מיומנו של איש היי-טק: לא ממש הופתעתי שפלאפון נהגה לשמור SMSים

את מקומם של הדואר או הפקס תפס המייל ומספר שנים אחריו הגיע המלך הבלתי מעורער, הנצחי והאלמותי של התקשורת הבינאישית העולמית: ה-SMS ■ חברות משתמשות בטכנולוגיה להרחיקנו מבני האנוש

זוכרים את הימים בהם היינו כותבים מכתב, מדביקים בול ושולחים בדואר? מאוחר יותר, אם רצינו לספר משהו למישהו רחוק, היינו מבררים את מספר הפקס ושולחים לו מכתב.

את מקומם של אלו תפס המייל ומספר שנים אחריו הגיע המלך הבלתי מעורער, הנצחי והאלמותי של התקשורת הבינאישית העולמית: ה-SMS. היום עושים ה-כ-ל ב-SMS - "מתחילים", מתכתבים, מפסיקים, מתחתנים, מתגרשים, מציעים הצעות, סוגרים עסקאות, מברכים ומקללים. אנחנו לא השתנינו, מה שהשתנה זה הטכנולוגיה.

לכן, ההכרה בכך שחברת פלאפון שומרת את כל ה-SMSים של מנוייה, לא ממש הפתיעה אותי. מעבר לכוחניות וניצול הרגולציה והשוק שבו נוקטות היא ובאספקטים אחרים גם מתחרותיה, יש כאן תחילתה של תופעת "רשע טכנולוגי".

בתודעה שלנו, כאנשי היי-טק המפתחים, מקדמים וחיים מהטכנולוגיה, צרובה ההנחה שהטכנולוגיה היא דבר טוב. היא מקשרת בין אנשים, מאפשרת לרופאים לראות תיקים רפואיים עדכניים מכל מקום בעולם, מוזילה את מחירי השיחות הבינלאומיות, ומאפשרת לנו להזמין מוצרים בהינף עכבר.

אבל לטכנולוגיה הזו גם שימושים אחרים. לא רק מכיוון של פושעים טרוריסטים ושאר חורשי מזימות, אלא גם שימוש מרושע בטכנולוגיה על-ידי אנשים וחברות לגיטימיים, שחלקם אפילו נחמדים ביום-יום. הרשע הטכנולוגי מאפשר לעשות דברים רעים לאנשים טובים.

SMS - דרך מרוחקת ופחדנית

חברות משתמשות בטכנולוגיות על-מנת למדר אותנו כצרכנים ולהרחיק אותנו ככל האפשר מבני האנוש שאמורים לשרת אותנו. כמה קל לשלוח מייל מאיים או SMS מפחיד מבלי שיהיה מאחריו בן-אנוש אשר יאמר לך את הדברים?

זה כמעט כמו לסמס לחברתך, שעימה אתה גר כבר שלוש שנים ואיתה אתה עומד להתחתן: "קושקוש חשבתי על זה שוב. אנחנו לא מתאימים". מן שימוש פחדני, מרוחק, חסר כל אנושיות שמתאפשר בזכות המצאה קטנה בשם SMS.

חברות הסלולר בעצמן לא רוצות לתקשר איתנו, הלקוחות. לפני מספר ימים החל הנייד שלי לצייץ. ציוץ ועוד ציוץ, בתיבת ההודעות שלי התקבלו 12 הודעות SMS מחברת הסלולר האהובה עליי. ובכל SMS, הודעה שמפנה אותי למענה הקולי.

חייגתי אליו בבהלה, שם שכנו 12 הודעות בזו הלשון: "לקוח נכבד, על-פי הרישומים שלנו, יש בידיך מכשיר בהשאלה שטרם החזרת לנו. אם לא תחזיר אותו ע-כ-ש-י-ו, תחויב במלוא השווי של המכשיר. תודה, שלום, וחפש את חבריך עכשיו".

מעבר לתקלה המביכה שגרמה להם לשלוח לי 12 הודעות, אני שואל: אי אפשר לכתוב מכתב יפה? מייל קצר ומנומס? או אולי שנציג שירות בשר ודם ייצור איתי קשר? יש להם טכנולוגיה שמאפשרת את זה, והם פשוט משתמשים בה. הייתי שמח לספר להם שהמכשיר החלופי שלי הוחזר מזמן.

הכותב הוא יזם ומנהל בתעשיית ההיי-טק