כלל פיננסים מעלה את מחירי היעד למניות הבנקים בישראל

יובל בן-זאב, ראש מחלקת המחקר בכלל פיננסים שהמליץ למשקיעים לקנות מניות בנקים כבר בתחילת מארס, ממשיך להעדיף את ההשקעה בהן

יובל בן זאב, ראש מחלקת המחקר של כלל פיננסים, מעלה את מחירי היעד של מניות הבנקים בישראל לאור סימני ההתאוששות הכלכלית שאמורים לבוא לידי ביטוי כבר בדו"חות הרבעון השני של הבנקים, שיפורסמו בסוף החודש. כך עולה מסקירה שהגיעה לידי "גלובס". זאת, כשבוע בלבד לאחר שאלון גלזר מלידר שוקי הון בחר דווקא להוריד את ההמלצה למניות הבנקים, בטענה שהם "כבר לא ממש זולים".

בתחילת חודש מארס העלה בן זאב את המלצתו לסקטור הבנקאות בישראל ל"קנייה", ומאז זינק מדד הבנקים בכ-92%. גם לאחר הריצה הזו בן זאב מעריך שזה לא הסוף.

"הבנקים נסחרים במכפיל הון ממוצע של 0.95 ואנו ממשיכים בהמלצת 'משקל יתר' לסקטור ומעדיפים את ההשקעה במניות שני הבנקים הגדולים - פועלים ולאומי ", אומר בן זאב. למניית הפועלים הוא מצמיד מחיר יעד של 15.7 שקלים, למניית לאומי 15.3 שקלים, למניית דיסקונט 7.5 שקלים, למזרחי טפחות 34 שקל ולמניית הבינלאומי 54 שקל.

הסיבות לאופטימיות של בן זאב אינן מסובכות. ראשית, הפרשות הבנקים לחובות מסופקים נמוכות מהצפוי בשל ההתאוששות הכלכלית. "בתחילת השנה חששנו מזינוק חד בהפרשות לחומ"ס לרמה של 1-1.3% מתיק האשראי", הוא מזכיר. "כעת אנו מעריכים כי ההפרשות יסתכמו ב-1% ואף פחות מכך".

בן זאב חוזר על הערכתו כי תיקי הנוסטרו של הבנקים עשויים לייצר עבורם ערך, בשל הראלי בשווקים הפיננסים בחודשים האחרונים. הירידות בשווקים היוו גורם מרכזי למחיקות הבנקים ברבעון הרביעי של 2008, אך בן זאב מסביר כי "הצטמצמות המרווחים באג"ח הקונצרניות בכלל ובאג"ח במגזר הפיננסים בפרט מקטינות את הסיכון ומגדילות את הפוטנציאל ליצירת ערך. הבנק שצפוי לבלוט לטובה בסעיף זה הוא בנק לאומי".

נוסף על כך, הלימות ההון החזקה של הבנקים והעלייה במרווח על האשראי מספקים, להערכת בן זאב, קרקע פוריה להמשך העלייה במניותיהם. ומה לגבי דיבידנד? "בקרוב", אומר בן זאב, ומוסיף: "הלימות ההון הגבוהה תאפשר לבנקים לחזור ולחלק דיבידנד בתוך זמן לא רב. ייתכן שהבינלאומי יחלק דיבידנד עוד השנה, בנק לאומי יילך בעקבותיו וכבר מחצית 2010 קיים פוטנציאל חלוקה גם במזרח והפועלים".

למרות זאת, יש לציין כי נושא הדיבידנד במערכת הבנקאית אינו פשוט כלל ועיקר. בשבוע שעבר דווח ב"גלובס" כי המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, לא יאפשר לבנקים לחלק דיבידנדים כלומר עד לסיום בחינת השפעת כללי באזל 2 על הלימות ההון, כלומר עד אמצע 2010. סוגיית הדיבידנד סבוכה עוד יותר בבנק הפועלים, שכן הבנק מנוע מלחלק דיבידנד עד שנת 2012 בשל ההפסדים אותם רשם ב-2008.