המובילות בקופות הגמל הכלליות: דש, כלל ואלטשולר שחם

מהגופים הקטנים בלטו קופות מגדל ביטוח - קופות אלטשולר מובילות גם במסלול האג"ח ■ הדירוג מתייחס לביצועי המנהלים בין יולי 2006 ליוני 2009

בין שלל החוזרים שפרסם לאחרונה המפקח על שוק ההון באוצר, ידין ענתבי, הופיע לפני כשבוע אחד שמטרתו להקטין את מספר קופות הגמל שמנהלים הגופים. המסמך קבע כי גוף מוסדי יהיה רשאי לנהל בכל מוצר חיסכון פנסיוני מספר מסלולי השקעה מתמחים רק אם אלו נבדלים זה מזה באופן מובהק.

כך לדוגמה, בשוק מוצרי החיסכון לטווח ארוך קיימות היום מעל 100 קופות גמל במסלול אג"ח. ישנם מקרים בהם לגוף אחד יש כמה קופות באותו מסלול המניבות תוצאות שונות. שלא במקרה, הקופות המוצלחות הן אלו שמשווקות ביתר אגרסיביות.

על פי הערכות בשוק, הוראה זו צפויה להקטין את כמות קופות הגמל בשוק בחצי לפחות. "ברור כי אין הגיון להחזיק מספר קופות דומות, אבל זה לא באמת יעזור לחוסכים. מדובר בעיקר בשינוי תפעולי כי גם אם גוף מנהל מספר קופות, הסיכון בהן כבר מותאם לסוג החוסך", כך סבור יאיר לוינשטיין, מנכ"ל קופות הגמל של אלטשולר שחם שהחליף באחרונה את אשר דורון.

לוינשטיין התייחס גם לטיוטת חוזר שפורסמה לאחרונה, שעסקה בחשבונות מפצלים, ומטרתה מניעת אפליה בין הקופות השונות. "זו הייתה בעיה חריפה מאוד ב-2008. לשמחתנו, לנו לא הייתה בעיית פיצולים ולכן ההתאמות שיידרשו מאיתנו יהיו קלות בלבד. לראייה, כל הקופות הכלליות שלנו הן עם אותן תשואות".

דירוג גלובס-מעלות לקופות גמל וקרנות השתלמות מתבסס על המתודולוגיה של S&P מעלות, וכולל את כל קופות הגמל וקרנות ההשתלמות להן ותק של יותר מ-36 חודשים. הדירוג מתייחס לביצועי המנהלים בין יולי 2006 ליוני 2009.

מבין הגופים הגדולים במסלול הכללי, בו 92% מנכסי ענף הגמל, זוכות קופות הגמל של דש, כלל ואלטשולר שחם לדירוג הגבוה ביותר - a. קופות דש מנוהלות על ידי אורן חנוכה, קופות כלל מנוהלות על ידי דן פנחסי וקופות אלטשולר שחם שהתמזגו עם פרפקט, מנוהלות כאמור על ידי יאיר לוינשטיין.

מבין הגופים הקטנים, קופות מגדל ביטוח, שאת השקעותיהן מנהלת ענת לוין, זוכות ל-aa - הדירוג הגבוה ביותר בטבלה. במסלול האג"ח, שוב בולטות קופות אלטשולר שחם עם דירוג aa, וכן קופות מגדל שוקי הון עם דירוג a. *

כך דירגנו

S&P מעלות מציעה שני סוגי דירוגים ששמים דגש על אופן ניהול ההשקעות ולא רק על הביצועים. הדירוגים מפורסמים בסולמות שונים: דירוג על בסיס מידע פומבי ומידע שמתקבל מהקופות, ומופיע על סולם aaafr-bfr, ודירוג אינטראקטיבי על בסיס ראיונות עם מנהלי הקופות שבחרו להיחשף וליצור שקיפות על פעילותן, תמורת תשלום, ומוצג על סולם AAAfr-Bfr.

הדירוג ניתן לקופות על פי מסלולי ההשקעה, ועל בסיס 36 חודשים אחרונים. דירוג "גלובס"-מעלות לחברות המנהלות, משקלל את דירוגי הקופות שמנהלת כל חברה בכל מסלול. הדירוג מושפע מגודל הקופות, ומתייחס לסך הנכסים המנוהלים בשתי קבוצות גודל - עד 3 מיליארד שקל ומתחת לרף זה.

S&P מעלות אינה מבקרת את המידע שנתקבל, ואינה מאמתת את נכונותו או שלמותו. הדירוגים עשויים להשתנות כתוצאה משינוי במידע המתקבל או מסיבות אחרות, ואין לראות בדירוג משום הבעת דעה על כדאיות קנייה, מכירה או החזקה בקופה כלשהי.

ענבל פולק, מנהלת תחום דירוג נכסים מנוהלים, S&P מעלות

22