בתעשיית המשחקים ההומואים והלסביות עדיין בארון

משחק הסימס בולט לטובה ביחס לקהילה הגאה, מיקרוסופט ובליזארד לא זוכות לציון גבוה

ההתקפה הנפשעת והרצחנית על מועדון הנוער ההומו-לסבי במרכז תל-אביב במוצ"ש הזכירה לנו שמחוץ לכמה בועות תל-אביביות בעיקר, היחס להומואים וללסביות בישראל נע בימים כתיקונם בין לגלוג והקנטה לבין רדיפה של ממש. יש בישראל כמה וכמה ציבורים גדולים שמבחינתם מדובר במחלה שצריך לטפל בה, בושה שצריך להסתיר, ואפילו סכנה לציבור שצריך לחסל אותה.

לצערי, במסגרת עבודתי כעורך אתר אינטרנט לגיימרים, שהסטריאוטיפ שלהם הוא צעירים חנונים, אני רואה הרבה מקרים בהם הכינוי "הומו" משמש כקללה עסיסית ומקובלת. התופעה הזו אינה ייחודית לישראל, ומופיעה גם בארצות מתקדמות אחרות.

מוקדם יותר השנה התפרסם סיפורה של שחקנית בשירות ה-Xbox Live של הקונסולה של מיקרוסופט, שנחסמה מהשירות מכיוון שהזדהתה כלסבית. השחקנית בחרה שלא להסתתר מאחורי זהות בדויה ומומצאת, וכתוצאה מכך, שחקנים רבים העדיפו במקום לשחק במשחק, לקלל אותה ולהציק לה ללא הפסק.

הם עקבו אחריה ממשחק למשחק וניסו לשכנע את חברי הקבוצה שלה לשחק נגדה, ואף הגישו נגדה תלונות בדויות בשירות של מיקרוסופט, שהובילו לחסימתה בשל "הפרעה למשתמשים אחרים".

זו לא הפעם הראשונה בה מיקרוסופט בחרה ללכת נגד השחקנים הגאים. החברה חוסמת באופן שגור כינויי משתמש אשר מרמזים על נטייה מינית הומוסקסואלית, בטענה שהם עשויים להטריד הורים החוששים למה שילדיהם ייחשפו אליו במהלך המשחק. המדיניות הזו מובילה לעיתים לתוצאות משעשעות - כך היה, למשל, כאשר חסמו שחקן בשם ריצ'ארד גייווד (Gaywood) בטענה שהשם שלו עליז מדי.

אותה מיקרוסופט לא טורחת לחסום שחקנים אשר מבצעים Tea-Bagging, אופנה מוזרה למדי שהפכה למגפה של ממש במשחק הפעולה הפופולרי Halo 3. קשה לשחק בו כיום מבלי לראות שחקנים אשר רוכנים מעל גופות יריביהם בתנועת מעלה-מטה, כאשר אזור חלציהם מכוון מעל לראש היריב, כרמיזה מינית משפילה. התנהגות כזו, על-פי מיקרוסופט, היא סבירה ולא מזיקה לילדים. אבל כינוי משתמש בנוסח GayGamer עובר את הגבול מבחינתה.

מיקרוסופט לא היחידה. בליזארד, החברה הנערצת שיצרה את משחק התפקידים המקוון World of Warcraft, מחקה בעבר קבוצת משתמשים שלמה רק כי הצהירה על עצמה כ-Gay-Friendly (מסבירה פניה לגאים). הזעקה שקמה בעקבות המחיקה הזו גרמה לבליזארד לשקול מחדש ולהתנצל, אבל הנזק כבר נעשה.

מהצד השני של המפה, ניתן לציין את סדרת הסימס המצליחה, שבה הדמויות האנושיות יכולות לפלרטט עם בני שני המינים וליצור משפחות חד-מיניות מבלי שחבריהם יחשבו שזה מוזר. אבל הליברליזם של הסימס הוא יוצא דופן, בתעשיית משחקים שמרנית והומופובית למדי.

הכותב הוא העורך הראשי של אתר המשחקים הישראלי Vgames.co.il