4,500 דולר תמורת מכונית ישנה

באירופה וארה"ב משפרים ציי רכב בתוכניות גריטה, ישראל מסתפקת ב"מיסוי ירוק"

בדיקה בלוח יד-2 מגלה שמוצעות בו למכירה יותר מ-500 מכוניות במחיר 2,500 שקל ופחות. ברור שמכוניות אלה הן גרוטאות מזהמות ושישמשו מלכודת מוות במקרה של תאונה, אפילו בעוצמה בינונית.

בארה"ב, גרמניה, איטליה, בריטניה, רומניה, אוסטריה הולנד, ספרד וסרביה יכולים היום חלק גדול מבעלי מכוניות ישנות ומזהמות לקבל תמורתן זיכוי כספי, בארה"ב הסכום יכול להגיע ל-4,500 דולר. בכסף זה יכולים בעלי הרכב הישן לקנות מכונית חדשה, מזהמת פחות. התוכנית מוכרת יותר בשם 'cash for clunkers' והיה כדאי למדינה כמו שלנו, שבה צי הרכב מיושן ובעיקר לא בטיחותי, ליישם תוכנית דומה.

בישראל הנהגים צריכים להסתפק ב"מיסוי הירוק" שהותיר את מחיר כלי הרכב שמזהמים פחות כמעט ללא שינוי בעוד המכוניות היקרות והנחשקות שמזהמות יותר, הפכו ליותר קשות להשגה. מטרתו העיקרית של חוק המיסוי הירוק להגדיל את גביית המיסים השנתית מרוכשי הרכב בישראל בעוד 400 מיליון שקל. אם באוצר רוצים להיות ירוקים, הם היו צריכים להוזיל יותר דגמים שמזהמים פחות.

המכוניות שנגרטות והופכות לגוש מתכת בארה"ב ואירופה הן במצב טוב יותר מרוב המכוניות המשומשות בישראל.

בגרמניה כ-50 אלף מכוניות שנגרטו על פי הרישומים, הוברחו בפועל בשלמותן לאפריקה ולמרכז אירופה. ארה"ב, העתיקה את המודל הגרמני אך ומיישמת אותו בשינוי מהותי אחד, היא מחייבת את סוחרי המכוניות המקבלים את המכונית לגריטה, להבטיח את השבתתה. הם מחוייבים לשפוך למנוע שלה נוזל סודיום סיליקט ("זכוכית נוזלית"), על מנת להשבית את המנוע ובכך למנוע את העברת המכונית למקסיקו.

בצרפת רשמו יצרניות הרכב הגדולות עלייה של כ-9% בייצור מכוניות מיני בזכות תוכנית שמעודדת רכישה של מכוניות קטנות ומזהמות פחות. אפשר ליישם בהדרגה ובתבונה תוכנית גריטה של כלי רכב. צי הרכב המיושן בישראל משווע לסיוע קטן שיוכל לחולל שינוי לטובה.