תרבות הבונוסים של הבנקים בארה"ב: "עץ אני זוכה, פלי אתה מפסיד"

מדו"ח התובע הכללי של ניו יורק, קומו, עולה כי הבנקים בארה"ב שילמו 32.6 מיליארד ד' בבונוסים ב-2008 זאת מתוך כספי משלמי המיסים שהעבירו להם סך של 175 מיליארד ד' בתוכנית החילוץ למערכת הבנקאית

על חשבון משלמי המיסים: סיטיגרופ מריל לינץ' ועוד שבעה בנקים בארה"ב שילמו לא פחות מ-32.6 מיליארד דולר כבונוסים לעובדיהם בשנת 2008, זאת מתוך כספי משלמי המיסים האמריקנים שהעבירו לידיהם סך של 175 מיליארד דולר במסגרת תוכנית החילוץ למערכת הבנקאית (TARP), כך על פי הדיווח שהציג היום (ה') התובע הכללי של ניו יורק, אנדרו קומו.

"בזמנים בהם מצב הבנקים היה טוב, עובדיהם תוגמלו היטב. כאשר ביצועי הבנקים היו גרועים, גם אז עובדיהם תוגמלו היטב" נאמר בדו"ח בן 22 העמודים שפירסם קומו והמשיך "כאשר מצבם של הבנקים היה גרוע מאד, חילצו אותם מהמצב העגום משלמי המיסים, ועדיין עובדיהם תוגמלו היטב", "הבונוסים והפיצויים האחרים לא השתנו באופן משמעותי למרות שהרווחים נעלמו".

הדו"ח שכותרתו "בלי חרוזים או סיבות: עץ אני זוכה, פלי אתה מפסיד; תרבות הבונוסים של הבנקים" פורסם בעת בה הקונגרס והרשות לני"ע בוחנים את האפשרויות להגביל את ההטבות המשלומות למנהלים הבכירים בתאגידים.

בדו"ח נבחנו הבונוסים שחולקו ע"י תשעה בנקים שנהנו מכספי תוכנית החילוץ הבנקאית של הממשל בשנת 2008, ובראשם סיטיגרופ ומריל לינץ' (אותה הציל בנק אוף אמריקה) קיבלו בסה"כ 55 מיליארד דולר מכספי התוכנית לאחר כל אחד מהבנקים סבל מהפסדים של יותר מ-27 מיליארד דולר. ועדיין סיטיגרופ שילם בונוסים בסך 5.33 מיליארד דולר ומריל לינץ' שילם 3.6 מיליארד דולר לעובדיו.

גולדמן זאקס, מורגן סטנלי ו-JP מורגן צ'ייס שילמו בסה"כ 18 מיליארד דולר ב-2008 בעוד שקיבלו סה"כ 45 מיליארד דולר מה-TARP. כל הבנקים הנ"ל יחדיו הרוויחו 9.6 מיליארד דולר בשנה שעברה אמר קומו.

עוד עולה מהדו"ח כי 1,626 מעובדי JP מורגן צייס קיבלו בשנה שעברה בונוס של מיליון דולר לפחות, יותר מבכל חברה אחרת בוול סטריט כאשר 200 מקבלי הבונוסים הגבוהים בבנק זה קיבלו לא פחות מ-1.12 מיליארד דולר כבונוס בשנה שעברה.

בגולדמן זאקס 953 עובדים זכו לפחות במיליון דולר כבונוס שנתי, בסיטיגרופ הפכו 738 מהעובדים למיליונרים, במריל לינץ 686 עובדים ובמורגן סטנלי 428, בנק אוף אמריקה עם 172 עובדים שבכיסם מיליון ובוולס פארגו הסתפקו 62 מהעובדים בבונוס הנדיב.