מדריך שפת השוק: לקנות במחיר הנמוך, למכור בגבוה

שפת השוק - המדריך לכסף שלכם ■ רוב החברות הישראליות בארה"ב נסחרות בנאסד"ק ■ מה עושים שם עושי שוק, מה זה מחיר BID ומחיר ASK, ומה המשמעות של המרווח ביניהם

מי מכם שעוקב באדיקות אחר המניות הישראליות הנסחרות בנאסד"ק, לבטח שם לב שלכל אחת מהן יש מחיר שנקרא מחיר BID ומחיר ASK. נאסד"ק, הזכרנו, היא הבורסה השנייה בגודלה אחרי NYSE, והיא בורסה ממוחשבת שמתנהלת באמצעות רשת של מחשבים המקושרים ביניהם.

חוט השדרה של הנאסד"ק הם עושי השוק (Market Makers) שמחוברים לאותה רשת מחשבים, ותפקידם דומה לזה של הספציאליסטים בבורסת NYSE. עושה שוק משמש בעצם כסוכן עבור מניות של כמה חברות והוא אחראי לנהל את המסחר בהן, כלומר למכור מניות למי שרוצה לקנות, ולקנות מניות ממי שרוצה למכור.

בין עושי השוק לספציאליסטים יש שני הבדלים עיקריים: הראשון, עושי שוק אינם בלעדיים למניות שבהן הם סוחרים, ולכן לכל מניה יכולים להיות כמה עושי שוק. ההבדל השני הוא שעושי שוק מתווכים גם בין קונים ומוכרים מקרב הציבור, ולא רק בין ברוקרים ששולחים פקודות קנייה ומכירה עבור לקוחות משלהם.

וכך, עושה השוק מפרסם באופן שוטף (מרגע תחילת המסחר ועד סופו) לכל מניה שבאחריותו שני מחירים - מחיר BID ומחיר ASK.

מהו מחיר BID:

המחיר המקסימלי שבו הוא מוכן לקנות את המניה מהציבור. בארה"ב משתמשים במושג גם כדי לתאר הצעת רכישה שחברה אחת מגישה לשנייה.

לדוגמה, בצילום שמשמאל, צילום מסך של יום מסחר מסוים במניה של חברת "טבע", הנסחרת בנאסד"ק. בצילום אפשר לראות שמחיר BID הוא 49.02 דולר, וזהו המחיר המקסימלי שבו עושה השוק של טבע יהיה מוכן לקנות מניה. אם תוצע לו מניה במחיר 49.05 - הוא לא יקנה.

מהו מחיר ASK:

המחיר המינימלי שבו הוא מוכן למכור את המניה לציבור. לדוגמה, בתיאור רואים שמחיר ASK עומד על 54.98 דולר.

מה ההבדל ביניהם:

מחיר BID תמיד יהיה נמוך יותר ממחיר ASK, משום שעושה השוק תמיר מוכר ביוקר וקונה בזול.

מחירי BID ומחירי ASK, חשוב לציין, רלוונטיים רק למניות שנסחרות בנאסד"ק ואינם קיימים במניות שנסחרות בפלטפורמות מסחר אחרות בארה"ב.

מה מרוויח עושה השוק:

עושי השוק אמורים לחולל מסחר במניה, ליצור ביקוש והיצע. אין הגבלה על מספר המניות שעושה השוק מחזיק כי מדובר בנתון נזיל שמשתנה בכל שנייה.

עושה השוק מרוויח מהמרווח שבין מחיר ה-BID למחיר ה-ASK. מרווח זה נקרא Spread.

כשיש ירידות חדות בשוקי ההון, עושה השוק עלול להפסיד על מלאי המניות שברשותו (שהוא אמור למכור), ואילו כשיש עליות חדות, עושה השוק יכול להרוויח על מלאי המניות שברשותו (שהוא קנה או שהוא אמור למכור).

מה משמעות המרווח:

מרווח יכול להשתנות בין חברה אחת לשנייה, ושני הגורמים העיקריים שמשפיעים על גודלו הוא גודל החברה (שווייה בשוק ההון) ומידת הסחירות של מנייתה.

ככל שהחברה קטנה יותר והסחירות בה נמוכה, המרווח יכול להיות גדול מאוד. מרווח הוא סוג מסוים של מדד לסיכון, ובחברות קטנות שהסחירות בהן נמוכה, התנודתיות שמאפיינת את המסחר בהן (היכולת של המניות לרדת או לעלות בעשרות או מאות אחוזים) גבוהה מאוד ולכן המרווח גדול. נוסף לכך, בחברה קטנה יהיו למניה פחות עושי שוק וקשה יהיה להם לקבל ולבצע פקודות קנייה ומכירה.

לעומת זאת, ככל שהחברה גדולה יותר והסחירות בה גבוהה, המרווח יכול להיות מאוד קטן ולעמוד על סנטים בודדים. לדוגמה, במניית מיקרוסופט, ביום שישי האחרון, עמד המרווח על 23 סנט.

דוגמה:

אם מחיר BID למניה מסוימת הוא 23.53 דולר, והקונה רוצה לקנות אלף מניות במחיר הזה, אזי אם יימצא בשוק מוכר שירצה למכור את אותה כמות במחיר הזה, העסקה בין שני הצדדים תצא לפועל.