הערכות: סין תוריד את מחירי האשלג ל-400-450 דולר לטון

המו"מ בין יצרניות האשלג והסינים עובר למוקד העניינים לאחר שהמו"מ עם הודו הסתיים ■ סין לא זקוקה כיום לאשלג מבחוץ, אך היא צפויה לנצל את המחירים הנמוכים כדי להחזק את מלאי האשלג שלה כהכנה לעתיד

רגע לפני שהמו"מ של יצרניות האשלג (וכי"ל ביניהן) עם סין תופס תאוצה, ברור לכל שכוח המיקוח שלהן נפגע לאחר שהחברות חתמו אחת אחרי השנייה חוזים עם הודו במחיר נמוך של 460 דולר לטון.

סין, צרכנית האשלג הגדולה בעולם, תנסה ללחוץ את יצרניות האשלג עוד יותר, ולהשיג מחיר של 400-450 דולר לטון. כך מעריך האנליסט זו הונג-ז'י מ-Beijing Orient Agribusiness Consultant.

מחיר האשלג בחוזים שנחתמו עם הודו נמוך ב-26% מהמחיר בשנה שעברה. הרקע לירידה במחירים היא הירידה בביקושים למוצרים חלקאיים בשל המשבר הכלכלי העולמי. יבוא האשלג לסין ירד משיא של 9.4 מיליון טון ב-2007 לכ-5 מיליון טון ב-2008. במחצית הראשונה של 2009 המשיך היבוא לצנוח והסתכם בכ-1.7 מיליון טון בלבד (לפי הערכות Beijing Orient).

"סין תלחץ על יצרניות האשלג הזרות ותנסה להשיג מחיר נמוך יותר מפני שמכירות האשלג השנה חלשות במיוחד", אומר זו בראיון לסוכנות בלומברג. האנליסט ליאנג בין מ-China Securities מוסיף, כי "נכון לתחילת השנה, לסין יש מלאי של 6.8 מיליון טון אשלג. ברבעון הראשון היה שימוש מועט באשלג וברבעון השני כמעט ולא נעשה שימוש במלאי. בהתחשב בהערכה שלנו שסין תייצא השנה 3 מיליון טון אשלג וסך כל הצריכה יסתכם בפחות מ-7 מיליון טון, הרי שלסין יש מספיק מלאי אשלג גם ללא יבוא מבחוץ".

בינתים בסין, מחירי האשלג צונחים. מחירי האשלג ירדו בכ-33% ל-439 דולר לטון, אולם עדיין מדובר במחירים הגבוהים בכ-40% בהשוואה ל-2007. בבנק ההשקעות גולדמן זאקס מעריכים כי סין תנצל את רמת המחירים הנמוכה כדי לייבא כמות גדולה של אשלג ככל הניתן, על מנת לצבור כמות מלאים גדולה לשנים הבאות, למקרה שהצריכה תשוב לגדול והמחירים יחזרו לעלות.

"אנו מעריכים כי סין תחתום על חוזה במחיר נמוך מהודו, כנראה במחיר הקרוב למחירים הפנימיים הנהוגים בסין", אומרים בגולדמן זאקס. "אין לחץ על סין לייבא אשלג, אך אנו מעריכים כי היא תחזק את המלאים לעתיד".