המהומות באיראן: האם גל מחאה מוצת מחדש?

(עדכון) - האם המהומות האלימות אתמול בבית הקברות "בהשת זהרא" יהוו תחילתו של גל מהומות נוסף, והאם נהיה עדים לסדרה חוזרת ונשנית של הפגנות וימי זיכרון הולכים ומתעצמים כבימים עברו? המפתח לשינוי מצוי בהתגייסות כלל הציבור האירני מבית ומדינות העולם מחוץ

אתמול מלאו 40 יום לאירועי הדמים של יום שבת, ה-20 ביוני, היום בו נהרגו מפגינים רבים וביניהם גם הנערה נדא סלטאן - אשר סרטון וידאו המתעד את רגעיה האחרונים, הפך אותה במותה לסמל המאבק.

אלפים יצאו לבית הקברות בטהרן לקיום אזכרות להרוגי אותה השבת. בשעות אחר הצהריים החלו לצוץ באינטרנט עשרות רבות של סרטונים המתעדים באופן שוטף, מיידי ובלתי אמצעי את המפגינים ברחובות ובבית הקברות. כמו גם מפגינים באספהאן ושיראז. במסגרת זו תועדו עימותים עם כוחות הביטחון ואף פציעת כמה מהמפגינים, וכן החלו דיווחים על מעצרים.

אירועי אתמול מעידים ללא ספק כי התסיסה בקרב הציבור באירן עדיין קיימת וכי ציון יום ה-40 מהווה נקודת זמן להצפת כל אותם גלים של רצון בשינוי אשר לא שכחו, אלא רחשו באותה התקופה מתחת לפני השטח.

התגייסות מבית ומחוץ

לפני כ- 30 שנה, בשלהי שלטונו של השאה, התקיימו הפגנות אלימות אשר הביאו למותם של רבים, ובעת ציון טקסי הזיכרון ביום ה-40 התקיימו התנגשויות נוספות שהביאו למותם של רבים נוספים. כך חזר חלילה, עד שנפל שלטונו של השאה, והאימאם ח'ומייני שב לאירן ונאם בפני ההמון בבית הקברות 'בהשת זהרא' - אותו בית קברות בו נערכו אתמול טקסי הזיכרון.

האם אירועי אתמול יהוו תחילתו של גל מהומות נוסף, והאם נהיה עדים לסדרה חוזרת ונשנית של הפגנות וימי זיכרון הולכים ומתעצמים כבימים עברו? לפי שעה נראה כי ארצות הברית למדה מאירועי גל ההפגנות הקודם וכעת היא מיהרה "לעמוד לצד העם האיראני המבקש להפגין", תוך "הבעת דאגה מהדיכוי האלים".

כבעבר, המפתח לשינוי מצוי בהתגייסות כלל הציבור האירני מבית ומדינות העולם מחוץ. נותר רק לראות האם כל אלו למדו את לקח אירועי הגל הקודם ויעניקו את תמיכתם לצועדים ברחובות אירן, ירחיבו בכך את ההפגנות לכדי התקוממות עממית, כזו אשר תזכה לתמיכה, גיבוי והכרה של מדינות המערב והעולם הערבי.

ד"ר טל פבל הינו מומחה לאינטרנט ולטכנולוגיה במזרח התיכון ובעולם האסלאמי.