רק 15% זכאים לבגרות בבני-ברק: כועסים שנכללים באותו מדרג

ת"א במקום ה-23 עם 68% זכאות ■ בני-ברק סוגרת את הרשימה עם פחות מ-15% זכאות: בציבור החרדי יש כעס על כך שמכלילים אותם באותו מדרג

מערכת החינוך בישראל ממשיכה לעבוד בחוסר שוויוניות בדומה לחברה עצמה - הרשויות המבוססות יותר ממשיכות להצליח ולהביא את אחוזי הזכאות הגבוהים ביותר והרשויות העניות ממשיכות להשתרך מאחור. נתוני הזכאות לבגרות שמפרסם היום (ג') משרד החינוך ממשיכים להצביע על פער עצום של 67% בין היישוב המצליח ביותר בבגרויות בשנת הלימודים תשס"ח לבין היישוב הכושל ביותר. מדובר על פער נמוך רק במעט מזה שהיה בשנים תשס"ז ותשס"ו (69%) אך לא כזה המצביע על שינוי של ממש.

הסיבה לכך שיישובים מבוססים מציגים שיעור זכאות לבגרות גבוה בהרבה מזה שביישובים עניים יותר לא נובע בהכרח מאיכות מערכות החינוך באותם יישובים אלא בעיקר מהמשאבים העומדים לטובת התלמידים כדי לקבל חינוך טוב יותר. הכוונה היא שלהורי התלמידים ביישובים המבוססים יש את הכוח הכלכלי, וכן את המודעות, כדי להעניק לילדיהם חינוך טוב יותר - לרוב בצורת שיעורים פרטיים והכנות לבגרות.

כך מצאה את עצמה כוכב יאיר, שנה שלישית ברציפות, בראש הדירוג עם 82.3% זכאים לבגרות מבין תלמידי יב'. את המקום האחרון בדירוג תפסה שוב, פעם שנייה ברציפות, בני ברק עם 14.9% זכאות.

אבל למרות שהתמונה הכללית דומה בשנים האחרונות, נרשמה הפעם הפתעה גדולה בדירוג: למרות המצב הסוציו-אקונומי שלה, מועצת פרדיס זינקה למקום השלישי ברשימה עם 75.8% זכאים לבגרות. מדובר על זינוק מכובד עד מאוד של למעלה מ-40% - שאפילו במשרד החינוך התקשו היום להסביר אותו. בבית הספר מספרים היום על התעניינות גדולה מכל כלי התקשורת, נוכח הנתונים שפורסמו ומדברים על הישג נכבד לאחר עבודה קשה בשנים האחרונות.

בתוך כך, הודיעו היום במשרד החינוך כי מתכוונים ליישם החל מהשנה הקרובה פרסום של מדד איכויות על פי בתי ספר, שישקלל נתונים של הישגים לימודיים (שיעור הזכאות לבגרות ושיעור מצטיינים), אחוז נשירה מבית הספר ושמירה על טוהר הבחינות (למשל, אחוז מחברות פסולות). התוכנית תחל השנה כפיילוט בחיפה ובפתח תקווה.