מניות חפציבה חוזרות להיסחר ל-4 ימים בלבד - תתכוננו

אחרי שנתיים של הקפאת מסחר, ני"ע של חברת הנדל"ן הקורסת חוזרות ■ בצד המוכרים: משקיעים ש"נתקעו" עם המניות הרדומות ■ בצד הקונים: מחפשי מציאות סבלניים שיהיו מוכנים לקנות את המניות במחירים נמוכים

לפני קצת יותר משנה, ביוני 2008, חתם בועז יונה, המנכ"ל והבעלים של חפציבה דיור, על הסדר טיעון במסגרתו הוא נשלח לשבע שנות מאסר. בגזר הדין תוארו העבירות אותן ביצע יונה: עריכת רישומים כוזבים בספרי חפציבה, זיוף מסמכים והסוואת פעולות שבוצעו בכספי החברה, הצגת מצגים כוזבים בפני רואי חשבון ובנקים מפקחים, וכן משיכת כספים מהחברות הציבוריות שלא כדין.

אבל מדוע נזכרנו בסיפור הזה עכשיו? בשבוע הבא עשויה להיווצר למשקיעים הזדמנות להרוויח מהסיפור, רגע לפני שניירות הערך של הקבוצה נעלמים סופית מהבורסה. אחרי שבמשך שנתיים לא התקיים מסחר בניירות הערך של חפציבה, תקיים הבורסה, בהתאם למתחייב בתקנון, ארבעה ימי מסחר בהם ניתן יהיה לקנות ולמכור אותם.

"המסחר מתחיל בשער הבסיס של אגורה אחת, כאשר בשלב הפתיחה התנודה האפשרית בלתי מוגבלת, זאת כדי לאפשר למשקיעים לממש ניירות ערך לא סחירים", מתארת רונית הראל בן זאב, מנהלת המחלקה הכלכלית בבורסה, את אופיו של המסחר שיפתח ביום ראשון הקרוב.

אל הזירה הזאת יגיעו משקיעים שישמחו להיפטר מהשורה המופיעה בחשבונם כבר שנתיים כאבן שאין לה הופכין, ומנגד מחפשי מציאות בעלי סבלנות שיהיו מוכנים לקנות את ניירות הערך במחירים נמוכים, מתוך הערכה שההחזר שיקבלו לאחר שנכסי החברות יחולקו על ידי המפרק, יהיה גבוה יותר.

יונה הקים לא מעט חברות, אולם החברה העיקרית ששלטה ברוב החברות הללו הייתה חפציבה דיור ואחזקות. את פעילות הנדל"ן של החברה מימן יונה לאורך השנים באמצעות הבנקים, אך הגאות בשוק ההון הובילה אותו לגייס הון גם מהציבור. כך, בשנים 2006-2007, הוא הנפיק ניירות ערך בהיקף של 350 מיליון שקל, בשתיים מהחברות שבבעלות חפציבה דיור: חפציבה חופים וחפציבה ג'רוזלם. בנוסף, נסחרה בבורסה גם חפציבה גלובל, אותה קנה יונה כשלד בורסאי, עד שהמסחר בה הוקפא. אז מהו מצבן העדכני של שלוש החברות האלה, ובאיזה מחיר צפויים נכסיהן להיסחר החל מיום ראשון? הנתונים העדכניים לפניכם.

חפציבה גלובל - יונה קנה בזול, מולכו מכר ביוקר

בגלל ריבוי החברות והפרטים, חשוב לעשות סדר במהלך האירועים. בשנת 2005 רכש יונה את השלד הבורסאי בלוך-רוטשטיין, ולאחר מכן שינה יונה את שמה של החברה לחפציבה גלובל.

חפציבה גלובל עסקה ביזום נדל"ן במזרח אירופה, והעסקה היחידה שהיא ביצעה נגעה לקנייה של קרקע ברומניה בשנת 2007, לצורך בניית פרויקט מגורים. הקרקע שנקנתה בבוקרשט תמורת 11.4 מיליון אירו, נמכרה ב-2008 על ידי עורך הדין יצחק מולכו שמונה כמנהל מיוחד, תמורת 19.9 מיליון אירו, מה שהניב לחפציבה רווח נאה.

לאחר מימוש הקרקע והחזר ההלוואה לבנק הרומני, הסתכם ההון העצמי של החברה ב-37.8 מיליון שקל. במונחי מחיר מניה מדובר ב-6.39 שקל למניה, מחיר הגבוה ב-29.1% מהמחיר בו נסחרה החברה לפני שנכנסה להשעיית מסחר.

עם מכירת הקרקע, הפכה חפציבה גלובל לשלד בורסאי עם מזומן בקופה וללא נכסים, כך שמניותיה אמורות להיסחר בדיסקאונט קטן לעומת ההון העצמי. אולם ישנו עוד מוקש שצריך לנטרל לפני שהחברה תפורק.

אחד מהחשדות שהועלו כלפי יונה היה שהוא העביר כספים בין החברות שבשליטתו, מבלי לדווח על כך באופן רשמי.

מי שיחליט לרכוש את המניות במהלך ארבעת ימי המסחר שבהם זה יהיה אפשרי יזכה לקבל את התמורה המגיעה לו לאחר שהחברה תפורק. בקרוב יתקבלו ההחלטות גם בעניין הרמת המסך וגם בעניין הצפת המזומנים. זאת כאשר ישנה כבר בקשה של מספר בעלי מניות לפירוק החברה.

חפציבה ג'רוזלם - עוד ארוכה הדרך

חפציבה ג'רוזלם עסקה ברכישה, ויזום של נדל"ן מניב בארץ ובחו"ל, והנכס העיקרי שלה הוא בניין המושכר לבזק. שווי הבניין, עומד על 140 מליון שקל, כאשר הבניין מושכר לבזק עד 2017. בנוסף לבית בזק לחברה גם מקבצי דיור בראשון לציון, זכויות למקבץ דיור נוסף שייבנה בירושלים וקרקעות בירושלים, ובאזור הצפון.

בתשקיף ההנפקה, התחייבה החברה להעביר את השעבוד על בית בזק מבנק הפועלים לטובת מחזיקי אג"ח א', כאשר למחזיקים מסדרה ג' אמור היה להינתן שעבוד שני. בפועל, החברה לא שעבדה את הבניין לטובת מחזיקי האג"ח, והוא עדיין נמצא בבעלות החברה, כשהשעבוד רשום לטובת בנק הפועלים.

בעקבות הסדר פשרה שנחתם בקיץ 2008, קיבלו המחזיקים בסדרה א' 82.3 מיליון שקל שהוחזקו בידי הנאמן.

היקף הסדרה הנותר כיום עומד על 6.3 מיליון שקל, ולגבי חלק מהנכסים קיימים חילוקי דעות בנוגע לזכויות הנושים בהם, ובשלב זה הם טרם הוצעו למכירה.

קשה להעריך, אם כן, באיזה מחיר ייסחרו איגרות החוב של חפציבה ג'רוזלם, אבל ניתן לשער כי מחירם יהיה נמוך במיוחד, בין היתר על רקע העובדה שיעבור עוד זמן רב עד אשר יימכרו נכסי החברה, והתמורה שתיוותר תחולק למחזיקי האג"ח.

למניות של חפציבה ג'רוזלם, שנסחרו לפני קריסת הקבוצה לפי שווי של 47 מיליון שקל, לא יהיה כפי הנראה ערך ממשי. זאת בין היתר מכיוון שכמה מהגופים המוסדיים המחזיקים בניירות הערך של החברה הם חלק מנציגות המנהלת משא ומתן עם המנהל המיוחד, ולכן, בשל החשיפה שיש להם למידע פנים, הם אינם יכולים למכור את אחזקותיהם.

חפציבה חופים - בפירוק

תחת חפציבה חופים הוקם פרויקט הדגל של הקבוצה בגבעת אולגה, שם תכננה החברה להקים שכונה סגורה בהיקף של 1100 יחידות דיור. בתחילת 2006 הנפיקה החברה איגרות חוב בהיקף של 150 מיליון שקל, ובהמשך הרחיבה את הסדרה בכ-20 מיליון שקל נוספים בהנפקה פרטית למוסדיים. החברה פועלת תחת מפרק זמני (גם במקרה הזה מדובר בעו"ד מולכו) ולכן, לפי תקנון הבורסה, לא ניתן יהיה לקיים בה מסחר לפני שתמחק.

הבנקים הם נושים ראשונים בחברה, אחריהם נמצאת אלקטרה ורק אח"כ מחזיקי האג"ח. למחזיקי האג"ח יש שעבוד על נכס נוסף, ותקבולי המימוש שלו יגיעו אליהם, בכפוף להסדר שייקבע עם קבוצת אלקטרה, שהיא נושה נוסף של החברה, ולאחר. מעבר לכך יש לחברה נכסים בלתי משועבדים נוספים, ומחזיקי האג"ח יהיו זכאים לקבלת העודפים שיתקבלו ממימושם, לאחר שיסתיים תהליך כינוס הנכסים.