ניצחון לגיא-רון: נדחתה בקשה לאסור הצבעת טלפונית בוועד המרכזי בלשכה

ביהמ"ש דחה בקשה של שני חברי הוועד המרכזי בלשכת עוה"ד להוציא צו שיאסור על עריכת הצבעה טלפונית בוועד ■ ראש הלשכה טען כי האפשרות להצבעות טלפוניות בוועד אינה שמורה רק למקרים חריגים ודחופים

ניצחון לראש לשכת עורכי הדין, עו"ד יורי גיא-רון: בית המשפט המחוזי בתל-אביב דחה בקשה של שני חברי הוועד המרכזי של הלשכה, עוה"ד אהוד ברעם ואפרים נוה, להוציא צו ביניים שיאסור על עריכת הצבעה טלפונית בוועד.

ההצבעה תוכננה ל-2 באוגוסט, ולבקשת ברעם ונווה הוציא בית המשפט צו ביניים זמני לאי-קיום ההצבעה עד להכרעה בעתירה. היום (ג') החליט השופט עוזי פוגלמן לדחות את הבקשה למתן צו ביניים ולבטל את הצו הזמני.

ברעם ונוה טענו כי הצבעה טלפונית שתתקיים ללא שקדם לה דיון בוועד המרכזי הינה "פגיעה של ממש בהליך הדמוקרטי-ייצוגי - ולפיכך יש להגבילה רק לעניין טכני שיש בו דחיפות או לעניין מהותי שדחיפות ובהילות ההכרעה בו הם בדרגה גבוהה".

השניים טענו כי רשימת הנושאים על סדר היום במקרה הנדון מעידה על כך שאין הצדקה להצבעה טלפונית.

בתגובה טען גיא-רון כי מדובר בעתירת-סרק שהוגשה משיקולים פסולים ושטעמיה פוליטיים ולא ענייניים, והיא נועדה לשתק את פעילות הוועד המרכזי ולסכל קבלת החלטות חיוניות בלשכה.

לדבריו, על-פי הדין והנוהג, האפשרות לערוך הצבעות טלפוניות בוועד המרכזי אינה שמורה רק למקרים חריגים ודחופים.

גיא רון ציין כי ברעם ונוה מבקשים למעשה כי בית המשפט יתערב בענייני נוהל פנימיים של הוועד המרכזי, ימנע ממנו הצבעות ויקבע את סדרי העדיפויות, הדחיפות לפעילויות הלשכה ודרכי ההצבעה עליהן - במקום המוסדות הנבחרים של הלשכה ובראשם ראש הלשכה. זאת, בניגוד להלכה הפסוקה לפיה בית המשפט לא יחליף את שיקול-דעתה של הרשות בשיקול-דעתו.

השופט פוגלמן ציין בהחלטתו כי השתכנע כי לעתירה אין סיכויי הצלחה בולטים, וכי מדובר בניהול פנימי של ענייני הלשכה שנעשה על-ידי הרשות שהוסמכה לכך בגדר נוהל המסדיר אפשרות להצבעה טלפונית, והוסיף כי מידת התערבותו של בית משפט בכגון אלה היא מוגבלת.

לדברי השופט, מתן צו הביניים המבוקש ימנע מהוועד המרכזי להחליט בנושאים שלהשקפתו של הגורם המוסמך החלטה בהם חשובה לתפקודו של לשכת עורכי הדין, ופגיעה זו תיגרם קודם שהעתירה התבררה לגופה ונמצא כי יש עילה למתן הסעדים המבוקשים בה.

השופט הוסיף כי ההיבט העקרוני של טענות המבקשים, המכוונות לתקינות ההצבעה הטלפונית, יוכלו להתלבן במסגרת ההליך העיקרי - בו יועמדו דברים על נכונם גם בלא שיינתן צו הביניים המבוקש; וגם ברמה הקונקרטית ההצבעה בנושאים שעומדים על הפרק לא תיצור מצב דברים בלתי הפיך, וככל שתתקבל העתירה - יוכל בית המשפט לשקול מהו הסעד המתאים בנסיבות שלפנינו. משכך נוטה מאזן הנוחות לחובתם של המבקשים, ומטעם זה יש לדחות את הבקשה למתן צו ביניים ולקבוע כי הצו הארעי בטל.

גיא-רון יוצג בידי עוה"ד אייל רוזובסקי ונועה ברהום ממשרד צלרמאייר-פילוסוף. (עת"מ 2257/09).