פחות, אבל עוד כואב: הכלכלה האמריקנית התכווצה ב-1%

(עדכון) כך עולה מהאומדן הראשוני ■ ברבעון השני נרשמה ירידה שנתית של 1%, לעומת צפי לירידה של 1.5% - אך הכלכלה נסוגה ב-6.4% בשנה שהסתיימה בסוף מארס, גבוה מהאומדן הקודם

האומדן הראשוני של נתוני התוצר המקומי הגולמי (התמ"ג) בארה"ב לרבעון השני מלמד כי כלכלת ארה"ב נסוגה ב-1% לעומת צפי לירידה של 1.5% בשנה שהסתיימה ברבעון השני בשל רמות המלאי הגבוהות במשק. ועם זאת, המשקיעים, כך נראה, מאוכזבים. מדוע? כיוון שהנתונים לגבי הירידה השנתית נכון לסוף הרבעון התעדכנה בדיעבד לצמיחה שלילית גבוה מהמקור - ירידה של 6.4% לעומת 5.5%, נתון גבוה למדי לכשעצמו, לפי הקריאה הקודמת. ירידה שנתית של 6.4% לא ניכרה בתוצר האמריקני (סיכום ההיקף הכספי של כלל המוצרים והשירותים במשק) מזה כמעט שלושה עשורים.

זהו הרבעון הרביעי ברציפות בו ניכרת התכווצות במשק האמריקני - הרצף הארוך ביותר מאז החל התיעוד בשנת 1947. הירידה המצרפית היא החדה ביותר מאז המיתון של 1957-1958. הנתונים המתוקנים לגבי הירידה השנתית שהסתיימה ברבעון הראשון גוזרים לכלכלת ארה"ב צמיחה של 0.4% בלבד במהלך 2008 - בעוד הקריאה הקודמת הצביעה על צמיחה של 1.1%.

למרות שבשוק נראה כי הירידה השנתית נכון לרבעון הראשון היא זו שמקבלת את מרבית תשומת הלב (השלילית), חשוב לציין כי בכל הנוגע לירידה השנתית שהסתיימה ברבעון השני, מדובר באיתות החד ביותר עד כה לגבי התאוששותה של הכלכלה הגדולה בעולם, אם כי מדובר באומדן ראשוני בלבד לגבי הרבעון השני, כאמור.

משמעות הנתונים היא כי במגזר העסקי הקיטון בהוצאות היה נמוך יותר ופחות דרסטי מבעבר. זאת, על רקע המשך הגידול בהוצאה הממשלתית ותמונה חיובית יותר העולה מסחר החוץ של ארה"ב. עם זאת, וכפי שנראה בהמשך, התמונה לא בהכרח משקפת גם את התנהגות הצרכן האמריקני, על רקע גידול בשיעור האבטלה וירידה במחירי הבתים.

שוק התעסוקה ימשיך להעיק

מנתוני משרד המסחר ניתן ללמוד כי המגזר העסקי הקטין מהותית את רמות המלאי וכך קיצצו בהוצאות בהיקף של 141.1 מיליארד דולר בשנה. עם מלאים ברמות שפל, המגזר העסקי יצטרך להגביר את קצב הייצור על מנת לעמוד בביקושי הצרכנים, מה שעשוי להיטיב עם הכלכלה האמריקנית ברבעון השלישי.

תוכנית התמריצים של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הכוללת גידול בהוצאה הממשלתית והורדת מיסים, הניבה תמיכה לפעילות הכלכלית ברבעון השני, אך צפויה להשפיע ביתר-שאת במחצית השנה השנייה ואף יותר ב-2010, לדברי כלכלנים. גם אם המיתון יסתיים במחצית הנוכחית, חולשת שוק העבודה ניכרת והפיטורים צפויים להימשך - אם כי להערכת האנליסטים מספר המשרות שיאבדו במשק יצטמצם. שיעור האבטלה בארה"ב עומד כעת על 9.5% (בישראל: 8.4% נכון למאי) - וצפוי לעלות; בבנק המרכזי האמריקני, הפדרל ריזרב, מעריכים כי השיעור יעלה על 10% עד סוף 2009.

הקיצוץ בהוצאות בקרב העסקים, היה כאמור נמוך יותר: ההוצאה על ציוד ותוכנה קטנה ב-9% ברבעון השני, לעומת ירידה שנתית של 36.4% ברבעון הראשון; ההוצאה על מפעלים, משרדים ומבנים מסחריים נוספים ירדה בשנה שהסייתמה ברבעון השני ב-8.9% לעומת 43.6% ברבעון הראשון. הוצאות מגזר הבנייה, אגב, השלימו ירידה של 29.3% - שיפור לכשעצמו (לעומת ירידה של 38.2%).

ירידה חדה בצריכה הפרטית

במקביל, פורסמו סדרת נתונים נוספים: הצריכה הפרטית קטנה ברבעון השני ב-1.2%, יותר מכפליים מהירידה שנצפתה (0.5%-) ולאחר שברבעון הראשון עלתה הצריכה ב-0.6%. זהו עדכון לנתון המקורי, לפיו ברבעון הראשון נרשמה עלייה של 1.4%. מכאן, שהתיאבון לצרוך לא חזר כפי שהממשלה הפדראלית חשבה בתחילה לגבי הרבעון הראשון.

ירידה בהיקף הצריכה הפרטית מתורגמת לגידול בשיעור החיסכון הפרטי וזה אכן עלה בחדות לרמה של 5.2% ברבעון השני, הרמה הגבוהה ביותר מאז 1998. הצריכה הפרטית מהווה נתח חשוב ומשמעותי מפעילות המשק, כשלצריכה מיוחסים שני שלישים מהתוצר כולו. באשר להוצאה הממשלתית, זו גדלה בקצב שנתי של 10.9% ברבעון השני, הגבוה מאז הרבעון בו קרס ליהמן ברדרס, וושינגטון מיוצ'ואל ומריל לינץ' נמכרו ופרדי מאק, פאני מיי ו-AIG הולאמו - הלא הוא הרבעון השלישי של 2008.

מדד ליבת ההוצאה לצריכה פרטית (PCE) עלה ברבעון שחלף ב-2% לעומת צפי לעלייה של 2.4%, לאחר שברבעון, לאחר שברבעון הראשון עלה ב-1.1% בלבד - לעומת נתון מקורי שהעריך עלייה של 1.6%. מדד מחירי התמ"ג עלה ב-0.2% בלבד בהשוואה לתחזית של 1% ברבעון השני לאחר שעלה ב-1.9% (2.8% בקריאה המקורית) ברבעון הראשון.

עלות ההעסקה עלתה ברבעון השני ב-0.4%, גבוה מעלייה של 0.3% שנצפתה בממוצע על-ידי הכלכלנים בוול סטריט. ברבעון הראשון עלתה עלות ההעסקה ב-0.3%. הנתון, המסכם את התגמול לעובדים במשק, הציג למרות זאת העלייה הקטנה ביותר מאז ומעולם, מה שהשפיע בהתאמה על היקף הצריכה הפרטית. עלות ההעסקה הסתכמה ב-6.34 טריליון דולר.

אובמה אופטימי

בתוך כך, פורסם זמן קצר לאחר תחילת המסחר כי מדד מנהלי הרכש בשיקאגו עלה בחודש יולי ל-43.4 נקודות מ-39.9 נקודות ביוני. מדובר בנתון טוב מצפי החזאים, שכן זה עמד על 42 נקודות בלבד.

"היקף התוצר המקומי הגולמי חשף את עוצמת המיתון בו היינו שרויים כשנכנסתי לתפקיד", הגיב אובמה. "ועם זאת, ניכר מהנתונים כי בחודשם האחרונה ביצועי הכלכלה טובים יותר משמעותית ממה שציפינו". יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, מעריך כי המיתון יסתיים השנה, ולדעת כלכלנים רבים ברבעון השלישי תעבור כלכלת ארה"ב לצמיחה שנתית של 1.5%; בעוד שמדובר בצמיחה אנמית במונחים היסטוריים, אם תתרחש היא תסמל את סיום ההאטה.