מארק מוביוס חוזה תיקון של 30% בשווקים הפיננסיים

"גורו השווקים המתעוררים": "כאשר יש כאלה עליות חדות כמעט ללא עצירה, אין ספק שתיקון יגיע בשלב כלשהו. אני צופה תנודתיות רבה" ■ מדד ה-VIX צפוי לזנק ב-13% במהלך 5 השבועות הקרובים

"גורו השווקים המתעוררים", מארק מוביוס, חוזה נפילה של עד 30% לשוקי העולם בהמשך השנה, לאחר שהשווקים עלו בחדות מהשפל שהציגו בתחילת השנה.

"כאשר יש כאלה עליות חדות, כמעט ללא עצירה, אין ספק שתיקון יגיע בשלב כלשהו. אני צופה תנודתיות רבה", אמר מוביוס, מנכ"ל טמפלטון השקעות, בכנס שנערך בקואלה למפור, מלזיה.

מדד MSCI העולמי טיפס ב-54% מאז השפל של 13 שנה שהציג ב-9 למארס, לאחר שממשלות ברחבי העולם הזרימו כ-2 טריליון דולר למגזר הפיננסי, לתשתיות, לתעשיית הרכב ולסקטורים נוספים, על מנת להגדיל את הביקושים.

סוחרי האופציות מהמרים כי הראלי הארוך ביותר במדד S&P 500 מאז שנות ה-30' לא יעבור בשלום את ספטמבר - שמבחינה היסטורית נחשב לחודש הגרוע ביותר לשוק המניות האמריקני.

מדד ה-VIX , או בשמו הפופולרי "מדד הפחד", צפוי לזנק ב-13% במהלך חמשת השבועות הקרובים. מדובר במרווח הגדול ביותר מאז אוגוסט 2008, רגע לפני שמדד S&P 500 הציג את הירידה הדו חודשית החדה ביותר מזה 21 שנה.

מדד ה-VIX הוא אחד המדדים החשובים ביותר למדידת ה"עצבנות" של השווקים, וגורם מסייע בניבוי המגמה בשוק המניות. ב-1993 הפך ה-VIX למדד סחיר בבורסת ה-COBE (בורסת האופציות של שיקאגו).

מדד ה-VIX מחושב על בסיס סטיות התקן הגלומות באופציות על המדד לחודש אחד קדימה. הוא לוקח בחשבון לא רק את האופציות הסחירות אלא גם פרמטרים נוספים כמו הריבית, תקופת הזמן וסטיית התקן הצפויה לכל נכס. סטיות תקן גבוהות מעידות על תנודתיות גבוהה בשוק המניות.