מאז פרוץ המשבר נרשם הפסד ייצוא של יותר מ-6 מיליארד דולר

כך עולה מניתוח שערך אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים ■ ברבעון השני של השנה חל גידול ריאלי של כ-0.5% בייצוא התעשייתי, שנגזר מגידול ריאלי של כ-11% בייצוא קבוצת ענפי ההיי-טק בעקבות תחילת פעילותו של מפעל אינטל החדש

"אינטל מרימה את נתוני היצוא כצפוי, אך מרבית היצוא התעשייתי עדיין בנסיגה - ברבעון השני של השנה חל גידול ריאלי של כ-0.5% ביצוא התעשייתי, שהסתכם ב-8.4 מיליארד דולר. עם זאת, בניכוי ענף הרכיבים האלקטרוניים, יתר ענפי התעשייה רשמו נסיגה של קרוב ל-4% ביצוא. למרות הגידול הקל - מאז פרוץ המשבר בספטמבר 2008 ועד סוף יוני 2009 - נרשם הפסד יצוא של יותר מ-6 מיליארד דולר". כך מציין רובי גינל, סמנכ"ל לכלכלה ולרגולציה בהתאחדות התעשיינים, על סמך ניתוח חודשי על מצב היצוא שערך אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים.

גינל מדגיש, כי העלייה המתונה ביצוא התעשייתי ברבעון השני, נגזרה כולה מגידול ריאלי חד של כ-11% ביצוא קבוצת ענפי ההיי-טק, בעיקר על רקע גידול דרמטי, של 66%, ביצוא ענף הרכיבים האלקטרוניים, בעקבות תחילת פעילותו של מפעל אינטל החדש.

גינל מציין, כי מניתוח מצב היצוא התעשייתי לפי קבוצות ענפים מתברר כי יצוא ההיי-טק, (קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית) גדל, כאמור ברבעון השני של השנה ב-11%, לעומת הרבעון הראשון, אך הגידול ביצוא הקבוצה, קוזז בחלקו בשל נסיגה של 10% ביצוא ענפי התרופות, נסיגה של 4% ביצוא ציוד תקשורת ורפואי. יצויין כי ביצוא כלי טיס המאופיין בעסקאות גדולות ארוכות טווח וביצוא תנודתי נרשם גידול של 38%.

מנגד, אומר גינל, רשמו כל יתר קבוצות ענפי התעשייה, נסיגה ביצוא ברבעון השני של השנה, אם כי ניכרת התמתנות בעוצמת הירידות, בהשוואה לרבע הקודם.

כך, נרשמה ירידה ריאלית של 5% ביצוא קבוצת הטכנולוגיה המעורבת עילית, (ציוד חשמלי, מכונות וציוד, וכימיה (למעט תרופות) ברבעון השני של השנה. הירידה ביצוא הקבוצה משקפת התכווצות ביצוא של כל ענפי הקבוצה, בעיקר ענף הכימיה (ללא תרופות), שרשם נסיגה ריאלית מהירה של 20% בתקופה זו. גינל מציין, כי קבוצה זו רשמה נסיגה מצטברת של כ-25% ביצוא מתחילת השנה.

כן מתברר מניתוח התאחדות התעשיינים כי ברבעון השני חלה נסיגה ריאלית של 5% ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה מעורבת-מסורתית, (גומי ופלסטיק, תכשיטים, מתכת, כרייה ומינרלים). גינל מציין, כי נסיגת היצוא בקבוצה זו נגזרת מירידה הנעה בין 7% ל-16% ביצוא מרבית ענפי הקבוצה, לצד קיפאון ביצוא הגומי והפלסטיק. יצויין, כי מאז הרבעון האחרון אשתקד, רשמה קבוצה זו נסיגה מצטברת של כ-43% ביצוא.

גינל מציין, כי ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, (מזון, עץ, נייר, דפוס, טקסטיל, הלבשה ועור) נרשמה ירידה ריאלית מתונה של 1%. הנסיגה ביצוא הקבוצה נגזרה מירידה של 2% ביצוא ענף הטקסטיל, בעוד יתר ענפי הקבוצה רשמו קיפאון ביצוא. יצויין, כי מאז תחילת השנה, רשמה הקבוצה נסיגה מצטברת של 8% ביצוא.