10 מניות ישראליות ששווה לקנות למרות העליות החדות

אתמול נתקלנו לראשונה במחיר העליות בבורסה, כשההמלצות למניית קבוצת דלק ולארבע חברות נדל"ן מניב נחתכו, מפני שהן עלו כל כך הרבה שלא נשאר מקום לאפסייד ■ מהן המלצות המומחים?

ספקטרוניקס

ספקטרוניקס נמנית על החברות המובילות והמתקדמות בעולם בתחום גילוי אופטי של אש, ריכוזי גזים מסוכנים ומערכות צבאיות לגילוי ולשיכוך התפוצצויות. קפיצת המדרגה של החברה התרחשה לפני כשנתיים כאשר BAE, אחת מיצרניות הרק"מ (רכב קרבי משוריין) הגדולות הזמינה ממנה אלפי כלי רכב ממוגני מוקשים (MRAP) לכוחות צבא ארה"ב בעיראק ובאפגניסטן. שיתוף פעולה זה הגדיל משמעותית את היקף הפעילות של ספקטרוניקס.

בנוסף, ספקטרוניקס ו-Amerex מספקות מערכות ל-Oshkosh, שזכתה במכרז כלי הרכב ממוגני המוקשים, המיועדים לשימוש הכוחות האמריקנים באפגניסטן. מתחילת יולי ספקטרוניקס קיבלה הזמנות בהיקף של כ-19 מיליון דולר במסגרת הפרויקט, והוא צפוי להמשיך ולהזרים לה הזמנות משמעותיות נוספות לפחות בשנתיים הקרובות.

ב-2008 גדלו מכירות ספקטרוניקס ל-49.8 מיליון דולר, לעומת 27 מיליון דולר ב-2007. החברה מחלקת דיבידנדים בהיקפים נאים, והיא חילקה כ-25 מיליון שקל בדיבידנדים מאז תחילת 2007. כמו כן, היא נסחרת במכפיל רווח היסטורי הנמוך מ-5, שבמגדל שוקי הון אומרים שהוא משקף תמחור אטרקטיבי לאור התוצאות הצפויות לחברה בעתיד הנראה לעין.

כלכלני מגדל שוקי הון

דלק אנרגיה

דלק אנרגיה מקבוצת דלק, מחזיקה באמצעות דלק קידוחים ואבנר בתגליות הגז הטבעי ים תטיס, תמר ודלית. תגלית תמר מול חופי חיפה היא תגלית גז ענקית, והמחיר שבו יימכר הגז צפוי להגיע לכ-5.5 דולר ליחידת גז, בדומה להסכם שחתמה לאחרונה ים תטיס עם חברת החשמל - עובדה המפחיתה משמעותית את הסיכון בהשקעה.

הסוגיה הבאה כעת היא מה תהיה העלות השנתית של הפקת הגז מתמר. בהלמן אלדובי מעריכים שהשוק מגלם היום עלות גבוהה ולא סבירה של כ-70-80 מיליון דולר בתסריט יותר טוב, בזכות היתרון לגודל העלות לא תעלה על 50-60 מיליון דולר. לשם השוואה, העלות השנתית של ים תטיס עומדת על כ-20 מיליון דולר. זו סוגיה מהותית שתורמת אפסייד משמעותי למניה.

בנוסף, דלק אנרגיה שולטת ברישיונות לחיפוש גז מסביב לקידוחי תמר ודלית, כולל רישיונות רציו-ים, וקיים פוטנציאל גבוה בעיקר במבנה לוויתן, שעשוי להתברר כגדול מתמר. בעוד שבקרבת החוף בוצעו 27 קידוחים שבשניים מהם התגלו שתי תגליות גז, באזור הרחוק יותר מהחוף בוצעו שני קידוחים (תמר ודלית) עם 100% הצלחה. התנאים הגיאולוגים בשטח המערבי מצביעים על סיכוי גבוה למציאת תגליות נוספות.

ירון זר, אנליסט ראשי, הלמן אלדובי

איתוראן

חברת איתוראן מספקת שירותי איתור מיקום לגילוי רכבים, ושירותים משלימים כמו ניהול ציי רכב ושירותי ניווט (GPS). פעילות החברה בישראל מהווה כ-55% מהכנסותיה, ומאופיינת בבסיס מנויים איתן, במותג ידוע וחזק ובנתח שוק גבוה של כ-80%.

בשנים האחרונות החלה איתוראן לפעול במספר שווקים בינלאומיים, ובעיקר בברזיל, שמהווה כיום כ-32% מהכנסותיה. פעילות זו מהווה מנוע צמיחה הן עקב דרישה רגולטורית לפיה בכל רכב חדש יותקן מכשיר גילוי ואיתור בשנים הקרובות. סיבה נוספת היא שהחברה החלה להשתמש בטכנולוגיית GPRS, שמאפשרת לה כיסוי רחב בעלות נמוכה.

השפעת המשבר הכלכלי העולמי על החברה נמוכה יחסית הודות לבסיס המנויים הקיים שלה, המייצר תזרים חודשי קבוע. בנוסף, בתקופת מיתון יש ירידה במכירת מכוניות חדשות, שמקטינה את בסיס הלקוחות הפוטנציאלי, אולם היא מנוטרלת על ידי העלייה באחוז הגניבות - דבר שמביא להגברת הביקוש לפתרונות חכמים.

בשנים האחרונות הציגה החברה צמיחה דו-ספרתית בשורת ההכנסות, ושולי רווחיות תפעולית גבוהים של למעלה מ-20%. יש לה היום קופת מזומנים של כ-60 מיליון דולר, המהווים כרית בטחון ומיועדים לביצוע רכישות והאצת הצמיחה. בנוסף, המודל העסקי של החברה מתבסס על הכנסות קבועות מיותר מ-500 אלף מנויים, ופוטנציאל צמיחה גבוה.

אריאל קורינלדי, אנליסט ראשי, יובנק

שופרסל

שופרסל פרסמה תוצאות מרשימות לרבעון השני, במיוחד על רקע ההאטה במשק ונוכח התחרות המתגברת מצד הרשתות הפרטיות ומגה בול. בדו"חות ניתן היה להבחין במספר נקודות חוזק: יציבות בשורת המכירות וברווחיות הגולמית, רווחיות תפעולית של 4.8% - טובה משמעותית מהרבעון הקודם, ויציבות בנתח השוק למרות התחרות.

שופרסל מתמודדת היטב עם תנאי השוק הקשים, והניהול המוצלח של החברה בשנים האחרונות ממצב אותה היטב לקראת השיפור הצפוי ברווחיות עם ההתאוששות הכלכלית. השיפור יושג על ידי פתיחת סניפים חדשים, וקידום פורמטים שנמצאים בארסנל כמו המותג הפרטי.

למרות התחזית לכך שהרווחיות הממוצעת השנה תהיה מעט נמוכה יותר מזו של הרבעון השני, ההשקעה במניה אטרקטיבית, על רקע השילוב של סביבת מכפילים סבירה - 12 לשנת 2009 ו-10.5 לשנת 2010 - הנהלה מצוינת ותשואת דיבידנד גבוהה.

שי יצחקי, סמנכ"ל מחקר, מיטב

טבע

טבע פרסמה לאחרונה את דוחותיה לרבעון השני, שהיו טובים אך לא מפתיעים. לדברי הנהלת החברה, מימוש היעדים האסטרטגיים הינו טוב מאוד והאינטגרציה עם חברת באר גדולה מכפי שהעריכה תחילה. מכירותיה הסתכמו בכ-3.4 מיליארד דולר, כאשר התחזקות שער הדולר השפיעה לשלילה.

על המכירות השפיעו לטובה בעיקר השקת הגרסה הגנרית של תרופת

ה-Adderall XR המיועדת לטיפול בהפרעות קשב וריכוז. במקביל, מכירות חזקות של הקופקסון ושל מוצרים מחטיבת מוצרי הנשימה השפיעו לטובה גם הן. מכירות האזילקט, לעומת זאת, הסתכמו בכ-55 מיליון דולר, בדומה לרבעון הקודם. זו הייתה אכזבה מסוימת.

הרווח התפעולי המתואם non-GAAP עמד על כ-28.9%. על פניו הנתון נראה מדהים, אך צריך לקחת בחשבון שטבע קיבלה החזר של כ-40 מיליון דולר על הוצאות מחקר ופיתוח ממיזם הביוגנריקה המשותף לה ול-Lonza. כמו כן, המטבעות אמנם השפיעו בשורה העליונה והקטינו את המכירות, אך יש לכך השפעה שולית על הרווח התפעולי.

בשורה התחתונה, טבע הוכיחה פעם נוספת את יכולותיה הגבוהות ברכישה ומיזוג של חברות. היא אמנם לא שינתה את תחזיותיה ל-2009, אך ציינה כי ב-2010 יהיה שיפור של לפחות 35% ברווח הנקי - לפחות הגבול העליון של התחזית הקודמת. גם אם לא כל תחזיות החברה יתממשו, במחירה הנוכחי יש פוטנציאל לאפסייד. בנוסף, למניה בטא (מיתאם) נמוכה לשוק הישראלי והאמריקני, והיא השקעת עוגן סולידית בשוק שלא ברור לאן פניו מועדות.

אמיר פוסטר, אנליסט, פעילים ניהול תיקים

אלביט מערכות

מניית אלביט מערכות הצליחה בשבועות האחרונים לחצות את השיא שלה של כל הזמנים שלה, כאילו המשבר הכלכלי פסח עליה לחלוטין. ואכן נראה שהחברה נהנית מגידול מתמשך בביקוש למוצריה, ולראיה צבר ההזמנות למוצריה עמד על 5.1 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ולטענתה יעמוד על רמה גבוהה יותר בסוף השנה.

ברבעון האחרון החברה הכריזה על מספר עסקאות גדולות בתחומים הצבאיים והאזרחיים, בשוק המקומי ועם ממשלות וצבאות זרים. כמו כן, עם רמת חוב נטו אפסית וקופת מזומן של 270 מיליון דולר, היא ממשיכה להתרחב אורגנית ועל ידי רכישות.

ייתכן מאוד שהחברה תמשיך במגמת רכישות של חברות בשווקים גיאוגרפיים בהם אין לה נוכחות. לאלביט כלים טובים להתמודד עם התחרות המתחזקת והיא הוכיחה לאורך הזמן את יכולתה להתמודד עם האתגרים הניצבים בפניה. לראיה, בתוצאות הרבעון הראשון ניתן לראות ירידה בהכנסות, אך עלייה ברמת הרווחיות, הודות לתמהיל מוצרים רווחי יותר וגידול ביעילות התפעולית.

באקסלנס סבורים שחברה תציג רווח של כ-5 דולר למניה ב-2010, כלומר מכפיל רווח של 13.4 על רווחי שנה זו. עם תשואת דיבידנד חזויה נאה של 2.6%, תמחור סביר, צמיחה של כ-10% במכירות (ללא רכישות) ואופייה הדפנסיבי, אלביט מערכות היא אחזקה אטרקטיבית.

מורן נחשוני, אנליסט, אקסלנס קרנות נאמנות

המשביר לצרכן

לרשת פוטנציאל צמיחה כתוצאה מפתיחת סניפים חדשים וצמיחה פנימית של רשתות המשביר וניו-פארם שבבעלותה. רשת בתי הכלבו הנושאת את שם החברה חוזרת להיות מבוקשת ונתפסת כחנות עוגן בקניונים, לאחר מספר שנים בהם קניונים לא רצו בה.

בנוסף, ההתייעלות שעוברת רשת ניו פארם בא לידי ביטוי בשיפור בשיעורי הרווח. ההערכה היא כי ניו פארם יכולה להגדיל את מכירותיה בכ-20% לשנה לכ-1.5 מיליארד שקל ב-2010, ולשפר את שולי הרווח התפעולי ל-3%.

המשביר צפויה להגדיל את מכירותיה השנה ל-2.4 מיליארד שקל ואת הרווח התפעולי ל-72 מיליון שקל. את עיקר השיפור נראה בשנה הבאה, אז המכירות צפויות לגדול ל-2.8 מיליון שקל והרווח התפעולי לכ-100 מיליון שקל. החברה נסחרת היום לפי שווי של 315 מיליון שקל, ובהנחה שתחזיות הצמיחה וההתייעלות יתממשו, ההערכה היא ששוויה בפועל הוא כ-600 מיליון שקל.

כלכלני אור-גאפ

קבוצת דלק

מניית קבוצת דלק בעלת פוטנציאל להמשך עליות משמעותיות, גם לאחר ראלי של כמעט 500% מתחילת השנה. יש לכך מספר סיבות. ראשית, החשיפה הכוללת של הקבוצה לפעילויות הגז הטבעי הימי, כלומר לתגליות החדשות תמר ודלית ולמאגר הקיים של ים תטיס, היא משמעותית למדי, ומהווה כשליש מהערכת השווי הכוללת לקבוצה. אין ספק שהתגליות הללו והפוטנציאל לתגליות משמעותיות נוספות יהיו מנוע הצמיחה העיקרי של הקבוצה בשנים הקרובות.

חברת התפלת המים IDE (50% בבעלות קבוצת דלק) צפויה להיות בגל הראשון של החברות שיונפקו בחו"ל עם תחיית שוק ההנפקות הראשוניות. הנפקה כזו תתבצע לפי שווי של 500-700 מיליון דולר לפחות.

הקבוצה נכנסה שוב למדד המעו"ף בעדכון המדדים האחרון והיא צפויה להישאר שם לטווח הארוך לאור הסיבות הקודמות וחוזקן של החברות הבנות הציבוריות. בנוסף, היא נהנית מהסנטימנט החיובי השנה כלפי חברות אחזקה. עם חזרתה לשורה תחתונה חיובית, לאחר שני רבעונים של הפסד נקי, דלק חוזרת לחלק דיבידנדים, ובגין תוצאות הרבעון הראשון של השנה חולקו 6.35 שקל למניה - כמחצית מהרווח הרבעוני. שקלול גורמים אלו הופך את החברה לאטרקטיבית במיוחד.

יואב בורגן, אנליסט, לידר

בבילון

בבילון עוסקת בתרגום המקוון, בשני תחומים עיקריים: תוכנת התרגום בבילון בכ-75 שפות, ושיווק ופרסום מקוון באינטרנט בשיתוף פעולה עם גוגל העולמית.

מספר גורמים תומכים בצמיחתה, ובהם הגלובליזציה המואצת והצורך הגובר בתקשורת יעילה בין שפות שונות באמצעות האינטרנט, שיעורי הגידול במספר גולשי האינטרנט בעיקר במדינות המתפתחות, והתפתחות תחום הפרסום באינטרנט. גורמי צמיחה נוספים הם הקמת מאגר מומחים לתרגום מסמכים מורכבים וארוכים בזמן קצר, מעבר לשימוש בהרשאות תוכנה לפי חיוב חודשי, והגברת החדירה לשווקים מתעוררים ולארגונים עם היציאה המסתמנת המיתון העולמי.

החברה מציגה קצבי צמיחה מרשימים בהכנסות וברווח הנקי, של 31% ו-44% בהתאמה ברבעון הראשון. צפי ההכנסות ל-2009 עומד על כ-80 מיליון שקל, כאשר הרווח השנתי הנקי צפוי להיות גבוה מ-20 מיליון שקל, כלומר מכפיל רווח עתידי של כ-11.5.

בקופת החברה היו בסוף מארס כ-46 מיליון שקל, כאשר לחברה אין חוב חיצוני מהותי. העובדה שבבילון בתנופת צמיחה, ובו בזמן היא מייצרת מזומנים ושומרת על הוצאות מו"פ סבירות מעידות על הפוטנציאל העתידי הגדול הטמון בה. את קופת המזומנים הדשה ניתן יהיה לחלק בעתיד כדיבידנד משמעותי למשקיעים - ויש סימנים שמעידים על חלוקת דיבידנד נדיב בקרוב.

אדר עציוני, מנהל השקעות, אפריקה ישראל בית השקעות

בזק

בזק פועלת שנים רבות בכל תחומי התקשורת בארץ, אך תחת רגולציה נוקשה שלא מאפשרת לה לנצל את מלוא הפוטנציאל שלה. ככל שהתחרות בשוק תגבר הרגולציה צפויה לקטון, והתבוננות במספר נתונים מלמדת על פוטנציאל ההתייעלות והצמיחה של החברה.

בתחום הקווי, למשל, היא ממשיכה לאבד מנויים של קווים מסורתיים, אך היא מפצה על ההפסדים בתחום על ידי גידול בפעילות האינטרנט, כפועל יוצא משדרוג מהירות הגלישה והוספת מנויים. פריסת רשת ה-NGN מתקדמת, מביאה חדשנות וחיסכון תפעולי. החברה אף קיבלה אישור לשווק טלפוניה מבוססת אינטרנט.

בפלאפון, השקת הרשת הוכיחה את עצמה כמוצלחת, וכצפוי לא גררה מלחמת מחירים בענף. ניתן לראות את החברה מתקדמת לשיעורי EBITDA דומים לאלו של סלקום ופרטנר, ואין ספק שהפוטנציאל אצלה הוא הגדול ביותר מבין המפעילות. נתח השוק של בזק בינלאומי במגזר השיחות הבינלאומיות והאינטרנט ממשיך להיות יציב, וביס ניתן לראות המשך גידול ברווחיות.

בשורה התחתונה, פיזור הפעילות, התייעלות תפעולית נמשכת, חדשנות, יישור קו בתחום הסלולרי, תשואת דיבידנד מכובדת והפוטנציאל משחרור שלשלאות הרגולציה הנוקשה, הופכים את בזק לאחת ההשקעות המעניינות ביותר. *

עדי שטרן, מנהל השקעות סקטור אנרגיה ותקשורת, תמיר פישמן