ביהמ"ש: מופז מינה מינוי פוליטי שבוטל עקב חשיפה של רשות השידור וכרמלה מנשה

אדם חג'ג'רה תבע מרשות השידור 316 אלף שקל בגין כתבה בה נטען כי מינויו ליועץ להכוונת חיילים משוחררים היה מינוי פוליטי של שאול מופז - אולם ביהמ"ש פסק לו פיצוי של 12 אלף שקל בלבד

בית משפט השלום בחיפה חייב את רשות השידור והכתבת הצבאית כרמלה מנשה לפצות ב-12 אלף שקל את אדם חג'ג'רה, שמונה ליועץ להכוונת חיילים משוחררים במגזר הבדואי במשרד הביטחון, בגין הוצאת דיבה חלקית בלבד בכתבה ששודרה ב"קול ישראל".

הרוב המכריע של תביעתו של חג'ג'רה נדחתה, לאחר שהוכח כי מרבית הפרסום היה אמת.

חג'ג'רה מונה לתפקידו בשנת 2004. בכתבה ששידרה מנשה נאמר כי הוא מונה כמינוי פוליטי של שר הביטחון דאז, שאול מופז, רק בשל היותו חבר מרכז הליכוד, בנוהל בלתי תקין ולמרות שהישגיו במבחני הקבלה היו נמוכים. מספר ימים אחרי השידור ביטל נציב שירות המדינה את המינוי.

כעבור 3 שנים הגיש חג'ג'רה את תביעת הדיבה בסך כ-316 אלף שקל, בה טען כי הפרסומים הכוזבים גרמו לו נזקים אדירים. הרשות טענה בעיקר להגנת "אמת דיברתי".

השופטת תמר נאות-פרי קבעה בפסק הדין כי רוב העובדות בכתבה היו אמת: "הוכח כי אכן היה מדובר במינוי פוליטי, הוכח כי דרכו של חג'ג'רה למינוי היתה חריגה ולא כמקובל, הוכח כי לתובע היה רקע תעסוקתי 'בעייתי', והוכח כי ציוניו במבחני המיון היו נמוכים יחסית... הוכח כי ככל הנראה, לו הוא היה פוסע בנתיב המקובל - לא היה מקבל את התפקיד".

"אינני סבורה כי יש מקום בפסק דין זה לברר לעומק את כל הפרטים הכרוכים בביטול המינוי", ציינה השופטת. "רק אומר כי התמונה באופן כללי הינה שאכן נפל פגם בהליך המינוי, כי הגורמים הרלוונטיים זיהו את הכשל וכי המינוי בוטל". בנוסף, היתה מוטלת על הרשות חובה לפרסם את הכתבה, בהיותה מידע חיוני לציבור לגבי משרה ציבורית.

אולם, נקבע כי רק הדיווח לגבי תוצאות מבחני המיון לא היה מדויק. אמנם חג'ג'רה הציג ציונים נמוכים במבדקים, אך לא הוכח כי הוא קיבל את הציון הכי נמוך מבין כ-20 המועמדים. השופטת קבעה כי אי-דיוק זה מהווה לשון הרע, כיון שמדובר במבחנים שכוללים בין היתר בדיקות מקצועיות והשכלה כללית, ומהאמור בכתבה עולה כי חג'ג'רה הינו ברמה נמוכה ביותר - דבר שלא הוכח.

הנתבעות חויבו גם ב-4,000 שקל הוצאות משפט.

רשות השידור וכרמלה מנשה יוצגו על-ידי עו"ד יוסי קלו ממשרד יורם מושקט. (07-11145).