Scanbuy, הפועלת אף היא במסגרת הסכם זה. חברת Scanbuy, פיתחה את ה-ScanLife - הברקוד הדו-מימדי - המאפשר למשתמש לסרוק מוצר כלשהו באמצעות המצלמה המותקנת בטלפון הסלולרי שלו, ולקבל על גבי צג הטלפון את כל המידע המצוי בתווית.

טכנולוגיה זו מחליפה את הצורך בהקלדה של כתובות אינטרנט, או חיפוש באמצעות מילות מפתח בטלפון הנייד. את תג הברקוד הדו-מימדי ניתן למקם על גבי כל אריזה גמישה, החל משרוולי שרינק שעל גבי בקבוקי משקה ועד לשקיות של חטיפים, כך שהצרכן יכול לקבל על גבי צג הטלפון את המידע המבוקש על כל אחד מהמוצרים.

קישור ישיר לאינטרנט

הקוד המצוי בתג הברקוד הדו-מימדי, המכונה לעתיםQR - Quick Response, מסוגל לאחסן מידע בשני מימדים, מה שהופך אותו לבעל קיבולת גדולה יותר של נתונים מאשר הברקוד הרגיל. ברקוד דו-מימדי יכול להכיל נתונים כמו כתובות מייל, כתובות של אתרי אינטרנט, ונתונים נוספים. עבור המשתמש הסופי, הפעלת "הדק" המידע היא פשוטה וקלה. כל שעליו לעשות הוא לסרוק את הקוד באמצעות מצלמת הטלפון, שמעלה על הצג אתר אינטרנט המציג את המידע על המוצר.

ב-2006 ניסתה מיקרוסופט להחדיר את הברקוד החדש ולהעביר מידע בין מחשבים, שלטי חוצות ומגזינים, אך השוק לא היה מוכן לכך והטכנולוגיה נשארה בשוליים. בשנים האחרונות שכללה מיקרוסופט את הקוד הדו-מימדי, והצליחה להקטין את גודל התווית - שעתה מורכבת ממשולשים גיאומטריים בצבעים בהירים - ולהגדיל את כמות המידע שניתן לאחסן בה.

אחד היתרונות החשובים של הברקוד החדש, הוא כי ניתן לסרוק אותו גם עם מצלמות באיכות נמוכה, המותקנות בטלפונים מדורות קודמים. בתערוכת CES (אלקטרוניקה צרכנית) שהתקיימה בחודש ינואר השנה בלאס-וגאס, הציגה מיקרוסופט תג חדשני יותר שכינתה אותו בשם Microsoft Tag, אשר אינו מכיל כל מידע אך משמש כלינק (קישורית) למידע המצוי בשרתים של מיקרוסופט.

אכן, שם המשחק החדש הוא הפיכת המצלמה של הטלפון הסלולרי לכלי סריקה יעיל, היוצר קשר אינטראקטיבי בין הצרכן למותג, והמשדרג את הטלפון הסלולרי לסוג חדש של מדיה, המעמידה לרשות המפרסמים כלי שיווקי יעיל. המגאזין המקוון GoMo, המתמחה בתחום התקשורת האלחוטית, ראיין לאחרונה את לורין טונלייר, מייסדת-שותפה של החברה הצרפתית mobiLead ששילבה את טכנולוגיית הברקוד הדו-מימדי יחד עם טכנולוגיית NFC בכרטיס אחד, המיועד לטלפון סלולרי. ה-NFC (Near Field Communication) היא טכנולוגיה המבוססת על RFID ומאפשרת לצרכן לקבל מידע ממוצר או מכשיר כלשהו שיש עליו תווית RFID, אך רק כאשר הטלפון הסלולרי נמצא במרחק שאינו עולה על 10 סנטימטר מהתווית. הכרטיס החכם של mobiLead מיועד להתמקד במותגים, במיוחד במסגרת תקשורת פתוחה בין הצרכן למותג. לשם כך יצרה החברה את הכרטיס המשלב שתי טכנולוגיות שונות, ומאפשר לצרכן לתפעל בקלות את זו המתאימה ביותר למצב מסוים.

אנליסטים רבים הרימו גבה כאשר התפרסמה הידיעה על שילוב של טכנולוגיית NFC בכרטיס החכם, שכן טכנולוגיה זו כמעט שאינה נמצאת בשימוש יחסית לברקוד הדו-מימדי, אשר נראה כי הוא מתחיל לתפוס תאוצה. על-פי הערכות שונות, הסיבה לכך היא הנחת עבודה, כי ככל שכרטיס התקשורת בטלפון יכיל מספר גדול יותר טכנולוגיות, כך ייווצרו יותר קשרים בין הצרכנים לבין המותגים שבהם מותקנים טכנולוגיות שונות.

אחד היתרונות של הכרטיס החכם של mobiLead הוא בקוד זיהוי ייחודי של הכרטיס, המאפשר למותג (שעליו מוטבע תג הברקוד הדו-מימדי או תווית ה-RFID) לרשום ולתעד היכן וכיצד נעשה השימוש בסריקה ואיסוף המידע על המוצר - וכל זאת בלי לאסוף נתונים אישיים כלשהם של הצרכן. הכרטיס החכם החדש ניתן למעקב ולתיעוד על-ידי היצרן או הרשת הקמעונאית, אך שומר בקנאות על האנונימיות של המשתמש. גישה זו, השונה מהמרוץ והתחרות בין חברות המנסות לאסוף כמה שיותר מידע אישי על צרכנים, מייצגת תופעה המבוססת על אי-שביעות רצון גדלה והולכת של צרכנים, שאינם רואים בעין יפה איסוף של מידע אישי עליהם ללא קבלת הסכמתם לכך במפורש. הצרכן המשתמש בכרטיס החכם החדש יוכל להסתובב בין מדפי הסופרמרקט, החנות לאלקטרוניקה ביתית או שדה התעופה, ולאסוף מידע החשוב לו כדי לקבל או לדחות החלטת קנייה מסוימת.

החסם: עלות הייצור

עתה, עם החדירה של הברקוד הדו-מימדי, מתרבות השאלות לגבי עתידו של ה-RFID. עד כה באה לידי ביטוי החדירה של ה-RFID בתחום ה B2B, ובעיקר לצרכי מעקב אחר משלוחים, הגנה בפני זיופים של תרופות, וכן גם מניעת גניבה. ברמת ה-B2C נערכים אמנם מספר פיילוטים, אך יש תמימות-דעים כי החסם העיקרי בפני חדירה משמעותית של ה-RFID לסופרמרקטים הוא המחיר הגבוה של התווית. בשנים האחרונות גדל מספר האנליסטים האומרים כי כאשר מחיר התווית ירד ל 2-3 סנט, יחליף ה-RFID את הברקוד הנוכחי. אך לפני מספר שבועות חל שינוי דרמטי, כאשר פורסם דבר פיתוחה של תווית RFID נטולת שבב, שניתן להדפיס אותה ישירות על גבי האריזה, והמחיר שלה יגיע על-פי הערכה לעשירית הסנט (0.1 סנט). על-פי כל התחזיות אמור מחיר נמוך זה ליצור את המהפך הגדול באופן שבו הצרכנים יבצעו את הקניות, ובמעבר לקופות לשימוש עצמי (שכן המתקנים קוראי ה-RFID יכולים גם לתעד בתוך שניות את פרטיהם ומחיריהם של כל המוצרים המונחים בעגלת הקנייה, ובכך לצמצם תורים למינימום ולהעצים את חוויית הקנייה). אך נכון למועד כתיבת מאמר זה, עדיין לא התפרסם מידע משמעותי נוסף בנושא, כך שלא ניתן לדעת פרטים נוספים על התווית נטולת השבב, כמו גם על רמת האמינות של המידע.

על מידת הפופולריות העתידית של הברקוד הדו-מימדי ניתן ללמוד מהיישומים המוטמעים והחודרים לשוק בקצב מהיר למדי: נוסעים ברכבת התחתית בשנגחאי יכולים עתה לסרוק באמצעות המצלמה של הטלפון הסלולרי את הברקודים הדו-מימדיים במדריך הרכבת, כדי שיוכלו להגיע לכל אחת מהתחנות, ואף לקבל הסעה חינם בימי חג. ביפאן, שבה השימוש בברקוד הדו-מימדי נפוץ מזה מספר שנים, הוא חדר לאחרונה גם ל...בית-קברות, שבו על המצבות מוטבע ברקוד דו-מימדי, המאפשר למבקרים לסרוק באמצעות הסלולרי את הקוד, ולצפות בצילומים ובקטעי ווידיאו של הנפטר, כמו גם ביצירות ואמרות שלו, כפי שתכנן המנוח בחייו, או על-פי רצונם של בני משפחתו.

אחת החברות המעניינות בתחום זה היא SnapTell, שהוקמה לפני כ-3 שנים ופיתחה טכנולוגיה חדשנית לאיסוף מיידי של מידע באמצעות המצלמה של הטלפון הסלולרי. יצרנים ורשתות קמעוניות יכולים לייצר קמפיין פרסום יעיל בקלות ובהוצאה נמוכה, שכן כאשר צרכן יסרוק באמצעות המצלמה מותג כלשהו, יופיע באותה שנייה על צג הטלפון שלו קליפ פרסומת, המציג את היתרונות העיקריים של המותג. באמצעות ניווט פשוט וידידותי יוכל הצרכן גם לקבל מידע נוסף על המותג. היתרון הגדול של קמפיין המבוסס על טכנולוגיית הסריקה באמצעות מצלמת הטלפון הוא היותו נטול SPAM (דואר זבל), שכן הצרכן מקבל מרצונו החופשי את ההחלטה לסרוק מותג מסוים כדי לקבל את המידע עליו.

חברת SnapTell, מציעה עתה גם יישום המבוסס על GPS, המאפשר לא רק לקבל מידע על מותג כלשהו, אלא לקבל רשימה של חנויות המוכרות את אותו מותג, וזאת באזור בו נמצא הצרכן או באזור המוגדר על-ידו, וכן השוואת מחירים בין החנויות.

שימושים עתידיים בטכנולוגיית הסריקה באמצעות מצלמת הטלפון יכללו גם מגדיר צמחים וציפורים, כך שאדם המטייל בטבע יוכל לסרוק במצלמה ציפור או פרח כלשהו, ולקבל עליהם מידע מוויקיפדיה, יוטיוב או ממאגרים מקצועיים יותר.

השימושים העיקריים בברקוד הסלולרי הדו-מימדי

- ישמש רשתות קמעונאיות וחנויות להעברת מסרים שיווקיים או אינפורמטיביים על המוצרים, היישר לצרכן שקונה בחנות.

- ישמש מערכות לוגיסטיות של יצרנים שונים, שיוכלו להעביר מידע רב יותר על מוצרים ומשלוחים, ברחבי העולם.

- ישמש ערך מוסף בתרבות הפנאי הסלולרית, לדוגמה: לצורך זיהוי אנשים הרשומים ברשתות חברתיות, אתרי היכרויות ומקומות עבודה.

- ישמש כאמצעי מדיה נוסף בענף הפרסום: באמצעות הברקוד הסלולרי מפרסמים יוכלו להעביר לצרכנים מסרים שיווקיים נוספים.

- בעתיד ישמש גם כמגדיר צמחים ובעלי חיים, באמצעות צילום הצמח או החיה יוכל המשתמש לקבל מידע נוסף ממאגרים באינטרנט.

* הכותב הוא יועץ לשיווק. www.trend-news.com