הקלה לרוכשי הדירות? שטייניץ מבקש להקפיא היטל הברזל

שר האוצר הקפיא את ההיטל: "למהלך זה השלכות נרחבות ביותר, הן בהיבט ההתערבות הממשלתית במחירי הסחורות והן בהיבט ההשפעה המיידית על צרכני הברזל בתעשייה ובבניין" ■ שר התמ"ת: "אני מקווה ששטייניץ לא מבקש לעבור על החוק"

שר האוצר, יובל שטייניץ, ביקש משר התמ"ת, בנימין בן אליעזר, להקפיא את מהלך היטל הייבוא על הברזל, עליו הורה הממונה על היטלי שכר בחודש שעבר.

שטייניץ טוען במכתב ששלח לבן אליעזר כי "למהלך זה השלכות נרחבות ביותר, הן בהיבט ההתערבות הממשלתית במחירי הסחורות והן בהיבט ההשפעה המיידית על צרכני הברזל בתעשייה ובבניין".

הממונה על היטלי שכר הורה למנהל הנכס בחודש שעבר לדרוש מיבואני ברזל ערובה זמנית על סך 133 דולר לטון על ייבוא ברזל מצולע לבניין, בכדי לחזק את יצרניות הברזל הישראליות. זאת לאחר ששתי החברות היחידות בישראל המייצרות ברזל מצולע לבנייה, חוד אסף תעשיות ויהודה פלדות, הגישו בקשה לנקיטת אמצעי הגנה נגד יבוא ברזל מצולע לבנייה. טענותיהן היו שהגידול ביבוא גרם להן נזק חמור ופגע ברווחיות, בכושר הייצור, במחירים, במכירות, בנתח השוק ובתזרים המזומנים.

במכתבו טוען שטייניץ כי במהלך זה "יש כדי לסמן לשוק על מעורבות הולכת וגדלה של הממשלה בסחר הבינלאומי, שאף עשויה לגרור אחריה צעדי נגד מצד המדינות הנפגעות, באורח שיפגע בייצואנים ישראלים".

שטייניץ הוסיף במכתבו לבן אליעזר כי "על פי המידע הכללי שהוצג בפני, אני סבור כי צעד זה אינו הכרחי, ואף עלול לפגוע בענפי תעשייה לאורך זמן".

עוד הוא כתב כי "מאחר שהמשך ההיטל מעבר לחודש ינואר 2010 יחייב אף את אישור האוצר, אני סבור כי עלינו לקיים במשותף בחינה מעמיקה, ועד שזו תושלם יש לטעמי להקפיא את המהלך".

בתחילת החודש שיגר גם שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, מכתב לבן אליעזר, בו הוא דרש את התערבותו הדחופה לבטל לאלתר את הטלת ההיטל הזמני על ייבוא ברזל לבניה. הוא טען כי מדובר ב מפגע צרכני שפוגע בעיקר בזוגות צעירים בדרך למימוש חלום של רכישת דירה. עוד הוא טען כי משמעות ההיטל הינה עליה של יותר מ-20% במחיר הברזל לבניה, מה שישפיע באופן מידי על מחירי הדירות לרוכשים ואף יקשה על הקבלנים לעמוד בהתחייבויות העבר בהתאם לחוזים שנחתמו עם רוכשים.

מלשכת שר התמ"ת נמסר, כי "אנו בטוחים ששר האוצר לא התכוון במכתבו לכך ששר התמ"ת יעבור על החוק, שכן חקירת הממונה על היטלי סחר בתמ"ת מתנהלת בהתאם לחוק היטלי סחר ואמצעי הגנה, לאור בקשתם של חברות הברזל לפתוח בחקירה זו. החקירה הינה עצמאית ונעשית ידי הממונה על היטלי סחר, ולשר אין אפשרות בחוק להתערב בה, או בהחלטת הביניים שניתנה להטיל ערובה זמנית על יבואני הברזל. עם זאת, בסיום החקירה מסקנותיו הסופיות יובאו בפני השר, אז הוא יצטרך להחליט האם הוא מקבל את המסקנות או שדוחה אותן תוך שקילת כל השיקולים הקשורים לעניין. בינתיים מקיים השר שורת התייעצויות מול כלל הגורמים הנוגעים לדבר, הן במישור המקומי והן במישור הבינלאומי".

מנכ"ל התאחדות הקבלנים, יוסי גורדון, ציין בתגובה למכתבו של שטייניץ כי מלכתחילה לא היה צריך להטיל את ההיטל על יבוא הברזל. "מדובר בהחלטה אומללה וחייבים למצוא את הדרך לרדת מהעץ ולבטל את ההחלטה", אומר גורדון . התאחדות הקבלנים הגישה עתירה כנגד ההחלטה בבית המשפט המחוזי בירושלים ונקבע דיון ב-20 באוגוסט. גורדון הוסיף כי הוא מקווה שהדיון יתייתר ושמשרד התמ"ת "יתעשת ויבטל את ההיטל, שכן בנתיים ההיטל מייקר בעשרות מיליוני שקלים את עלויות הבנייה במשק".