פלונטר על גבי פלונטר

מכבי חיפה, ערוץ הספורט, מכבי ת"א כדורסל, HOT, צ'רלטון, yes, ליגת העל ■ הגיע הזמן לעשות קצת סדר בבלאגן של מכרזי זכויות השידור

למי שלא שם לב, עוד 12 ימים נפתחת ליגת העל והסכם טלוויזיה אין. לא שאנחנו סופרים את הימים, אבל בכל זאת היה נראה שמשהו אמור להשתחרר. אז הנה כמה דברים שתוקעים את העסק וגורמים לפלונטר על גבי פלונטר.

ההתאחדות מסונדלת

עד עכשיו הוגשו הצעות לרכישת שתי חבילות - חבילה אחת כוללת את משחקי גביע הטוטו, הליגה הלאומית, גביע המדינה ותוכנית הסיכום. עבור החבילה הזאת ערוץ הספורט היה מוכן לשים בסביבות 2.1 מיליון דולר. בנוסף הוא הגיש הצעה של בסביבות 1.05 מיליון דולר על חבילת הסלולר והאינטרנט.

מבחינת תחרות אין שום בעיה לכאורה. כי הרי אף אחד לא ניגש למכרז על זכויות השידור של החבילה הראשונה. אז למה היא לא נמכרת? שתי בעיות יש כאן. קודם כל, בהתאחדות לכדורגל ובספורטפייב חוששים ממכירה של "החבילות הזולות" - החשש הוא שערוץ הספורט ישלים את הרכישה של הדברים "הזניחים" ואחר כך כשיגיעו לעניין המו"מ על המשחק המרכזי - אותו מנהל ערוץ הספורט מטעם חברות הכבלים והלוויין - יתחילו ניגונים על עניינים כספיים ועל כך שכבר התחייבו על סכום של בסביבות 12 מיליון שקל לעונה. לכן, ההתאחדות מעדיפה למרוח את הדברים כמה שיותר, לסגור קודם את המשחק המרכזי, ורק אחר כך להגיע לחבילות האחרות.

בעיה שנייה נוצרת בגזרת חבילת האינטרנט והסלולר. פורטל האינטרנט ONE הגיש הצעה ראשונית עבור החבילה הזאת בסכום של כ-900 אלף דולר. בהתאחדות, שסוף סוף הצליחו להחזיק ביד חבילה עם מספר קופצים, רוצים לבצע הליך תמחור בין ONE לבין ערוץ הספורט, בהנחה שהליך כזה יביא להעלאת המחיר. הבעיה? ההתאחדות מסונדלת על-ידי ערוץ הספורט, שכבר רמז שאם לא יקבל את חבילת האינטרנט לא ייקח מההתאחדות גם את חבילה מספר 1 (תוכנית סיכום, גביע המדינה וגביע הטוטו).

איך יוצאים מהצרה הזאת? בהתאחדות כבר היה מי שהעלה אפשרות של מכירת חבילות הסלולר והאינטרנט בקרב ראש בראש בין ONE לערוץ הספורט, ו"אחר כך אולי נחכה עם חבילת גביע המדינה וגביע הטוטו לשלבים מאוחרים יותר של העונה מאחר שאין חובת שידורים על השלבים האלו של גביע הטוטו, וגם ככה גביע המדינה מתחיל מאוחר יותר".

בינתיים, ההצעה של ערוץ הספורט תקפה לתחילת העונה. ועל כל מחזור שעובר בגביע הטוטו ולא משודר, ההתאחדות תיאלץ בסופו של דבר לקבל פחות כסף במידה שתסגור עם ערוץ הספורט.

רד-בול לא נותנת להם כנפיים

הנה עוד נושא מעניין בהקשר הזה של זכויות השידור. הלחץ שמתחיל להתהוות אצל חברות הכבלים והלוויין ממכירת החבילה הדיגיטלית (DTT), גורמת לכך שהן החלו להטיל וטו על הוצאות נכסים לערוצים הפתוחים. למשל, ערוץ הספורט שמחזיק בזכויות השידור של צמד משחקי הפלייאוף של מכבי חיפה על העלייה לליגת האלופות מול רד-בול זלצבורג - בשל העניין סביב המשחק הזה היה יכול למכור אותו לערוצים פתוחים (ערוץ 2 או ערוץ 10) ולקחת עבורם לפחות 200 אלף דולר. השארה של המשחקים האלו בערוץ הבסיס (ספורט 5), לא נותנת לערוץ הספורט שום אפקט כלכלי. אבל מבחינת חברות הכבלים והלוויין היא משאירה נכס אטרקטיבי מאוד "בבית".

הדבר נכון גם הלאה, אם חיפה תעפיל לשלב הבתים הרי שאותם שישה משחקים יכולים להיות שווים לערוץ הספורט סכום של קרוב למיליון דולר ממכירה הזכויות. אבל גם כאן בחברות הכבלים והלוויין לא ירצו להוציא נכסים כאלו החוצה לטובת מנויי ה-DTT.

כזכור, במסגרת המלחמה על השארת תכנים בכבלים והלוויין צפוי לקבל ערוץ הספורט שתי בוננזות לא קטנות - את שידורי מכבי ת"א ביורוליג ואת ליגת העל בכדורגל.

מלכוד הרגולציה

מי שעוד מסתכל בעניין על המשחקים הקרובים של מכבי חיפה מול זלצבורג היא חברת צ'רלטון. כאמור, ערוץ הספורט מחזיק בזכויות של ליגת האלופות ומקווה מן הסתם שחיפה תהיה בשלב הבתים. אצל המתחרים מצ'רלטון, לפחות מבחינה מסחרית היו מעדיפים לקבל תוצאה הפוכה - מה שיכול להיות שווה לחברה לא מעט כסף. צ'רלטון מחזיקה בזכויות השידור של הליגה האירופית, לשם תצנח חיפה אם לא תעבור את זלצבורג. במקרה הגרוע, היא תקווה שלפחות הפועל תל אביב תהיה שם (או בני יהודה).

המלכוד היחיד מבחינת צ'רלטון הוא הרגולטור. הנה, צ'רלטון עשויה להחזיק בנכס אותו רכשה, אבל הרגולטור מחייב לשדר את המשחקים של הישראליות בליגה האירופית בערוצים פתוחים. כך שבכל מקרה צ'רלטון תאלץ להיפרד מהמשחקים האלו, בעבור חופן דולרים.

באיזה חמש פלוס אני?

הרגולטור נאלץ להתייחס גם לענייני מכבי תל אביב בכדורסל לא מזמן. בעוד שב-HOT חפצים מאוד בשידורי הכדורסל מאותה סיבה של בריחת מנויים ל-DTT, ב-yes מתלהבים הרבה פחות ושם מעדיפים את שידורי הכדורגל. בשלב מסוים התנתה yes את ההסכם שלה לשידורי היורוליג בכך שחמישה מתוך עשרת המשחקים (משחקי החוץ) של מכבי בשלב הראשון יהיו משודרים בערוץ ספורט 5+ LIVE, וזאת במטרה להגדיל את הכנסותיה על ידי הצטרפות של מתחברים. דייויד פדרמן, מבעלי מכבי תל אביב, אף נפגש עם אנשי הרגולטור מתוך תקווה שהם אלו שיורידו את אנשי yes מהעץ בטענה של מגבלות רגולטוריות.

בכל מקרה, אגב, מתוכננים שידורי מכבי ת"א לערוץ ספורט 5+.