השבוע בשוק ההון

הבורסה בת"א היא המנצחת הגדולה, והכל יודעים מי המפסיד הגדול, ומי הפסידו איתו

זה היה עוד שבוע של עליות בבורסה בתל-אביב, שנראה שמפתיעה אפילו את עצמה. קצת מספרים על מה שהתרחש בשבוע החולף: הבורסה השלימה התאוששות של כ-70% במדדי המניות המובילים, מאז השפל שנרשם בה ב-23.11.2008.

בנוסף לכך, חזרו המדדים לרמה גבוהה מזו שנרשמה בבורסה באמצע ספטמבר אשתקד, רגע לפני הקריסה של בנק ההשקעות ליהמן ברדרס, שהכניסה את השווקים הגלובליים לסחרור.

הרבה גורמים תומכים בעליות השערים בבורסה בחודשים האחרונים - נתונים חיוביים שמצביעים אולי על התאוששות אמיתית בכלכלה (וצריך להגיד זאת בזהירות רבה), אופטימיות בשווקים ברחבי העולם על רקע תוצאות טובות מהצפוי של החברות המדווחות והיעדר התשואות באפיקי ההשקעה הסולידיים, שמבריחה את המשקיעים היישר לחיקן של המניות.

אפקט העדר

וכמובן שישנו הגורם האנושי, המכונה במקרה זה "אפקט העדר", שגורם למשקיעים שהתבצרו עד היום במק"מ ובפק"מ לקנא בדשא הירוק של שכניהם ולחקות אותם בהגדלת הרכיב המנייתי והמסוכן יותר בתיק ההשקעות שלהם.

עליות שערים כמו אלה שנראו בשוק המקומי מאז נובמבר מציפים כמובן את קריאות הכלכלנים מהאסכולה שגורסת כי הנה מתפתחת לה הבועה הבאה. ומנגד ניתן לטעון כי הבורסה בסך הכל מתקנת את העיוות שיצרה בעצמה בגל הירידות האחרון שהיה ככל הנראה חד וחריף מדי.

קשה להצביע בוודאות על סיומם של המשבר והמיתון הריאלי ויצביעו על כך הדוחות הכספיים הפחות טובים שפורסמו בשבועות האחרונים בארץ ובחו"ל, אך כעת ברור כי אפסו סיכויי ההתממשות של התרחיש הגרוע ביותר. זה לבדו נתן רוח גבית לשווקים, ונותר להמתין ולראות מתי ראשוני הנכנסים לבורסה יחליטו שהגיע הזמן לממש רווחים. תקופה מסוימת לאחר מכן ייתכן שנראה את העדר הולך אחריהם, בדרך כלל זה קורה מאוחר מדי, כשההפסד כבר צרוב בתיק ההשקעות, כאילו לא נלמד דבר מהמשבר האחרון. אבל זה יכול לקרות גם עוד שנה, שנתיים ואפילו חמש שנים מהיום.

חולשה כללית

אם הבורסה היא המנצחת הגדולה של השבוע, הרי שהמפסיד הגדול הוא הדולר וכל מי שמוטה למטבע האמריקני, כמו היצואנים והמשקיעים הישראליים בשווקים הזרים. הדולר צנח השבוע בחדות מתחת לרמת 3.80 השקלים, לפני שהתאושש מעט, ונתן נוק-אאוט לכל התחזיות שראו אותו מתקרב דווקא לרמה של 4.50 שקלים. בשוק המט"ח פועלים מספר כוחות, שלכל אחד מהם השפעה משלו.

כך ניתן להסביר את היחלשות הדולר בחולשה הכללית שלו מול יתר המטבעות בעולם. אבל אי אפשר להסביר בכך את העובדה שכל סל המטבעות נחלש מול השקל - השקל הוא פשוט מטבע חזק היום. ויש לכך מספר סיבות. אלו עשויים להיות הנתונים המעודדים בצד המאקרו כלכלי, שהצביעו על עודף במאזן המסחרי, אולי זו כניסת הכספים של המשקיעים הזרים לשווקים המתעוררים ובכללם לשוק הישראלי, במסגרתה הם קונים שקלים כדי לרכוש מניות מקומיות ומוכרים לצורך כך את הדולרים שברשותם.

ואלו יכולות להיות ההערכות לכך שבנק ישראל יפסיק את המעורבות האינטנסיבית שלו בשוק המט"ח, עם רכישות הדולרים שביצע ברצף בחודשים האחרונים. וישנם כמובן גם השחקנים הספקולנטים.

קשה מאוד להעריך בשלב הנוכחי כמה מהראלי האחרון של השקל נתמך על ידם, אבל ברור לכולם שהם נמצאים בסב יבה, אורבים בכל פינה לכל פיפ קטן, שיוכלו לגרוף לכיסם. כשמשלבים את כל הכוחות הללו ביחד מקבלים את התוצאה הנוכחית - השקל התחזק בשבועות האחרונים עד לשיא אליו הגיע השבוע, כשמחק את הירידה שרשם מול הדולר מאז תחילת השנה ונתן לנו דוגמה נוספת לתנודתיות הגבוהה של השווקים הפיננסים כיום. *