גרמניה עדיין בסכנת מחנק אשראי: המגזר הבנקאי ממשיך לקרטע

[למדור שוקי עולם] Bafin, הגוף המפקח על הבנקים בגרמניה, מעריך שלבנקים הגרמנים יש כ-800 מיליארד אירו של נכסים רעילים ופגיעים במאזניהם

שנתיים אחרי תחילת המשבר הפיננסי, גרמניה מצויה עדיין בסכנת מחנק אשראי, מאחר שהבנקים שלה יושבים עדיין על הר של חובות רעים בכוח, הזהיר אתמול נשיא אחת מהתאחדויות הבנקאים הגדולות במדינה.

"האם יהיה אצלנו מחנק אשראי? זו בהחלט בעיה ויש סכנה אמיתית שזה יקרה. אני לא חושב שלא מציאותי לחשוב שיהיה משבר כזה", אמר בראיון ל"פייננשל טיימס", אנדריאס שמידט, נשיא ההתאחדות הפדרלית של הבנקים בגרמניה.

"אני חושב שהגענו כבר לנקודה הנמוכה ביותר של המשבר הפיננסי, אבל ברור שלכל בנק יהיו עוד בעיות רבות יותר בשנה וחצי הבאות, במונחים של חדלות פירעון של לקוחות והלוואות רעות, מכפי שהיו לו עד כה", אמר שמידט.

דברי שמידט הם האינדיקציה הברורה ביותר עד כה לסיכון של מחנק אשראי שהשמיע בנקאי גרמני בכיר. עד כה דחו בנקים גרמנים תלונות של לקוחות תאגידיים על כך שהם מצמצמים שוב את האשראי.

האזהרה הזו עלולה לערער את האמון השברירי בכך שהחלק הגרוע ביותר של המיתון בכלכלה הגדולה בגרמניה כבר עבר. אנליסטים רבים אומרים שגרמניה התחמקה עד כה ממחנק האשראי העולמי שהחל לפני שנתיים. בנקים גרמנים רבים אמנם נפגעו קשות מן המשבר הפיננסי, אך אין ראיות רבות לצמצום האשראי לכלכלה הריאלית.

Bafin, הגוף המפקח על הבנקים בגרמניה, מעריך שלבנקים הגרמנים יש כ-800 מיליארד אירו (1.3 טריליון דולר) של נכסים רעילים ופגיעים במאזניהם. דבריו של שמידט צפויים להוסיף לחששות שגרמניה לא עשתה די כדי לנקות את המערכת הבנקאית שלה מהנכסים הבעייתיים הללו, מה שעלול ליצור מחנק אשראי בהמשך הדרך.

גרמניה היא הכלכלה הגדולה באירופה, וביצועיה חשובים לתקוות ההבראה של היבשת. החברות הגרמניות נחשבות לתלויות יותר במימון בנקאי מאשר בשוקי ההון, אך רבות מהחברות היו רווחיות מאד בכניסתן למיתון, ולכן הן לא ניצבו בפני בעיות נזילות.

שמידט אמר שהבנקים מצויים תחת לחץ לצמצם את המאזנים שלהם, ויצטרכו להפריש יותר הון אם לקוחותיהם התאגידים יספגו הפחתות דירוג על ידי סוכנויות דירוג האשראי. "אני חושב שיש שינוי מהותי בדירוגי האשראי, שיבוא לביטוי גם בשנה הבאה", אמר.

הבנק המרכזי האירופי הזרים כמויות חסרות תקדים של כספים למערכת הבנקאית במרחב האירו, והוא ממתין כעת לסימנים לכך שהנזילות הנוספת הזו מגדילה את ההלוואות הבנקאיות. אך שמידט, שהוא מנכ"ל בנק HSBC טרינקהאוס ובורקהרט, אמר שהנזילות של ה-ECB אינה מסייעת למצב ההון של הבנקים, בייחוד כאשר הם חוששים מהפחתות דירוג החובות של לקוחותיהם.