בדרך להפרטת האוויר שאנו נושמים

אווירה ד'ארץ ישראל משאב יקר מכול הוא, ועד כה הופקר כשאפשרו שימוש חופשי בו

במקביל לדחיפת הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל ולהפרטה החלקית של מקורות המים באמצעות מכרזי ההתפלה, שוקל שר האוצר, יובל שטייניץ, להגיש הצעת חוק להפרטה מדורגת של אוויר המדינה.

אין מדובר בהקצאת תדרים או בזכויות טיסה, אלא באוויר לנשימה שכל אזרחי המדינה משתמשים בו ללא חשבון, ותוך התעלמות בוטה מצורכי הכלל. טיוטת החוק מציעה הפרטה מלאה של אוויר המדינה והקצבת מינימום של 18 קוב אוויר חברתי לחודש למשפחות מעוטות יכולת.

בראיון לכתבנו נימק שר האוצר את הצעת החוק: "האוויר של המדינה הוא המשאב היקר מכול, המשותף לכל האזרחים. עד היום, כל ממשלות ישראל נהגו בהפקרות כשאפשרו שימוש חופשי במשאב יקר ערך ומתכלה. כידוע, התחממות כדור הארץ והזיהום האקולוגי מצמצמים את כמות האוויר החופשי. מדינת ישראל חרדה להגנת האוויר בשטחה ולחלוקתו הצודקת בין האזרחים. בנוסף, תקציב המדינה לשנתיים הקרובות חורג כבר מ-6% תוצר, והממשלה נחושה למצוא מקורות מימון חדשים לצמצום הגירעון. בהמשך למדיניות ההפרטה של הקרקעות והמים, מה טבעי יותר מהפרטת המשאב הטבעי מכול, האוויר של המדינה?"

כצפוי, הצעת האוצר זכתה לקיתונות של רותחין מקיר לקיר. הח"כית שלי יחימוביץ' טענה כי "אין גבול לחוצפת התאצ'ריזם של נתניהו. לאחר גזילת הקרקעות והמים, ממשלת הימין חומסת את האוויר מריאות הציבור, ומזרימה אותו לניפוח בלון האגו הפיננסי של בעלי ההון".

השר אלי ישי הזהיר מצידו, שש"ס לא תוכל להצביע בעד הצעת החוק ללא תוספת חסרת תקדים של "קצבאות אוויר למשפחות ברוכות ילדים". "הפעם", קבע השר, "נעמוד בתוקף על נפח עולה בטור גיאומטרי מהילד הרביעי".

ועד יישובי הגולן מיהר להוציא חוות-דעת משפטית בדבר זכאותו הבלעדית לשיווק "אוויר הרים צלול כיין" של הגולן. חוות-הדעת הסתייגה מחוקיות סיפוח הגולן לישראל והמליצה לתושביו לפנות לבית-המשפט הבינלאומי בהאג להכרעה בסוגיית "הבעלות על אוויר הגולן".

הנהגת המגזר הערבי מיהרה כדרכה לגנות את טיוטת החוק עוד לפני כתיבתה. "הגזענות היהודית הגיעה לשמיים", גיחך חבר-הכנסת ד"ר אחמד טיבי. "האוויר הציוני מזהם את מולדתנו", פסק השייח ראאד סאלח: "כל עוד נשמה פלסטינית באפנו לא נסכים לחלוקת האוויר עם הצלבנים הציוניים". ועדת המעקב הכריזה מצידה על 'נכבה אווירית' וקראה לליגה הערבית לאוורר את החלטותיה נגד ישראל.

בסערת הקרב על הפרטת האוויר זינקו מניות חברת לופטגעשפטן, יצרנית מיכלי אוויר דחוס, ב-70% בשעת המסחר הראשונה. שלוש חברות המים המינרליים הכריזו על הקמת ליין משלים של בקבוקי אוויר מינרלי. מנכ"ל חברת "הנובע" הצהיר: "כמו שיש מי ברז ומי מעיינות, ככה יש אוויר רגיל ואוויר מינרלי. בפייפליין יש לנו שני מוצרים חדשים: 'אוויר אורגני' ו'אוויר פסגות' בבקבוקי 2 ליטרים".

בתגובה לסערה הציבורית זימן יו"ר הכנסת ישיבת מליאה מיוחדת בפגרה. שר האוצר משך בכתפיו: "שייחנקו הקנאים". *

הכותב הוא יו"ר כלמוביל ישראל