תנובה בוחנת את דרכה ברומניה: שוקלת מיזוג עם חברה מקומית

ניהלה מגעים ראשוניים למיזוג עם חברת אלבא לקט הרומנית ■ בוחנת גם אפשרות למכירת המחלבה ויציאה מהשוק הרומני ■ צפויה לרשום השנה הפסד של 40 מיליון שקל מהפעילות ברומניה

האם תנובה ויתרה על החלום הרומני? כ-3 שנים אחרי הכניסה הראשונה לשוק הרומני, קבוצת תנובה שבשליטת אייפקס ומבטח שמיר , בוחנת את המשך פעילותה במדינה.

ל"גלובס" נודע כי תנובה ניהלה מגעים ראשוניים למיזוג עם חברת אלבא לקט המקומית. לפי שעה לא ברור אם המגעים יניבו תוצאות, וזאת בשל החלטת בעלי המניות באלבא לקט לבחון את מכירת החברה כולה.

תנובה אינה מעוניינת להמשיך את פעילותה ברומניה במתכונת הקיימת, והיא אף בוחנת אפשרות למכירת המחלבה והפעילות שם ויציאה מהשוק הרומני.

רומניה היתה אמורה להיות אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של תנובה ומפתח לכניסת החברה למדינות נוספות במזרח אירופה. על מנוע צמיחה אחר, הודו, תנובה ויתרה כבר מזמן.

השקעתה של תנובה ברומניה, הכוללת את הקמת המחלבה, עומדת על 60 מיליון אירו. לפי התוכנית העסקית, מחזור המכירות של תנובה ברומניה אמור היה להגיע בתוך 3 שנים ל-50 מיליון אירו בשנה. יתרה מכך, בתפוקה מלאה של המפעל המכירות היו אמורות להגיע ל-70 מיליון אירו בשנה.

אלא שהפעילות ברומניה אינה עומדת בתחזיות, בין היתר גם על רקע המשבר הכלכלי שמכה במדינה. לפי פרסומים, בשנת 2008 רשמה תנובה הפסד של 70 מיליון שקל מפעילותה במדינה.

בתקופת פעילותה הצליחה תנובה לתפוס נתח שוק דו-ספרתי, והמותג הפך למותג מוכר. ההערכה היא כי תנובה תחתום את השנה הנוכחית עם מכירות של 32 מיליון אירו, אך היא עדיין צפויה לרשום הפסד של 40 מיליון שקל.

קצב המכירות הנוכחי, אגב, מעיד על גידול של כ-30% - גידול מרשים נוכח המשבר אך כאמור רחוק עדיין מהיעד.

אוכלוסיית רומניה מונה כ-22 מיליון תושבים. צריכת החלב דומה לשוק בארץ, וגודל השוק גדול פי ארבעה מהשוק הישראלי. שוק החלב ברומניה מורכב מ-4 שחקנים בולטים - דנונה, אלבא לקט, הוכלנד ותנובה. שחקנים נוספים הפעילים בשוק הרומני הם המותג המקומי לדורנה והמותג הבינלאומי מולר שנכנס לאחרונה לשוק.

תגובת תנובה לא התקבלה עד לפרסום הידיעה.