גייתנר מבקש לעלות את תקרת החוב הציבורי; צופה פריצת המסגרת באוקטובר

מתחזיות סוחרי אג"ח עולה כי עד ל-30 בספטמבר, יונפקו אג"ח חדשות בהיקף של 2 טריליון דולר; וב-2010 צפויות הנפקות שחדשות בהיקף של עד 1.6 טריליון דולר

שר האוצר של ארה"ב, טימותי גייתנר, הציע בסוף השבוע החולף באופן רשמי לקונגרס, כי יעלה את תקרת החוב הציבורי המותר במסגרת החוק. המסגרת הזו עומדת כעת על 12.1 טריליון דולר. לדבריו, התקרה הזו עלולה להיפרץ כבר באמצע חודש אוקטובר.

הנפקות עצומות

"חשוב מאוד שהקונגרס יפעל לפני שנגיע לתקרה, כדי שהאזרחים והמשקיעים בארה"ב וברחבי העולם יוכלו להיות סמוכים ובטוחים שארה"ב תעמוד תמיד בהתחייבויותיה", כתב גייתנר למנהיג הרוב בסנאט, חבר המפלגה הדמוקרטית הארי ריד. עותק מהמכתב הגיע לידי רויטרס.

מוקדם יותר בשבוע שעבר אמרו פקידים במשרד האוצר שתקרת החוב הציבורי, שהועלתה לאחרונה בפברואר, במקביל לאישור תוכנית התמריצים בת 787 מיליארד הדולר, עשויה להיפרץ ברבעון אוקטובר-דצמבר. במכתבו של גייתנר נאמר שפריצת התקרה עלולה להתרחש שבועיים לפני תקופה זו, במקביל לתחילת שנת הכספים 2010.

הבקשה האחרונה הועלתה בעוד משרד האוצר מגדיל לרמות חסרות תקדים את ההלוואות שהוא נוטל כדי לממן את תוכניות התמריצים והחילוץ הפיננסיות, ולהתמודד עם המיתון העמוק שפגע קשות בהכנסות המס.

מתחזיות של סוחרי אג"ח עולה כי בשנת הכספים 2009, שתסתיים ב-30 בספטמבר, יונפקו אג"ח חדשות בהיקף של 2 טריליון דולר. בשנת הכספים 2010 הם צופים הנפקות של אג"ח חדשות בהיקף של עד 1.6 טריליון דולר.

שיקולים פוליטיים

הבקשה להעלות את תקרת החוב הציבורי צפויה לעורר את זעמם של הרפובליקנים, שמאשימים את הנשיא אובמה בבזבוז חסר מעצורים. ייתכן שהרפובליקנים ינסו לעכב את החקיקה בניסיון לחלץ מאובמה ויתורים בתוכנית הרפורמה שלו לשירותי הבריאות. גייתנר קרא לריד לא להניח לשיקולים פוליטיים לפגוע בכושר האשראי של ארה"ב, וציין שהוא מצפה לשתף פעולה כדי להבטיח בהקדם האפשרי את אישור הצעת החוק על העלאת תקרת החוב הציבורי.

"מעולם לא סירב הקונגרס להעלות את תקרת החוב הציבורי במידת הצורך. מכיוון שחברי שתי המפלגות הכירו מזמן בצורך להרחיק שיקולים פוליטיים מסוגיה זו, זכו צעדים אלה בדרך-כלל בתמיכה דו-מפלגתית", כתב גייתנר. "אין ספק שהרגע הנוכחי בהיסטוריה שלנו דורש את המשכה של מסורת זו".