שלמה בוחבוט: נוכל להפיץ את החסכמים לציבור תוך חודש וחצי

יו"ר מרכז השלטון המקומי פנה לרשות המים ולמשרדי האוצר, התשתיות והפנים בהצעה להעביר לידיו את הטיפול בנושא

מרכז השלטון המקומי פועל להעביר לידיו את הטיפול בהפצת החסכמים לציבור מידי רשות המים. נזכיר, כי תקציב הפצת החסכמים הוא 30 מיליון שקל.

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

שלמה בוחבוט, יו"ר מרכז השלטון המקומי, פנה בעניין זה לראש רשות המים, פרופ' אורי שני, לשר הפנים, אלי ישי לשר התשתיות, עוזי לנדאו ולשר האוצר, יובל שטייניץ, וביקש את העברת הטיפול בפרויקט הפצת החסכמים לידיו.

בוחבוט אישר את הדברים, וציין כי מבדיקות של אנשי מרכז השלטון המקומי, רשות המים מתכוונת להוציא את מכרז הפצת החסכמים רק בחודש ספטמבר. "הם לא מאורגנים", אמר בוחבוט ל"גלובס", "ואנחנו פוחדים שהם לא יטפלו בזה גם בספטמבר. אנחנו יכולים להפיץ את החסכמים לציבור תוך חודש וחצי מרגע שהנושא מועבר לטיפולנו".

לא סביר שרשות המים תוותר על הטיפול במכרז החסכמים, ועוד לטובת מרכז השלטון המקומי, ונראה שזהו עוד צעד במאבק ההולך ומסלים בין המרכז לבין הרשות, שכבר עבר לפסים משפטיים. כפי דיווח "גלובס", שני הצדדים מגבשים צעדים במישור המשפטי האחד נגד השני.

בוחבוט: "אני דווקא מאמין שכן יש סיכוי אם הרשות באמת מעוניינת בחיסכון כפי שהיא טוענת. אני לא רוצה לשבת מהצד. ביישוב שלי למשל, מעלות, הגעתי לחיסכון מהותי בתוך שנה. בחודש יוני 2008 הצריכה המוניציפלית הייתה 275 אלף קוב בחודש, ובחודש יוני השנה הצריכה ירדה ל-200 אלף קוב, פשוט על-ידי חיסכון. חסכנו במים לגינון על-ידי כך שהתחלנו להשקות רק בחודש מאי השנה, וחלק גדול מהצמחייה אצלנו צורך רק מים מעטים".

* ועדיין, זה יהיה מאוד מפתיע אם שני פשוט יעביר לידיך את התקציב והטיפול במכרז החסכמים.

"אני מאמין שיש לזה סיכוי, כי אפנה גם לשר הפנים ושר האוצר.

"נוצר בארץ מצב שמשרדי ממשלה כמעט חסומים ביציאה למכרזים, בגלל בירוקרטיה נוראית. אם רוצים באמת לחסוך במים, אנחנו יכולים להיעזר בשירותי חברת משק וכלכלה של מרכז השלטון המקומי. אנחנו יכולים להוציא מכרז ארצי, ושכל ראש רשות ייקח חלק במכרז הזה, כך שתוך חודש וחצי הסיפור הזה יהיה מאחורינו".

"אני גם לא בהכרח רוצה לקחת אלינו את התקציב לטיפול בנושא, אלא אפשר מבחינתי שאנחנו נטפל במכרז ובהפצת החסכמים ורשות המים תעביר את הכסף ישירות לקבלן המבצע מבלי לעבור דרכנו".

ניסיון כבר יש

נציין, כי מרכז השלטון המקומי קיים כבר בעבר מבצע הפצת אמצעים חוסכי מים ברשויות המקומיות שהחל ב-2002 והסתיים בתחילת 2006. עלות המבצע הייתה 29 מיליון שקל, השקעה שבמרכז השלטון המקומי אומרים שהחזירה עצמה בתוך שנה וחצי.

"התקנו אמצעים חוסכי מים בכל המערכות הציבוריות ברשויות המקומיות ברחבי הארץ, כלומר בתי ספר, גני ילדים, משרדי רשויות מקומיות ומתנ"סים", אומר גורם מקצועי במרכז השלטון המקומי.

"בין האמצעים שהתקנו היו בין היתר ברזים קפיציים בגני הילדים ובבתי-הספר, כי ילדים לפעמים שוכחים לסגור את הברז, וברז קפיצי נסגר בתום זמן קצוב מעצמו. התקנו בכל הברזים חסכמים. התקנו משתנות ללא מים והתקנו איפה שלא היה, מיכלי הדחה דו-כמותיים באסלות. הושג בעקבות זה חיסכון של 20% בצריכת המים".

* באיזה אופן בוצע המכרז?

"המכרז בוצע על-ידי החברה למשק ולכלכלה של מרכז השלטון המקומי, וקבלנים שונים באזורים השונים תפעלו את ביצוע הפרויקט. בקרוב אנחנו מתכוונים לעשות ביקורת חוזרת,כי יש בלאי של ציוד וחשוב לנו לדעת שהציוד עונה על הייעוד.

* כמה זמן לקח לכם מרגע שהחלטתם על המבצע ועוד שהוא יצא א הפועל?

"לקח לנו כארבעה חודשים מרגע ההחלטה ועד שהתחלנו לעבוד".

"הטעיית הציבור"

בובחוט טוען כי נתונים שנאספו במרכז השלטון המקומי מראים שלמעשה החיסכון שאותו מנסה רשות המים להשיג על-פי הצהרותיה מושג גם ללא מס הבצורת.

"בשנת 2008 - בין החודשים ינואר עד מאי, עמדה הצריכה הביתית והציבורית על 276.9 מיליון מטר קוב, השנה- בתקופה המקבילה (ינואר-מאי 2009) עומדת הצריכה הביתית והציבורית על 245.6 מיליון מטר קוב, כלומר מהווה ירידה של 8.5% בצריכה במשך 5 חודשים", אומר בובחוט.

"רשות המים הצהירה במסיבת עיתונאים שקיימה באחרונה שהמטרה היא להגיע לחיסכון של 10% והנה הגענו אליו ללא קנס בצורת", אומרים בשלטון המקומי. זאת ועוד, לו הייתה רשות המים מבצעת גם את המשימה של התקנת חסכמים, היתה חוסכת בכך עוד 20% מצריכת המים, אך היא כשלה גם במשימה זו- כמו בשאר משימותיה, ומנסה לחפות על כל אלו ע"י בזבוז ראוותני של מיליוני שקלים במודעות הפחדה ובקמפיין טלוויזיוני שכולו הטעייה אחת גדולה", הוא טוען.

בשלטון המקומי מציינים כי הרשויות המקומיות וגורמים שונים הציעו לרשות המים פתרונות מגוונים, כולל יישומם בפועל. גורמים ברשות המים דחו לאורך השנים את כל הפיתרונות ומעדיפים לגבות קנס מן הציבור, אשר ברור כי לא מיועד לחיסכון במים, אלא כעוד מס לקופת האוצר. "כספי הקנס לא מתוכננים לשמש להקמת מתקני התפלה ולקידום פרויקטים להשבת מים ולכן הקנס לא חוקי, לא ראוי ולא צודק", אומר בוחבוט.

המועצות האזוריות יגבו את המס

הנהלת מרכז המועצות האזוריות, גוף מקביל למרכז השלטון המקומי שנוגע ליישובים הקהילתיים בארץ, החליט לעומת זאת כי למרות התנגדותו למס הבצורת הוא יגבה אותו כוק. יו"ר מרכז המועצות האזוריות וראש מועצת רמת נגב, שמוליק ריפמן, וראשי המועצות החברים בהנהלה, ציינו כי הם מתנגדים לרעיון של הטלת מס עבור השימוש במים, אך מרגע שהממשלה החליטה בנושא ומכניסת החוק לתוקף, הם יעשו את המוטל עליהם כנבחרי ציבור השומרים על החוק ויגבו את המס. בישראל ישנן סה"כ 256 רשויות מקומיות, אשר 54 מהן הינן מועצות אזוריות.