ביה"ד לעבודה בירושלים הורה לעובדי הביטוח לאומי לקבל קהל

(עדכון) - יאפשר לעובדים, הנוקטים בעיצומים זה השבוע השני ברציפות, להמשיך בעיצומים קלים יותר ■ העובדים דורשים תוספת 20% לשכר, הטבות ותוספת תקנים הנאמדים ב-200 מיליון שקל - האוצר מוכן רק לתוספת 2%

בית הדין האזורי לעבודה בירושלים הורה לעובדי המוסד לביטוח לאומי לקבל קהל ממחר (ג') - אך איפשר להם להמשיך בעיצומים קלים יותר.

העיצומים בהם נוקטים עובדי המוסד לביטוח לאומי, שנמשכים זה השבוע השני ברציפות, לוו מהיום הראשון בטענות קשות מצד משרד האוצר, לפיהן מאבק העובדים הוא על תוספות שכר חריגות ביותר - ולא רק על מחסור בכוח-אדם. היום (ב'), לראשונה, טענות אלה זוכות לביסוס.

על-פי התצהיר שהגישה מוקדם יותר הנהלת המוסד לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, עולה כי העובדים דורשים תוספות שכר של כ-20%, הטבות שונות ותוספת תקנים, כאשר כל אלה נאמדים ב-200 מיליון שקל. העובדים אף דורשים כי בתמורה להסכמתם על ויתור בעניין חריגות שכר, הם יקבלו הטבה שוות ערך כדוגמת העלאת המרכיב הפנסיוני שלהם.

הנהלת המוסד לביטוח לאומי, בראשות אסתר דומיניסיני, נמנעה בתחילת המאבק מנקיטת עמדה ברורה, בתקווה כי סכסוך העבודה ייגמר כמו כל סכסוך עבודה במשק - בפשרה.

כעת, לעומת זאת, הנהלת המוסד מותחת ביקורת חריפה על ההסתדרות ועל ועד העובדים, במסגרת הבקשה שהגישה (ואשר נדחתה) להוציא צו מניעה נגד העיצומים: "דרישות אלה אינן פרופורציונאליות בימים כתיקונם, לא כל שכן בימים שאינם כתיקונם, בימים אלה של משבר כלכלי".

ההנהלה אף טוענת כי ההסתדרות ווועד העובדים ניהלו משא-ומתן שלא בתום-לב, שכן הם סירבו לכאורה לומר לדומיניסיני לאילו דרישות הם מוכנים להיענות במסגרת הצעות ההנהלה.

דומיניסיני מבקרת גם את ההתנהלות הפנימית של ועדי העובדים במוסד, כאשר הוועד הארצי דורש תוספת של כ-300 תקנים, ואילו הועד במטה המרכזי בירושלים דורשת תוספת של כ-440 תקנים.

ממסמך שהגיע לידי "גלובס" עולה כי משרד האוצר מוכן להעניק לעובדים תוספת שכר של כ-2% בלבד, וזאת בתמורה להסכמתם לרפורמה בדבר "שינוי תפיסת השירות". בכל מקרה, תוספת זו מותנית בהפסקת חריגות השכר.

נציין כי עובדי הביטוח הלאומי ממשיכים לטעון בתוקף כי הם נאבקים על תוספת תקנים ולא על תוספת שכר.