יובל גביש לא מתאים לדלק נדל"ן

ועדת האיתור אינה יודעת את התכונות הנדרשות לעומד בראש חברת נדל"ן גלובלית

לאחרונה אנו עדים לתופעה של בחירת מנכ"לים חדשים לחברות בענף הנדל"ן מקרב מועמדים המגיעים מתחומים ומענפים שאינם קשורים לנדל"ן, ביניהם מנכ"לים שהגיעו מגופי ביטוח (איזי כהן לאפריקה-ישראל) ובנקאות (מיקי בר חיים לגזית גלוב).

מהעיתונות אני למד, כי המועמדים להחלפת המנכ"ל איליק רוז'נסקי בדלק נדל"ן הם מתחום הבנקאות (יובל גביש) ומתחום הון הסיכון (ירום אורן). המועמדים הללו, שאותם איני מכיר באופן אישי, הם כנראה אנשים מצוינים ומוכשרים בתחומם. אך אם אני הייתי חבר בוועדת האיתור של דלק נדל"ן, הם היו מופיעים אצלי בסוף הרשימה.

נראה לי, שוועדת האיתור של דלק נדל"ן - הכוללת את מנכ"ל דלק, איש בנקאות בכיר ומפכ"ל לשעבר - אינה קוראת נכון את התכונות הנדרשות לאדם העומד בראש חברת נדל"ן גלובלית, כשמעליו נמצא בהיררכיה יזם הנדל"ן, אולי הגדול ביותר בארץ, כבעל מניות.

מן הראוי הוא כי מנכ"ל של חברת נדל"ן ציבורית יהיה בקי ובעל ידע רב בניהול העסק שלו. אסור להשאיר את הבקיאות והידע אך ורק בקרב בעלי המניות העיקריים בחברה.

ההחלטות המתקבלות מדי יום בחברות נדל"ן הן קריטיות לחברה ומצריכות אנשים בעלי ניסיון ובעלי ידע מוקדם. אין להסתפק בכך שבעל המניות העיקרי הוא איש המבין בעסק שאותו צריך לנהל המנכ"ל הנבחר, שסביר להניח כי עד שילמד את מהות העסק הוא ישאף לעבור למשרה הבאה.

בחברות דלק נדל"ן ובאלעד כיהנו בשנים האחרונות מנהלים בכירים בשורה השנייה, שוודאי ניתן למצוא מהם מנהל שראוי לתפקיד המנכ"ל. ואם אכן לא ניתן למצוא מועמד ראוי, יש לפנות למנהלים פנויים בענף ולמנהלים בדרג השני בענף, שבו ישנם רבים ומוכשרים שירצו להיות מתוגמלים כמו שנהוג לתגמל מנהלים בכירים בקבוצת דלק.

ענף הנדל"ן לא צריך מועמדים מענפי הביטוח או הבנקאות. כדאי ללמוד מניסיון העבר: שני אנשים עתירי זכויות, דוגמת ארז מלצר באפריקה ומיקי בר-חיים בגזית-גלוב, שמצאו עצמם מול בעלי שליטה הבקיאים והמנהלים בחברות שאותם ניסו לנהל, וסיימו קדנציה קצרה במיוחד.

זהו גם האינטרס של בעלי המניות מקרב הציבור ובראשם הגופים המוסדיים, שאת חברות הנדל"ן ינהלו אנשים מנוסים ובקיאים בתחומם, כפי שנעשה בקבוצות נדל"ן מובילות - אלקטרה (שלמה שרף), נכסים ובניין (רפי ביסקר, סגי איתן, שרון שוופי), אלוני-חץ (נתן חץ ואבי מוסלר), שבה צמחו המנהלים מתפקידים שונים במעלה הארגון. *

הכותב הוא מנכ"ל חברת כלכלית-ירושלים ומנהל בחברות נדל"ן זה 20 שנה