המפלגה מצטמקת: מורדי העבודה יקימו תנועה חדשה

ארבעת המורדים מתכוונים להציע לברק: פרישה בהסכמה ■ ברק בתגובה: "אני לא יודע מה זה פרידה בהסכמה, שיחזירו את המנדט" ■ "אנחנו רוצים מאוד שהם יחזרו, ואני אעשה כל דבר בשביל זה"

למרות הפשרה שהושגה אמש (ד') בוועידת מפלגת העבודה, מורדי הסיעה נחושים בדעתם לפרוש מהסיעה. חברי קבוצת "הארבעה" בעבודה - אופיר פינס, יולי תמיר, איתן כבל ועמיר פרץ - הודיעו היום כי בכוונתם להקים תנועה חדשה, "שתיתן מענה לכל הערכים של העבודה למי שאינם רואים בה יותר את ביתם".

הארבעה בוחנים את האפשרות לדרוש מיו"ר העבודה, אהוד ברק, לפרוש מהמפלגה בהסכמה, ושוללים לחלוטין אפשרות של התפטרות מהסיעה.

לדבריהם, "הוועידה גרמה להשלמה שצריך פירוד, ובימים הקרובים יוחלט איך יעשה הדבר". בשבוע הבא ייפגשו המורדים כדי לגבש את אופן הפעולה.

לפי חוק יסוד: הכנסת, יכולה ועדת הכנסת לאשר התפלגות מסיעה "בהסכמה", ללא התחשבות במספר החברים המעוניין לפרוש. לפי חוק מופז שאושר השבוע, אם אין הסכמה - נדרש שליש סיעה או שבעה מחבריה להתפלגות. פרישה בהסכמה דורשת כמובן את הסכמת שני הצדדים, אולם הבוקר שלל ברק בראיון ל"קול ישראל" את הרעיון של פילוג בהסכמה וקרא למורדי המפלגה להחזיר את המנדט.

לדברי ברק, "פה יש חבורה שמה שהיא עושה זה לא דמוקרטי לא ציבורי ולא מוסרי", אמר. "אם הם איבדו את אמונם, הם בהחלט יכולים להתפלג, אבל הרבה יותר מתאים שיחזירו את המנדט. זה לא בחירות אישיות. בחרו ברשימה של העבודה. היא קיבלה תמיכה בציבור. אין פה שום מנדט של בן אדם".

עם זאת, אמר ברק כי "אנחנו רוצים מאוד שהם יחזרו, ואני אעשה כל דבר בשביל זה, אבל עדיין אנחנו לא יכולים לקבל את העיקרון של 'איש היישר בעיניו ייעשה'. אם במציאות הם ימשיכו לפעול בדרך הזו, זוהי התנהגות לא דמוקרטית, שלא תואמת את הנורמות הציבוריות של המפלגה".

קריעת ים סוף

בעקבות דבריו של ברק, אמר הבוקר פינס "השאלה אם מתגרשים מגירושים מלוכלכים או מכובדים - עדיף לבוא בצורה מכובדת לוועדת הכנסת ולהודיע על פרידה בהסכמה". פינס, שהיה שותף לגיבוש הפשרה אמש בוועידה, הוסיף כי "עשיתי מאמץ גדול לייצר שלום בית, אבל הפשרה שנוצרה לא אפשרה את זה. עכשיו אנחנו יודעים סופית שאין שלום בית. ברק ידע שכדי להביא גם את 'הארבעה' הוא היה צריך ללכת אקסטרה מייל, ואת זה הוא לא הסכים לעשות".

פינס אמר כי המהלך לא יהיה קל עבורו. "כולנו נתנו מיטב שנותינו לעבודה. לי קשה הקריעה כקריעת ים סוף. אני מאוד מתייסר עליה. רציתי להגיע לכללי משחק שיאפשרו למיעוט לחיות בתוך המפלגה, אך יש כאן מצב של עריצות הרוב. נכון שהחוקה מיתנה את העובדה שברק הוא שליט כל יכול, אך עדיין זו חוקה רעה", ציין גם פרץ תקף את דבריו של ברק: "מי שצריך להחזיר את המנדט זה ברק, הוא זה שהופיע בפני ציבור הבוחרים בהצהרות שהוא אלטרנטיבה לרה"מ, בנימין נתניהו, ובעצם היום הוא הפך לשכפ"ץ שלו. ברק הונה את הבוחרים", אמר. פרץ אף התייחס לדברים שיוחסו היום לברק שקרא למורדים "אימפוטנטים", וכינה אותו בתגובה "אימפוטנט מוחלט".

פריימריז ליו"ר באוקטובר 2012

לפי הפשרה שהושגה אתמול, הבחירות לתפקיד יו"ר המפלגה ייערכו באוקטובר 2012. משמעות הפשרה היא שהפריימריז לראשות מפלגת העבודה יתקיימו שנה לפני הבחירות הכלליות ולא חצי שנה לפני, כפי שברק רצה לקבוע בחוקת המפלגה.

כמו כן, הוסכם כי נשיא הוועידה יהיה אדם לא פוליטי. עוד נקבע כי במקרה שהבחירות הכלליות לא ייערכו במועדן, יהיה תהליך מיוחד לקביעת המועד הפריימריז. בנוסף הוסכם כי יחוזק מעמדו של בית הדין של המפלגה. *

11