המאבק על הפנסיה: עובדי חב' החשמל מאיימים בסכסוך עבודה

מחריף המאבק סביב ההפרשה העודפת של מיליארדי שקלים שביצעה חברת החשמל לטובת הפנסיה של העובדים ■ בוועד החליטו לפנות להסתדרות לאחר שהנהלת החברה לא הגיבו לדרישה לשתף את העובדים בדיונים ולמנות אקטואר חיצוני מטעמם

מחריף המאבק סביב ההפרשה העודפת של מיליארדי שקלים שביצעה חברת החשמל לטובת הפנסיה של העובדים. ל"גלובס" נודע כי ועד עובדי חברת החשמל, בראשות היו"ר מיקו צרפתי, מאיים לפנות להסתדרות בבקשה להכריז על סכסוך עבודה בחברה, זאת בעקבות הדרישה להחזיר את ההפרשה העודפת.

בוועד החליטו לפנות להסתדרות העובדים הלאומית לאחר שהנהלת החברה לא הגיבו לדרישה לשתף את העובדים בדיונים ולמנות אקטואר חיצוני מטעמם לבדיקת ההפרשות לפנסיה.

"מדובר בנושא דחוף וקריטי נוכח ההשלכות המיידיות והעתידיות שלו על זכויות הפנסיה של גמלאי החברה", כתב צרפתי להנהלת חברת החשמל, "למרות פנייתי, ארגון העובדים לא קיבל את המידע והנתונים שהתבקשו לצורך קיום בדיקה מטעמו, ולא הוזמנו לדיונים בנושא בהנהלה ובדירקטוריון בשל דחיפות הנושא, במיוחד בעיתוי שבו הצדדים מבקשים להיכנס למו"מ בנושא הרפורמה".

באחרונה פרצה מחלוקת בין חברת החשמל למשרד רו"ח של החברה ברייטמן-אלמגור, סביב אופן הרישום. זאת בעקבות דו"ח אקטואר החברה לפיו הפרישה החברה ב-10 השנים האחרונות סכום עודף בסך של 4.5 מיליארד שקל לקופת הפנסיה של העובדים, לכאורה שלא כחוק.

רשות ני"ע תכריע

בסוף השבוע החליטה חברת החשמל לפנות לרשות ניירות ערך כדי שתכריע במחלוקת. לפי הערכות, אם תתקבל הדרישה לתקן את הדוחות, המשמעות מבחינת העובדים היא שחיקה של 1.5% לשנה

מדובר במחלוקת שהשפעתה על ההון העצמי של החברה והרווח שלה מהותית: אם תתקבל עמדת, ההון העצמי של חברת החשמל יגדל בכ-3 מיליארד שקל. לעומת זאת, אם תתקבל עמדתה של חברת החשמל, ההוצאה העודפת תירשם כהכנסה ותיפרס על פני תקופה של 10-15 שנה, כאשר בכל שנה תרשום החברה רווח של 200-300 מיליון שקל.

מחברת החשמל נמסר כי "החברה פנתה מיוזמתה לרשות לני"ע על מנת לקבל את עמדתה בנושא. כל העניין הוא חשבונאי ללא כל השכלות על פגיעה כזו או אחרת בזכויות הפנסיה של העובדים".