גידול בחריגות מתקן איכות האוויר של ארגון הבריאות העולמי לאוזון ב-2008

באזור גוש עציון נמדד הזיהום הרב ביותר: חריגות מהתקן מעל ל-70% מהימים בשנה ■ ברחובות ובתל-אביב נרשם צמצום במספר החריגות

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

סיכום שהוכן במשרד להגנת הסביבה מצביע על גידול ניכר במספר החריגות בשנת 2008, בערים כמו ירושלים, עפולה, וגליל מערבי, זאת השנה השנייה ברציפות. התקן המומלץ על-ידי ארגון הבריאות העולמי הוא מקסימום 51 PPB - חלקים לביליון - בממוצע מדידה של שמונה שעות.

העלייה הניכרת ביותר במספר הימים שבהם נרשמה חריגה, נמדדה בירושלים שבה נרשם גידול של כ-50% במספר החריגות מהתקן המומלץ, ובעפולה, עם גידול של כ-37%. מנגד, ברחובות ובתל אביב נרשם צמצום במספר החריגות - בתל אביב ירידה של 22% וברחובות עם ירידה של 7% במספר החריגות מהתקן.

באזור גוש עציון נמדד הזיהום הרב ביותר: חריגות מהתקן של ארגון הבריאות העולמי מעל ל-70% מהימים בשנה.

על-פי ארגון הבריאות העולמי, חריגה מהתקן הסביבתי של האוזון מעלה את הסיכון לשבץ מוחי ולמחלות לב בשיעור של 1%-5% (תלוי בריכוז ובמשך החשיפה), וכן להחרפת מחלות של דרכי הנשימה. האוזון מהווה סמן של זיהום אוויר פוטוכימי (זיהום הנוצר כתוצאה מפעילות כימית של חומרים שונים באוויר בהשפעת קרינת השמש) והוא אופייני לעונות המעבר ולקיץ. המזהמים השותפים ביצירת האוזון הם פחמימנים ותחמוצות חנקן והמקור להם מגוון - פליטה מתחנות כוח, מפעלי תעשייה, כלי רכב, שינוע והפקת דלק (כולל תחנות דלק), בתי דפוס וכדומה.

אבי מושל, מ"מ ראש אגף איכות אוויר שבמשרד להגנת הסביבה, מסר כי האוזון הוא מזהם אוויר שאינו נפלט באופן ישיר ממקורות הפליטה, אלא נוצר כתגובה כימית של מזהמים אחרים באוויר. בתהליך יצירת האוזון, מגיבים באוויר חומרי דלק בלתי שרופים הנפלטים ממגוון מקורות עם תחמוצות חנקן הנפלטות בעיקר בתהליכי שריפת דלק (תחנות כח, תעשייה וכלי רכב), בהשפעת קרינת השמש. התהליך מתרחש במורד הרוח מאזורי הפליטה ולכן הריכוזים המרביים הם באזורי פנים הארץ, לשם נושבת הרוח במהלך היום בחודשי הקיץ. האוזון הוא גם סמן לחשיפה למזהמי אוויר נוספים המעורבים בתהליך.

ארגון הבריאות העולמי פרסם בשנת 2005 המלצות חדשות לרמות החשיפה המרביות לאוכלוסייה, אשר מהן והלאה צפוי סיכון לבריאות הציבור. המלצות אלו התקבלו לאחר שהצטברו עדויות על נזקים בריאותיים שהתבטאו בתוספת מקרי שבץ, מוחי מחלות לב ותחלואת מערכת הנשימה כתוצאה של חשיפת האוכלוסייה לרמות הגבוהות מהערך שהומלץ.

יש לשים לב לכך כי ישנו הבדל בין האוזון ה"טוב" הנמצא בשכבות הגבוהות של האטמוספרה והמגן עלינו מפני קרינה אולטרה סגולית מזיקה, לבין האוזון ה"רע" הנמצא בשכבות הנמוכות של האטמוספרה , והוא חומר רעיל הפוגע בבריאות.