הבנק האירופי המרכזי: מפנה חיובי ראשון בשוק האשראי האירופי מאז 2006

הביקוש למשכנתאות עלה והצרכנים פחות פסימיים לגבי מצב שוק הדיור ■ הבנקים דיווחו על ירידה מתונה בביקוש להלוואות על-ידי חברות ברבעון השני

ז'אן קלוד טרישה, נשיא הבנק האירופי המרכזי (ECB). צעדי החירום מתחילים לחלחל אל כלכלת מרחב האירו. לפי סקירה חדשה של הבנק האירופי המרכזי הביקוש למשכנתאות במרחב האירו עלה לראשונה מאז תחילת 2006 והעסקים רואים "נקודת מפנה" בגיוס אשראי מן הבנקים.

הדו"ח החדש על תנאי ההלוואות במגזר הבנקאי של ה-ECB שפורסם אתמול (ד') מציין שהצרכנים היו פחות פסימיים לגבי מצב שוק הדיור ברבעון השני של השנה, וכי הקצב שבו הודקו תנאי קבלת משכנתאות נחלש. במקביל, תנאי האשראי לחברות הודקו בקצב איטי בהרבה לעומת שלושת הרבעונים הקודמים.

בשבועות האחרונים הביעו גורמים רשמיים חששות גוברים לגבי שוקי האשראי במרחב האירו, אך הדו"ח של ה-ECB מוסיף לראיות שצעדי החירום שנקטו ממשלות ובנקים מרכזיים לריסון המיתון החריף מתחילים לחלחל אל כלכלת מרחב האירו, המונה 16 מדינות.

ריביות סבירות

המגמות האחרונות של הלוואות לחברות ולעסקים "מאשרות שיש נקודת מפנה במחזור ההידוק", נאמר בדו"ח, אם כי התנאים הנוקשים יותר של הבנקים מאז החמרת המשבר הכלכלי העולמי בסוף השנה שעברה עדיין מהווים "רמה משמעותית של הידוק".

בסוף החודש שעבר הזרים ה-ECB 442 מיליארד אירו (620 מיליארד דולר) בהלוואות לשנה אחת אל המערכת הבנקאית במרחב האירו, וחיזק את בקשותיו מהבנקים להלוות לעסקים ולמשקי בית בריביות סבירות.

כלכלנים הזהירו שהמגזר הבנקאי עלול להמשיך להאט את קצב ההבראה הכלכלית. ג'יל מוק, כלכלן בדויטשה בנק, מצפה שהביקוש לאשראי קונצרני יעלה בהמשך השנה ואומר ש"תנאי האשראי שיקבעו הבנקים בשלב זה יהיו חשובים מאוד".

תנאים מגבילים

מכון המחקר הגרמני Ifo דיווח אתמול בנפרד בסקר האשראי שלו ש-45.1% מהעסקים הגרמנים מגדירים את תנאים האשראי כ"מגבילים" - עלייה מ-42.2% בחודש שעבר ומפחות מ-23% ביוני 2007.

סקר ההלוואות של הבנק המרכזי ציין גם שהבנקים במרחב האירו הופכים לסלקטיביים יותר בבחירת הלווים. אך אחוז הבנקים שדיווחו על הידוק תנאי ההלוואות לחברות ירד מ-43% ברבעון הראשון ל-21% ברבעון השני. הסיבות שצוינו להידוק תנאי האשראי היו חששות מהמצב הכלכלי או גורמים ספציפיים לחברות הלוות - אך לא מצב ההון של הבנקים או העדר גישה למימון סיטונאי.

הבנקים דיווחו על ירידה מתונה יותר בביקוש להלוואות על-ידי חברות ברבעון השני, ושיפור נוסף צפוי ברבעון הנוכחי. הירידה בביקוש להלוואות יוחסה בעיקר לירידה חזקה בצורך לממן מיזמי השקעות.