משרד התחבורה: ESP כמעט בכל רכב החל מהשנה הבאה

קיבלו פטור: מסחריות קלות וכלי רכב שיגיעו ארצה עד סוף אוקטובר וכלי רכב, שלגביהם יוכח כי היצרן לא מציע את המערכת אפילו כאופציה

משרד התחבורה החליט להעניק לכלי רכב מסחריים קלים המוגדרים באירופה בתור קטגוריה "N1" פטור מחובת התקנת מערכת בקרת יציבות (ESP) שתיכנס לתוקף בתחילת 2010. כך עולה מנוסח התקנה.

המשמעות היא, שמסחריות קלות דוגמת רנו קנגו, סיטרואן ברלינגו ופורד קונקט יוכלו להמשיך להיות מיובאות לישראל ללא המערכת, לפחות עד שהיא תהפוך להיות דרישת חובה גם באירופה בעוד כשנתיים.

מבחינה מסחרית חוסכת ההקלה ליבואנים של אותם כלי רכב, וכנראה גם לקוחות, התייקרות של אלפי שקלים שהייתה מתחייבת מהתקנת המערכת. במקרים מסוימים החיוב היה עשוי לעצור כליל את הייבוא של דגמים מסוימים.

ביחס לכלי רכב פרטיים מאפשרות התקנות להעניק פטור מייבוא ESP גם לרכב פרטי חדש, שנפרק בנמל עד ה-31 באוקטובר השנה - כחודש לפני כניסת התקנות לתוקף. בענף מעריכים כי יבואנים רבים, שלגביהם התקנת מערכת ESP תהיה כרוכה בייקור הרכב, ישאפו לייבא לישראל מלאים גדולים של דגמי רכב ללא מערכת בקרת היציבות עד למועד האמור.

מדובר בעיקר ברכבי ליסינג בסיסיים ובכלי רכב קטנים, שהתקנת ESP עלולה לייקר אותם ב-2,000 עד 3,000 שקל. התקנות מאפשרות גם להעניק פטור מהמערכת לכלי רכב, שלגביהם יוכח כי היצרן לא מציע את המערכת אפילו כאופציה.