היזם וולט דיסני

פארק השעשועים המפורסם בעולם הוא מופת לקדמה ושכלול טכנולוגיים לתיירות

בשבוע שעבר חגגנו בדיסני-וורלד את יום הולדתו ה-12 של א'. 39 שנים אחרי הקמתו של פארק החלומות, הטכנולוגיה והקידמה רק ממשיכים להעצים את חווית המבקרים כאן.

דיסני-וורלד מהווה דוגמה מצוינת לשילוב מושלם בין חזית הטכנולוגיה ליצירתיות, ניהול קפדני ושאיפה לשלמות, היוצרים ביחד בכל שנה חוויה של חופשה קסומה עבור מיליוני מבקרים.

הנופשים מתכננים את חופשתם באמצעות אתרי אינטרנט מתוחכמים. הם בודקים סטטיסטיקות של שעות השיא באטרקציות השונות, מתכננים את מסלולם לפי העדפות אישיות ומתאימים את תוכניתם לתקציבם על-פי אלפי שילובים שמציגים האתרים.

בבתי המלון השייכים לדיסני, מקבלים המבקרים כרטיס מגנטי, המכיל את "הפרופיל האישי" שלהם. הכרטיס מאפשר להם לשלם באלפי החנויות, המסעדות והאתרים באזור.

הכרטיס סופר להם את נקודות השימוש במסעדות הרבות ומאפשר להם מעקב שוטף אחר מצב החשבון שלהם. למעשה, ניתן לבלות שבוע ימים בדיסני-וורלד מבלי להזדקק לכרטיסי אשראי או כסף מזומן, מאחר שהכרטיס המגנטי מהווה אמצעי תשלום לכל דבר.

בנוסף, אותו הכרטיס, הוא גם המפתח לחדר במלון. הכול, בזכות מערכת מחשוב מתוחכמת, המקושרת בו זמנית למאות אלפי נקודות גישה, וכמובן גם מאובטחת היטב, לאור מיליארדי הדולרים המתגלגלים בתוכה מידי שנה.

היזם וולט דיסני

האימפריה האדירה הזו מקפלת בתוכה גם סיפור מופלא של יזמות וחזון. וולט דיסני נולד ב-1901, והקים את העסק הראשון שלו - חברה לאנימציה - בהיותו כבן 20. החברה הזו נכשלה ודיסני ואחיו רוי הקימו בלוס אנג'לס חברה חדשה להפקת סרטים מצוירים, בה השקיעו את כל רכושם - 250 דולר.

בשנת 1928, בנסיעה ברכבת בין ניו-יורק ללוס אנג'לס, המציא דיסני את דמות העכבר החביב, לו קרא תחילה מורטימר, ובעצתה של אשתו שונה שמו למיקי מאוס. העכבר הפך למותג של האימפריה שקמה בעקבותיו.

"שלגייה ושבעת הגמדים" העניקו לדיסני את האוסקר הראשון שלו. בסרט נעשה לראשונה שימוש במצלמה מרובת מישורים, על-מנת ליצור אפקט תלת-מימדי.

ב-1940, בסרט "פנטזיה", השתמש דיסני, לראשונה אי-פעם, בטכנולוגית סראונד סטריאופוני, ויצר את אחת היצירות המפורסמות ביותר בעולם הקולנוע. אחריה הגיעו "מרי פופינס" ו"פיטר פן", "פינוקיו" ו"ספר הג'ונגל" ורשימה ארוכה של להיטים נוספים, שהפכו את דיסני למותג-על.

בשנת 1955 דיסני הגשים את חזונו להקים פארק שעשועים סביב נושאי סרטיו, ושערי "דיסני-לנד" בקליפורניה נפתחו לקהל. בתחילת שנות ה-60 הוא קנה שטח ענק בפלורידה, על-מנת להקים בו רשת של פארקים תחת השם "דיסני-וורלד". הוא לא זכה לראות את החזון הזה מתגשם, ואחיו רוי, שותפו לעסקים למעלה מארבעים שנה, הוא זה שחנך את "דיסני-וורלד" בשנת 1971, חמש שנים לאחר מותו של אחיו.

היום דיסני היא אימפריה של סרטים, רשתות טלוויזיה, אתרי נופש ותיירות, אוניות קרוז ומוצרי צריכה, המגלגלת מיליארדי דולרים בשנה. כל זה התחיל בחזונו ובעבודתו הקשה של יזם אחד, וולט דיסני, ששם בפי אחד מגיבוריו (נחשו מי), את המילים הבאות: "אם ביקשת משאלה / לא חשוב כלל מי אתה / כל אשר לבך ירצה אכן יקרה / אם תאמין בחלומך / תתגשם כל משאלה / אם ביקשת רצונך / באמונה שלמה". *